Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra blandrashönor?  (läst 594 gånger)

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
Bra blandrashönor?
« skrivet: 03 jan-14 kl 17:56 »
Lite tankar: Jag har sedan några år fyra hönor av blandras. Åsbo + Hedemora tror jag. Dessa fyra är helt suveräna: pigga, nyfikna födgenier som lägger rikligt med normalstora ägg. Tyvärr är de helt ointresserade av att ruva. Förut hade jag en blandrastupp till dem men han var så folkilsken att han fick flytta till frysboxen. Sedan skaffade jag en Brahmatupp + 5 Brahmatjejer för att ha en snäll tupp och ruvvilliga hönor.
Min tanke är nu att försöka få så många blandraskycklingar som möjligt och hoppas att de kommer att värpa bra och att tuppkycklingarna växer lite fortare än Brahmorna.
Jag gillar verkligen mina Brahmor men nu får de gärna börja värpa snart. I höstas när de gamla hönorna ruggade fick jag köpa ägg. Det känns ju lite löjligt när man har nio hönor hemma.
Eftersom jag inte hållit på med höns särskilt länge tar jag gärna emot råd och tips från er som har mer erfarenhet: tänker jag rätt?
Jag är bara intresserad av att ha sunda individer som lägger lagom med ägg till mig och mina vänner. ???
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser