Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årskalvar + tjurar från 2012  (läst 636 gånger)

Thia

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Årskalvar + tjurar från 2012
« skrivet: 08 jan-14 kl 20:09 »
Hej
Vi har lite nötdjur av blandras. 3 tjurar från 2012 som går för sig själva i en hage med ladugård som de kan gå in i. + 2 kor med var sin kalv som går i en annan hage med ladugård.

Då vi har hört att man måste ta bort kalvarna från sina mammor ett bra tag innan nästa kalvning undrar jag om man kan släppa ihop kalvarna med tjurarna från 2012. Vi har fått höra att detta inte går.

Fråga 2. Kan en tjur gå ensam?

 

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Årskalvar + tjurar från 2012
« Svar #1 skrivet: 10 jan-14 kl 09:33 »
Hej
Vi har lite nötdjur av blandras. 3 tjurar från 2012 som går för sig själva i en hage med ladugård som de kan gå in i. + 2 kor med var sin kalv som går i en annan hage med ladugård.

Då vi har hört att man måste ta bort kalvarna från sina mammor ett bra tag innan nästa kalvning undrar jag om man kan släppa ihop kalvarna med tjurarna från 2012. Vi har fått höra att detta inte går.

Fråga 2. Kan en tjur gå ensam?

Hej!
Om du släpper in kvigkalvar till tjurarna får du dom betäckta, det är dom troligen för unga för.
En ko behöver gå minst en månad utan kalv/ mjölkning före ny kalvning-
Visst KAN en tjur gå ensam men inte OK- tycker jag iaf.
MVH/ bosse
PS varför inte kastrera småtjurar så underlättas det för dej )troligen)?ds


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 3 användare
Anders Flix, StellaBart, FrökenMyra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser