Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips önskas om tomatsort  (läst 2528 gånger)

Lockfågeln

• Gäst
tips önskas om tomatsort
« skrivet: 10 jan-14 kl 15:47 »
Mitt ringa tomatodlande är hänvisat till krukor längs en sydvägg och jag har därför köpt på mig fröer av lågväxande tomater samt några ampeltomater. Har hittat alla möjliga färger och varianter, men inte hittat något brun/mörkröd lågväxande tomat som passar i kruka.   Är det någon som kan tipsa om någon sådan sort, alternativt tillochmed har några frön att sälja till mig? Då skulle jag bli jättegald!  ;D (Moderatorn får flytta detta om det hellre borde ligga bland annonserna)

Daggkåpa

• Gäst
SV: tips önskas om tomatsort
« Svar #1 skrivet: 12 jan-14 kl 19:28 »
Nu äntligen fick jag tag på före detta kollegan som gav mig tomatplantor förra året. En var "chocmato baby" och tomaterna på den blev brunröda. Själva plantan blev dock någon meter hög. Du kanske vill ha lägre plantor?
Har tyvärr inga frön av dessa.

hon på torpet

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 13 jan-14 kl 12:22 »
Ett tips om du inte hittar lågväxande sorter: Stick ner 3 grenar/pinnar i lagom höjd i en stor kruka och  knyt ihop pinnarna längst upp, plantera en planta vid varje pinne (sätt dom djupt så får du första klasen långt ner) skär av dem när de nått upp till toppen av din "pyramid". Tre toppade plantor kan ge lika stor skörd som en högväxande (behöver kanske lite extra vatten o näring)
Tala ut människa!!!

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jan-14 kl 12:47 »
Tackar, Daggkåpa, 1 m vore ok, får försöka hitta frön! Annars får det bli någon busktomat á la halshuggning   ;D

vicky-g

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 31 jan-14 kl 15:29 »
Har över 40 olika sorters tomater, men ingen låg brun. Synd!

Jag odlar i princip alla mina tomater i kruka/hink och har övervägande höga sorter. Fungerar fint om man bara vattnar och gödslar flitigt. Det man bör tänka på att att stötta dem. När jag odlade längs en vägg så satte jag en krok i varje ände (ganska högt upp) och spände en tråd mellan. Varje planta fick ett eget snöre som fästes i tråden. Sen är det bara att linda stjälken runt snöret varefter de växer.

Har man bara någon enstaka planta kan man ju skruva i en krok att fästa snöret i. Detta förutsätter dock att man har trävägg och inte sten.  ;D

Kollade min rödbruna tomat och den uppges bli 2 m, men min var nog mellan 3 och 4 m  förra sommaren. Den växte dock på inglasad balkong.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 jan-14 kl 15:39 »
Mitt ringa tomatodlande är hänvisat till krukor längs en sydvägg och jag har därför köpt på mig fröer av lågväxande tomater samt några ampeltomater. Har hittat alla möjliga färger och varianter, men inte hittat något brun/mörkröd lågväxande tomat som passar i kruka.   Är det någon som kan tipsa om någon sådan sort, alternativt tillochmed har några frön att sälja till mig? Då skulle jag bli jättegald!  ;D (Moderatorn får flytta detta om det hellre borde ligga bland annonserna)
Annars så kan man ju odla på detta viset.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 feb-14 kl 16:25 »
Annars så kan man ju odla på detta viset.

Eller också odlar man Tumbling Tom http://www.impecta.se/sv/artiklar/korsbarstomat-5.html så växer naturligt neråt.  En trevlig sort som gav massor av tomater förra året. Anledningen till att jag vill ha svagväxande är att jag upplever att de är anspråkslösare, snabbare till man kan skörda och får mindre problem med bladmögel och annat.

Tåget

• Upptåget har vänt
    • -
« Svar #7 skrivet: 09 feb-14 kl 20:11 »
Förra sommaren fick jag ca 250 tomater (jo jag gjorde ett streck för varje tomat jag åt upp) på min lilla, lilla balkong. Om jag bara kunde komma på vad sorten hette..Polar... någonting. Tidig, framtagen för vårt klimat och jättegod. Men den var i och för sig inte brunröd. I år tänkte jag så i olika omgångar  så att jag inte får alla mogna tomater samtidigt.
Jag har haft många olika nick. I början av 2014 hette jag Downshifting. Tidigare än så hette jag mest olika varianter på Gunilla Olsson eller Kolonilott. Jag upptäckte Alternativ redan 2007, men inrtesset och engagemanget har varierat genom åren.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 feb-14 kl 20:44 »
Eller också odlar man Tumbling Tom http://www.impecta.se/sv/artiklar/korsbarstomat-5.html så växer naturligt neråt.  En trevlig sort som gav massor av tomater förra året. Anledningen till att jag vill ha svagväxande är att jag upplever att de är anspråkslösare, snabbare till man kan skörda och får mindre problem med bladmögel och annat.
Värkar vara  små tomater som det blir av den sorten .Såg inget blad mögel på mina tomater förstås kanske ja hade tur. Men i år ska det bli några olika sorter bara för att testa fram den som är bäst.

Tåget

• Upptåget har vänt
    • -
« Svar #9 skrivet: 09 feb-14 kl 22:35 »
Förra sommaren fick jag ca 250 tomater (jo jag gjorde ett streck för varje tomat jag åt upp) på min lilla, lilla balkong. Om jag bara kunde komma på vad sorten hette..Polar... någonting. Tidig, framtagen för vårt klimat och jättegod. Men den var i och för sig inte brunröd. I år tänkte jag så i olika omgångar  så att jag inte får alla mogna tomater samtidigt.

Sub-Arctic hette den ju. Rekommenderas.
Jag har haft många olika nick. I början av 2014 hette jag Downshifting. Tidigare än så hette jag mest olika varianter på Gunilla Olsson eller Kolonilott. Jag upptäckte Alternativ redan 2007, men inrtesset och engagemanget har varierat genom åren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 2 användare (1 dolda)
junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser