Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrering  (läst 5532 gånger)

filurfigur

  • Gäst
Re:Kastrering
« Svar #20 skrivet: 06 mar-07 kl 15:35 »
Haha... Manna, det var roligt! Man ska aldrig sluta att förvånas.

Vi ska kanske starta en ny tråd, med roliga möten i hundvärlden... jag tror att jag gör det, för jag kom på en rolig historia till.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Kastrering
« Svar #21 skrivet: 12 mar-07 kl 18:27 »
med kissmarkering menade jag att han markerade väldigt mycket inne....stolar,soffa barnens leksaker mm.det försvann helt med kastreringen./Anna

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Kastrering
« Svar #22 skrivet: 12 mar-07 kl 23:04 »
Håller med om att när det gäller beteenden som är hormonellt betingade, så kan det hjälpa med kastration, eller när det är som med tikarna att det blir pyo och sånt. Då är det väl inte så mycket att ens diskutera.  :)

Men jag är emot att folk tror att "bara jag kastrerar min hund så blir allt frid och fröjd, och hunden kommer att vara så lydig och snäll."

Vet ett par som hade en liten valp som av ren nyfikenhet och glädje slängde sig fram i kopplet och skällde lite glatt, då de mötte andra hundar på promenaden. Och matte/husse tyckte att detta var ett pinsamt beteende. De fick rådet av någon att kastrera, så det gjorde de. Kan berätta att det är ingen skillnad i hundens beteende.

Funderar man över att kastrera så kan man ju alltid testa en medicinsk variant, där hunden får sprutor, så får man kanske ett litet hum om hur hunden kommer att påverkas av en riktig kastrering.

Sen förstår jag inte riktigt problemet som en del människor gnäller om... folk väljer hanhund och svär sedan över att den kissmarkerar både här och där på promenaden. Varför valde man en hane då? Och dessutom så känner jag många som har rutiner för när det är tillåtet att kissmarkera och när det inte är det.

Jag tycker man kan informera sig om hur eller om det fungerar innan man opererar sin hund för att få den lydigare.....
kanske veterinären skulle tänka på att informera mera ???

Vi provade en sk. kemisk kastrering först, men den gjorde ingen som helst effekt på vår hanhund vilket den operativa kastreringen har gjort.
Dock revirpinkar han precis lika mycket nu som han gjorde innan, vilket inte stör mig så mycket eftersom han gör det utomhus  ;)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Kastrering
« Svar #23 skrivet: 14 mar-07 kl 00:05 »
Det roliga är att med hästar så är det så självklart.. "Han blir valack då han inte gick igenom premieringen" med hundar så talas det om hundens livsvärde osv. Som om det ligger i kulorna?


Jag brukar säga så här om folk förmänskligar vår kastrerade hanhund:
Tänk själv att få leva med två kåta fruntimmer som bjuder ut sig hela tiden  men aldrig få komma till, tycker du det skulle vara så roligt?
Frustrerande eller hur?
Då är det väl bättre att helt tappa intresset?

Behöver jag tilläga att karlarna håller med mig? ;)
« Senast ändrad: 14 mar-07 kl 00:06 av Sia »
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

tessiem

  • Inlägg: 693
Re:Kastrering
« Svar #24 skrivet: 14 mar-07 kl 07:12 »
Kan jag gott tänka mig att de gör !  ;D

Jag brukar säga så här om folk förmänskligar vår kastrerade hanhund:
Tänk själv att få leva med två kåta fruntimmer som bjuder ut sig hela tiden  men aldrig få komma till, tycker du det skulle vara så roligt?
Frustrerande eller hur?
Då är det väl bättre att helt tappa intresset?

Behöver jag tilläga att karlarna håller med mig? ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser