Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta ägg?  (läst 787 gånger)

Greta_70

• Uppfödare av Cavalierer och även höns nu.
    • Västergötland
    • Helec's Kennel
Flytta ägg?
« skrivet: 08 jan-14 kl 09:28 »
Jag låter mina dv.kochin ha kvar sina ägg nu för att dem ska få ruva på dem, när dem tycker de är tillräckligt många. Men dem har inget rede i boxen. Däremot har jag ett rede jag kan sätta dit, men vad tycker hönsen om ifall jag flyttar deras ägg o lägger de i rede istället?
Eller ska jag plocka dessa äggen (dem har inte börjat ruva än), sätta in redet o låta dem värpa där istället?
Jag tror de är fyra höns som värper o dem lägger de på två olika ställen, så om jag lägger de ena gänget ägg i ett rede o de andra gänget ägg i de andra redet. Eller spelar de någon roll.

Oj, blev lite konstigt skrivit, men hoppas ni förstår min fråga o vill bolla o svara efter era erfarenheter.
Har snöat in på höns genom ett bananskal. Annars är jag hundtokig :-)

sonja på slätten

• Halland
SV: Flytta ägg?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-14 kl 11:12 »
Ställ redet på den plats där de brukar värpa.  I ett hörn förmodar jag.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Greta_70

• Uppfödare av Cavalierer och även höns nu.
    • Västergötland
    • Helec's Kennel
« Svar #2 skrivet: 08 jan-14 kl 11:19 »
Ställ redet på den plats där de brukar värpa.  I ett hörn förmodar jag.

Jo två av dem lägger i ett hörn. Men två andra lägger i lådan med sand i o den står i andra ändan av boxen ???
Ska jag sätta upp redet i hörnet o låta dem ägg som ligger i "sandlådan" ligga kvar ???
Har snöat in på höns genom ett bananskal. Annars är jag hundtokig :-)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 08 jan-14 kl 16:42 »
Hönor lägger sig att ruva på den plats där de lagt sina ägg.  Kanske du kan flytta lite på sandlådan och göra i ordning ett rede intill.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser