Javisst vill en del unghönor ruva så här års. Jag har tre unghönor i år varav jag är inne på nummer två som vill ruva. Det första gav upp rätt snart när jag kastade ut henne hela tiden och stängde ut henne från redet på natten.
Den här andra är envisare, lägger sig bara nära redet om man stänger av. Satt henne på pinnen på kvällen har jag också gjort, men det verkar som hon listar sig tillbaka rätt omgående. Jag försöker också med tricket av lägga frysta kylklampar under henne - det funkade med en annan höna jag hade. Har hört teorin att grejen är att man ska förhindra att det blir ruvvärme under. Att de ger upp då. Tycker synd om en höna som ligger och ruvar tomt i stället för att springa omkring, så jag vill bryta ruvlusten. Det finns ingen tupp i flocken så utan min medverkan blir det inga kycklingar. Först i april kan det funka med kycklingar här, så innan mars skaffar jag inga befruktade ägg.
Denna höna kläcktes i slutet av april 2013. Blandras Hedemora-svarthöns. Vi får väl se vem som är envisast, hon eller jag.