Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd kring hönshus..  (läst 9576 gånger)

IdaCecilia

• Småland
Råd kring hönshus..
« skrivet: 06 jan-14 kl 18:47 »
Vi är precis i startgroparna för att förbereda inför höns som vi planerar att köpa framåt försommaren..

Min man hade höns som liten, men ungefär där slutar våra relationer med dessa fjäderfän, så erfarenheten är likamed noll.

Tanken är ett hönshus och en inhägnad hönsgård, dock kommer hönsen få gå och sprätta i vår trädgård så gott som varje dag.
Men hur funkar det med hönshuset? Där vi har planerat att ha hönshuset finns ingen bra befintlig gammal friggebod som många verkar ha turen att ha ståendes, utan det blir ett fristående hus. Hur fungerar det då med kylan?
Kan vi isolera så pass bra att de klarar av att bo där under vintern med ett tillskott i form av till exempel en värmelampa?

Vad är det sedan som krävs för att få ett fungerande hus?
Jag har läst så mycket olika, det ena huset krångligare än det andra och spannet verkar gå från gammal lekstuga - isolerad lägenhet ungefär...

Våra krav är väl ungefär att det ska vara lättstädat och att vi ska kunna gå in i det för att underlätta städning..
Konstruktion, ventilation, värpreden, sittpinnar, dörrar, fönster, nät, snäckskal, vita väggar och kondensspärr är ord som numera bara surrar runt i huvudet i ett enda kaos..

Hjälp!

Alexn72

• Skåne
SV: Råd kring hönshus..
« Svar #1 skrivet: 06 jan-14 kl 22:42 »
om du kollar de 5 senaste trådarna som skapats så får du svar på de mesta..

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 06 jan-14 kl 23:44 »
Om ni bor i närheten (3 mil öster om Växjö) så kan ni ju också besöka det TiBbetanska Residenset för ett studiebesök. Jag eller Härskarinnan här, Maria CS guidar här dagligen mellan kl. 11:00 och 20:00

Välkommna!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

IdaCecilia

• Småland
« Svar #3 skrivet: 07 jan-14 kl 18:56 »
om du kollar de 5 senaste trådarna som skapats så får du svar på de mesta..

Jag har tittat i de andra trådarna, men känner att de tar upp mycket om sittpinnar, att utgången ska vara en bit ovanför marken för att hålla ströet inomhus och annat som hör till inredning..

Jag skulle vilja ha mer råd om själva grundbygget, hur det ska gå till. Hur mycket isolering som krävs och hur själva konstruktionen kan se ut..

IdaCecilia

• Småland
« Svar #4 skrivet: 07 jan-14 kl 19:05 »
Om ni bor i närheten (3 mil öster om Växjö) så kan ni ju också besöka det TiBbetanska Residenset för ett studiebesök. Jag eller Härskarinnan här, Maria CS guidar här dagligen mellan kl. 11:00 och 20:00

Välkommna!

Det låter spännande, men tyvärr har vi nog för långt..  Vi bor närmre Jönköping.

Vild

• -
« Svar #5 skrivet: 07 jan-14 kl 19:42 »

Jag har tittat i de andra trådarna, men känner att de tar upp mycket om sittpinnar, att utgången ska vara en bit ovanför marken för att hålla ströet inomhus och annat som hör till inredning..

Jag skulle vilja ha mer råd om själva grundbygget, hur det ska gå till. Hur mycket isolering som krävs och hur själva konstruktionen kan se ut..
Behöver du beskrivning hur man bygger själva huset - från grunden?
Hur mycket isolering man har är valfritt. Vi har 10cm tror jag, vi tog det vi hade hemma. Golvet isolerade vi med markfrigolit och även taket, bara att skruva fast. I väggarna har vi stenullsisolering (sätts mellan reglarna), och vindpapp mellan isoleringen och ytterväggen. Sen har vi osb som innerväggar, fastskruvade i reglarna och på dem har vi målat 2 lager med våtrumsfärg och tätat glipor och springor. Samma i taket. På golvet gjöt vi med betong direkt på frigoliten och gjorde en liten lutning mot dörren så att vatten ska kunna rinna ut när vi spolar av invändigt. Det är sen också målat med våtrumsfärg. Allt för att lätt kunna tvätta av invändigt.

mats.bulow

« Svar #6 skrivet: 07 jan-14 kl 22:58 »
Hej där! Jag ska också bygga ett hönshus och har kollat runt lite ett tips är att söka på youtube tex bygga frigebod så får du upp olika videor hur man gör!

IdaCecilia

• Småland
« Svar #7 skrivet: 08 jan-14 kl 09:04 »
Behöver du beskrivning hur man bygger själva huset - från grunden?
Hur mycket isolering man har är valfritt. Vi har 10cm tror jag, vi tog det vi hade hemma. Golvet isolerade vi med markfrigolit och även taket, bara att skruva fast. I väggarna har vi stenullsisolering (sätts mellan reglarna), och vindpapp mellan isoleringen och ytterväggen. Sen har vi osb som innerväggar, fastskruvade i reglarna och på dem har vi målat 2 lager med våtrumsfärg och tätat glipor och springor. Samma i taket. På golvet gjöt vi med betong direkt på frigoliten och gjorde en liten lutning mot dörren så att vatten ska kunna rinna ut när vi spolar av invändigt. Det är sen också målat med våtrumsfärg. Allt för att lätt kunna tvätta av invändigt.

Ja, det du skriver om är det jag vill veta mer om!

Hur stort är ert hönshus och hur många hönor har ni där?
För jag antar att det är ganska onödigt att bygga för stort, hönorna borde värma upp ett mindre utrymme bättre?

Vad kan man täta springor och glipor med? Silikon?

Vad smart att gjuta, det har jag inte haft en tanke på.. Har ni strö direkt på betongen?

IdaCecilia

• Småland
« Svar #8 skrivet: 08 jan-14 kl 09:05 »
Kondensspärr, är det överkurs?

Svevik

• Uppfödare av DvärgWyandotte o DvärgKochin
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 08 jan-14 kl 11:53 »
Hej Ida!

Om du med kondensspärr syftar på plast, så tycker jag att det är bättre med vindpapp, enligt Vargaas råd. På plast kan det bildas just kondens. Man vill ju inte ha vatten i väggarna…

Fråga på byggmarknaden efter någon isolering som inte möss och råttor kan göra gångar i. När du bygger nytt ska du givetvis ha en bra isolering.

Jag har ett hönshus med dubbla väggar utan isolering. Det fungerar i Skåne. Hönsen tål några minusgrader, men jag har en liten termostatstyrd fläkt, som håller temperaturen på ett par plusgrader. Plus en värmeplatta under vattenautomaten.

Tänk på att alla elinstallationer ska vara godkända för uthus med hög IP (för våtutrymmen)!

Tänk också på ventilationen. Inluft vid golvet och utluft vid taket!

/ S

IdaCecilia

• Småland
« Svar #10 skrivet: 08 jan-14 kl 12:26 »
Hej Ida!

Om du med kondensspärr syftar på plast, så tycker jag att det är bättre med vindpapp, enligt Vargaas råd. På plast kan det bildas just kondens. Man vill ju inte ha vatten i väggarna…

Fråga på byggmarknaden efter någon isolering som inte möss och råttor kan göra gångar i. När du bygger nytt ska du givetvis ha en bra isolering.

Jag har ett hönshus med dubbla väggar utan isolering. Det fungerar i Skåne. Hönsen tål några minusgrader, men jag har en liten termostatstyrd fläkt, som håller temperaturen på ett par plusgrader. Plus en värmeplatta under vattenautomaten.

Tänk på att alla elinstallationer ska vara godkända för uthus med hög IP (för våtutrymmen)!

Tänk också på ventilationen. Inluft vid golvet och utluft vid taket!

/ S

Ärligt talat så vet jag inte vad jag menar med kondensspärr, jag har läst på andra forum att alla använder kondensspärr, men ingen har skrivit vad det innebär.
Om vindpapp räknas som kondensspärr så är det redan planerat i bygget, det var ju smidigt isåfall  ;)
Vindpapp har vi dessutom en massa liggandes sen vi byggde om huset.  :)

john1563

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 09 jan-14 kl 14:08 »

Ja, det du skriver om är det jag vill veta mer om!

Hur stort är ert hönshus och hur många hönor har ni där?
För jag antar att det är ganska onödigt att bygga för stort, hönorna borde värma upp ett mindre utrymme bättre?

Vad kan man täta springor och glipor med? Silikon?

Vad smart att gjuta, det har jag inte haft en tanke på.. Har ni strö direkt på betongen?
Latex fog är nog bättre än silikon.
Hitta det tipset här någonstans, silikon lossnar i maskliknande remsor om hönsen börjar picka och dra i det.
Latex verkar sitta bättre och släpper inte i remsor på samma sätt + att det är bättre att måla på.

Denar

• Småland
« Svar #12 skrivet: 09 jan-14 kl 15:42 »
Roligt att planera för hönshus! Ett tips är att inte bygga alltför litet, det går alltid åt en del utrymme för foder, ägghantering, en ruvhöna eller sjukling.

www.kackel.se finns en hel del som kan vara intressant för dig att läsa. Där finns även ett forum och tips på några böcker, som du kanske kan låna på biblioteket.
Se t.ex.:
http://www.kackel.se/files/tidningen/hanegallet_kretsloppshus.pdf
http://www.kackel.se/files/tidningen/hanegallet_husbygge.pdf
http://www.kackel.se/fagelinfluensa_skyddsrastgard.pdf

Om ni vill ha ett mus- och råttsäkert hönshus är det bäst att mura upp det, t.ex. i lecablock.

Lycka till! (och rapportera gärna här hur planerna framskrider!)

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 09 jan-14 kl 16:56 »
Dom flesta höns tål kyla bra. Är det kallt blir det viktigt att se till att dom har vatten, och att plocka äggen. Om dom fryser (burrar upp sig) beror det ofta på att dom har ätet för dåligt. Varje kväll ska dom ha krävan (det är en ficka på framsidan av halsen) full med mat.   Det viktigaste är att dom har det dragfritt när dom sitter på sittpinnen om natten. Därför ska du stänga dörrar och utgångslucka varje kväll. Sittpinnen ska sitta högre än rede och andra hyllor och utsprång. Under sittpinnen ska du ha en hylla som nattskiten kan samlas på. Städa av den ofta! Höns vill ha mycket dagsljus så du ska ha fönster på hönshuset. Om du släpper ut hönsen varje dag räcker det med ett litet hus med plats för sittpinne, rede, foderho och vattenskål.
kretslopp

IdaCecilia

• Småland
« Svar #14 skrivet: 28 jan-14 kl 08:21 »
Tusen tack för alla era svar!

Jag funderar på det där med ventilation..
En utgångslucka kommer att sättas en bit över golvet i ena änden av hönshuset, räcker det då att jag sätter in en ventilationslucka i andra hörnet och där i taknivå?

Golvet är också något som vi funderar över.
Jag hade velat gjuta en tunn betongplatta som sedan målas med våtrumsfärg, för att underlätta vid städning.
Maken är däremot helt emot den idén så nu funderar jag istället på att sätta in en våtrumsmatta. Jag vill kunna spola av hönshuset invändigt vid storstädning, därför går rent trägolv helt bort..
Men skulle det fungera med våtrumsmatta? Och är det då någonting som jag måste tänka på vid val av matta? Funderar över om de kan innehålla gifter osv..

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #15 skrivet: 28 jan-14 kl 16:46 »
Vi satte en friskluftsventil högt upp i båda kortsidor (den ena rakt ovanför luckan). Finns i vanlig bygghandel. Bra att ha två för långa perioder kommer du ju att ha luckan stängd, som vissa vinterdagar samt kväll och natt. De vill ha välventilerat men inte drag så sätt inte inredningen (reden, mat- och sovplatser) i 'draget'.
Vi klurade också mkt på innegolvet... Betongplatta med golvbrunn eller plastmatta låter bäst tycker jag. Våtrumsmatta (vinyl och dyl) kan nog avge pvc och så men vissa nya linoleummattor ska vara miljövänliga och giftfria, finns i matt-affärer. Dyrt kanske men det är ju ingen jättestor yta så kanske värt det? Vi var inne på nån typ av parkett oxå men då tror jag de halkar.

Vi har spånskivor ovanpå golvreglarna (huset står på plintar) som vi målade med plastig golvfärg i flera lager. Vi fogade alla springor och målade rikligt i hörnen och en bit upp på väggen. Har funkat bra och är lätt att moppa av.

Mvh Katarina
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Otto_von_Grisahue

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 jan-14 kl 17:26 »
Kondensskydd som påtalas här heter egentligen diffspärr och den är viktig. Man får inte fukt i väggarna av en diffspärr. Man får inte in fukt i huset om man har diffspärr.

Så här ser en vägg ut enligt byggnormen!!!
<ytterpanel><vindpapp><regel och isolering><diffspärr><osb skiva><innerfärg/kalk etc>

Får man mögel i hönshuset beror det oftast på att höns dammar så förbannat och tillsammans med dålig ventilation bildas vid rätt temperatur mögel.

Dålig ventilation kan bara avhjälpas med BÄTTRE VENTILATION, det finns lixom inget annat att tillgå, inte ens en svart pinne som är vit i båda ändar!!

Bra ventilation behöver inte vara så komplicerad, bara man ser till att det inte drar kring fjäderfäna. Det som står på kackel.se är också en gissning av någon hönsnisse, det är inte sanningen om ventilation.

Otto_von_Grisahue

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 jan-14 kl 19:49 »
Något att tänka på vid ventilation, här finns så många som bara smäller dit olika ventiler på känn.

Sex rimliga skäl att ventilera hönshuset korrekt (oftast självklara skäl).

1) Förbättra luftutbytet och tillföra frisk luft
2) Avlägsna värme som frigörs vid hönsens andning
3) Transportera bort fukt från luften från hönsens andning och spillning
4) Ventilera bort skadliga gaser som koldioxid och ammoniak
5) Ventilera bort dammpartiklar från luften
6) Minska sjukdomsbärande organismer i luften

Lite basfakta om höns och vad som händer i luften i ett hönshus.

En kyckling fungerar mest effektivt vid rumstemperaturer mellan 21-24 ° C.  När kroppstemperaturen stiger äter kycklingarna mindre. Detta leder förstås på sikt till minskning av genomsnittlig viktökning bland hönsen. Äggproduktion kan dock faktiskt öka något men äggen blir sannolikt mindre och får ett tunnare skal.

Frisk luft minskar risken för uppbyggnad av mögel och t ex luftburna sjukdomar.  God ventilation håller luften i rörelse och tar bort svävande damm och fukt. 

Fuktnivåer i ett hönshus kan vara mycket hög eftersom kycklingar andas relativt snabbt och omsätter en del luft i förhållande till sin storlek än något annat djur. 

Ventilation oavsett självdrag/mekanisk är det enda sättet att transportera fukt ur ett hönshus.

På sommarhalvåret (i.e. varma halvan av året) kan man använda självdrag och t ex ventilera med hjälp av solcellsventilator.

På vinterhalvåret (i.e. kalla halvan av året) är ventilation ännu viktigare. Det blir problem att tillföra uteluft som oftast är kall in till hönsen utan att det uppfattas som drag eller kallras.

Kan man på ett enkelt och billigt sätt få till en uppvärmning av inkommande luft med hjälp av utgående luft har man fått bra ventilation även på vintern.
Nu är det vinter och jag håller på med en enkel värmeväxlare (varm utluft värmer kall inluft) som testas. Den skall förstås vara till hönshuset.

Otto_von_Grisahue

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 jan-14 kl 20:04 »
Det står väldigt luddigt och lite om en del sjukdomar och missbildningar bland kycklingar. Små kycklingar vistas oftast nära golvet där koncentrationerna av fukt från spillning, mögelsporer och koncentrationen av ammoniak är som högst.

Vill man sina små kycklingar väl måste man verka proaktivt och strö mera, renska ut skräp och ventilera betydligt mera den kalla årstiden. Miljöfaktorer påverkar utvecklingen, det är inte bara genetiken om det går snett bland fina rashöns. Miljöfaktorn är betydande.
« Senast ändrad: 28 jan-14 kl 20:38 av Otto_von_Knossing »

Otto_von_Grisahue

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 jan-14 kl 08:44 »
Det här dokumentet är läsvärt och bra om man bygger in funktioner om ägg, äggkläckning, höns, hönshus hela vägen.

Här står en del om höns och djurhälsa.

http://www.pharmaxim.com/PharmaximWebshop/media/Pharmaxim/Content/Handbocker/Desinfektionshandbok_oktober_2012_liten.pdf

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser