Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Temperatur i äggkläckare? Råd?  (läst 26323 gånger)

Vild

• -
Temperatur i äggkläckare? Råd?
« skrivet: 07 jan-14 kl 11:20 »
Jag har fått låna en äggkläckare (Covina Super 49) och ska göra mitt första kläck - kanske också mitt sista. Jag läste nånstans att man ska ha 37,7grader om maskinen inte har fläkt, annars lägre. Denna maskin har fläkt, ska jag då ha lägre temperatur trots att det står i manualen att det ska vara 37,7? Vilken isf?

Är det något annat jag bör tänka på som inte står i manualerna? Är det nåt med den här maskinen som är dåligt, som jag måste ta hänsyn till eller liknande? Nån med erfarenhet av maskinen som vet om den är bra? Andra råd som är bra att ha när man ska göra sitt första kläck?

Jag har bara köpt 12 ägg, hoppas det blir något av dem.

john1563

• Skåne
SV: Temperatur i äggkläckare? Råd?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-14 kl 11:59 »
Här finns en hel del matnyttigt
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=74618.0

Vild

• -
« Svar #2 skrivet: 07 jan-14 kl 12:25 »
Tack, vilken intressant tråd! Jag ska nog prova att ha lägre fuktighet första tiden då, och höja runt dag 18.

Nån annan som har en åsikt om temperatur just?

skogsbonne

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 07 jan-14 kl 21:21 »
den ska vara 37-38 om du har fläkt och 1 grad högre om du inte har

Vild

• -
« Svar #4 skrivet: 07 jan-14 kl 21:32 »
Tack! :)

Nu ska jag bara fundera på vilken fuktighetsmätare jag ska tro på. Den som jag lånade med visar 17% medan de andra jag satte in visar 44-48%.. Kan det stämma att det är bara 17% vid 37,7 grader trots att jag fyllt vatten som man ska i behållaren?

skogsbonne

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 07 jan-14 kl 22:22 »
Ingen aning du kanske har för mycket ventilation?

Vild

• -
« Svar #6 skrivet: 07 jan-14 kl 22:38 »
Den kan man nog inte ändra tror jag? Inte som jag sett i bruksanvisningen iaf. ::) Nåja, den med 17% dog precis så den kanske behövde nya batterier. Men temperaturen är också olika på olika termometrar så jag vet inte om jag borde köpa en ny. Mina är gamla. Testar nu med ugnstermometern.. Vilket shå det blev med detta nu då. :p Kanske är jag för petig..

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 08 jan-14 kl 06:13 »
Hej Vargaa!
Alla battreri termometrar får spel när dom är i närheten av en kläckare.
Jag har haft 5 olika batteri termometrar på en gång o alla visade olika. När termostaten slog på sjönk tempen o när den slog av steg den.

Jag har köpt en jättebra bad termometer till barn o vuxna på byggavdelningen på coop. En sprit termometer. Den reagerar snabbt och rätt. Kan kanske vara en pooltemp?
Tänk även på var du sätter termometern.
Men din hade fläkt?
Isåfall är det lättare för då blir det mer jämn värme i hela kläckaren.
Jag har en utan fläkt o där i ska tempen tas från äggtoppen. Men jag fattade fel o satte den i locket. Det kläcket blev katastrof, för då var det bara 34 grader runt äggen.
Men det är helt klart lättare med fläkt.

Jag har heller ingen fuktmätare så jag litar på att fukten är ok genom att jag fyller på som det står i manualen. Och alla kläck har gått bra med lätta att ta sig ut ur äggen.
Hoppas det kommer gå fint. Det är så underbart att se dom kläckas  :)
Lycka till!
Smajsan
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Vild

• -
« Svar #8 skrivet: 08 jan-14 kl 13:29 »
Tack smajsan!
Jag har en sån gammal kvicksilvertermometer, en ugnstermometer (sån klocka på pinne, ej digital) två hygrometrar i maskinen och en utanför med kabel i maskinen, samt den inbyggda termometern som visas i displayen maskinen. De två sistnämnda visar 1-3 grader lägre temp än de andra. Vet inte hur jag ska göra. :/

Vild

• -
« Svar #9 skrivet: 08 jan-14 kl 13:48 »
Får nu:
36,4
36,7 (maskinens egna, kabel ej batteri)
37,6
38,2
39 (ej batteri, ej digital)
38 (ej batteri, ej digital)

Det skiljer alltså 2,6 grader mellan dem. Vilken ska jag lita på, är det bättre med låg temp än hög?

Smajsan

• -
« Svar #10 skrivet: 08 jan-14 kl 14:08 »
Jag skulle nog lita på den i kläckaren. Det är ju svårt att lista ut vilken som skulle visa rätt temp.
Min kläckare har ingen inbyggdtermometer. Det är därför jag krånglade som en galning med alla dessa termometrar.
Nån här kanske har ett bra tips om hur du kollar så kläckaren visar rätt?
Annars lita på kläckaren.
Hoppas någon mer svarar  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 08 jan-14 kl 14:08 »
JAg har kläckt två gånger , i olika, lånade kläckare och båda gånger har jag haft samma, extremt jobbiga, problem som du, olika värden från olika mätare och en hel massa ångest och oro och strul från början till slut och jag tror inte jag kommer att ge mig på det med någon kläckare igen (tacka vet jag mina älskade surhönor!) men det jag kan säga som kanske kan muntra upp dig litet är att det har gått relativt bra med mina kläckningar trots omväxlande katastrofalt höga och låga temperaturer och helt galen luftfuktighet under delar av "ruvningen".
Jag fick rådet att använda en febertermometer men minns faktiskt inte om det hjälpte.
17% fuktighet låter extremt lågt så rent spontant så skulle jag nog lita på det högre värdet.
Kan bara önska dig lycka till!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Smajsan

• -
« Svar #12 skrivet: 08 jan-14 kl 14:11 »
Jag använde en sprit temp för den visar snabbt om tempen går upp eller ner.
Dom gamla kvicksilver termometrarna går ju inte ner efter att den visat tempen. Dom får man ju slå ner liksom.
ett litet tips.

Vild

• -
« Svar #13 skrivet: 08 jan-14 kl 14:24 »
Tack! Luftfuktigheten är ganska jämn på alla mätare nu så det är bara temperaturen jag oroar mig för. Då kanske jag ska ta bort kvicksilvertermometern? Den visar ju inte heller lika exakt som en digital med decimaler.

Vild

• -
« Svar #14 skrivet: 08 jan-14 kl 14:31 »
Digital febertermometer säger 1 grad högre än maskinen hela tiden.

TuPpEnHaRrY

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 jan-14 kl 14:54 »
Lita inte på någon termometer så som du beskriver din mätning. Alla vanliga termometrar visar runt 1 grad fel. Digitala bygger på sensorer som har stor variation. Du kan helt enkelt inte mäta rätt temperatur hemma med febertemp, ute temp etc.
Du bör ha en kalibrerad tempmätare som har 0.1 grad upplösning för att hamna inom denna grad. Efter en sådan referensmätning ser man vilken hemma pryl som visar mest rätt.

Vild

• -
« Svar #16 skrivet: 08 jan-14 kl 17:01 »
Okej tack! Men borde inte då termometern i maskinen vara mest pålitlig?

TuPpEnHaRrY

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 jan-14 kl 18:08 »
Jämfört med de termometrar du beskrev är de i samma klass. Men den är säkert justerad och provkörd för att hamna inom inställt värde +/- några tiondelar i detta intervall.
Med den jämförelsen är den dock troligen bäst. Men man behöver inte oroa sig, min kläckare varierar också. Hönans temp varierar lika mycket, kanske mera när hon går av och på.
Temphysterin är ett skapat problem som oftast inte vållar några problem. ÄR värden och BÖR värden som justeras med PID reglering svänger lite med en icke absolut givare.

Bry dig de 3-4 sista dagarna i stället, håll högre HR och öppna inte i onödan. När du skall kläcka nya ägg låt äggen vila i rumstemp medan kläckaren går igång.
Det tar minst ett dygn innan kläckaren är stabil. Stoppar du in 24 kylskåpskalla ägg i kläckaren blir första dygnet kaos i temperatur, då är det inte kläckarens fel.
Massan av 24 ägg med annan temp påverkar så klart tempen i kläckaren i timmar.
Slå på kläckaren, låt den stå på ett dygn med rätt inställningar och äggen vid sidan om ett dygn innan de stoppas i maskin.
Tvätta äggen i fingervarmt Virkon S vatten och torka av innan de hamnar i kläckaren. Alltså desinficering! Torka rent kläckaren med sprit dygnet innan du sätter igång den.
Speciellt om man lånat kläckaren.

Jag har en templogger och HR mätare som följer klimatet i kläckaren via nätet kontinuerligt, jag öppnar inte då jag har koll. Men det är onödiga kostnader.

Vild

• -
« Svar #18 skrivet: 08 jan-14 kl 18:31 »
Tusen tack för ditt svar. Fick höra att om det blir 38grader för kycklingarna så därför blir jag orolig. Grävmaskinen visar ngt lägre temp än några av de andra termometern.

Maskinen står tom än, startade den igår och äggen kommer i morgon medposten - blev 14st. Ska jag vänta med att lägga i dem till på fre eller kan jag lägga i dom i morgon kväll? Maskinen är tvättad med virkon, gjorde det igår. :)

Vild

• -
« Svar #19 skrivet: 08 jan-14 kl 18:33 »
Bör jag förresten ställa in kläckaren på 37,7 då och lita på den?

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare
krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser