Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  cikorie rötter tar bort galtsmak  (läst 2118 gånger)

Haure

• Kultursnickaren
    • Skåne
    • haureskultursnickeri
cikorie rötter tar bort galtsmak
« skrivet: 04 mar-07 kl 19:32 »
Hej jeg er en glad dansk indvandre, som har 3 hobby linderödsgrise. 2 suggar + 1 galt.
Jeg hörte for et par år siden om dansk forskning, hvor man har fundet ud af at cikorie rötter tar bort galt smaken och stärker immunforsvaret hos grisar. sök google. dk "cikorie grise" så kommer mycke bra läsning frem. Problemet er bare hvor får man tag på cikorie rötter?

Med venlig hilsen jimmy ;)
Kultursnedkeren/snickaren

nysse

Re:cikorie rötter tar bort galtsmak
« Svar #1 skrivet: 09 mar-07 kl 08:57 »
Jeg har prøvet at lede lidt, men uden held.Måske skulle man høre en planteskole om de kan skaffe planten.....
Hvor bor du ?

Haure

• Kultursnickaren
    • Skåne
    • haureskultursnickeri
« Svar #2 skrivet: 13 mar-07 kl 05:50 »
Hej igen
Man skulle jo kunne prøve at odla det selv i trädgrådslandtet. det er tydeligvis ikke så meget der skal til. frøen kan sikkert købes på væksthus.
Er der ingen ekologiske landmænd der kan odla dem istedet for sukkerbeter det skulle i følge en dansk hemsida være sammen maskinopsætning. Der må jo väre et kämpe marked der ikke bliver däkket. Vi hyra en gård ved vinslöv men har ingen mark eller maskiner. Vi er taksamme for alle tips om denne lille rot.

Jimmy
« Senast ändrad: 13 mar-07 kl 05:51 av Haure »

nysse

« Svar #3 skrivet: 14 mar-07 kl 15:38 »
Efter lidt søgen fandt jeg noget der hedder Urtegartneriet i Danmark, som sælger cikorieplanter. Prøv at slå dem op på nettet og se under snapseplanter.

Haure

• Kultursnickaren
    • Skåne
    • haureskultursnickeri
« Svar #4 skrivet: 21 mar-07 kl 20:38 »
tak for tipset nysse
jeg har fundet poser med frö hos lantmannen men jeg mistänker at det bare er blomster, det er jo rödderne vi er ude efter. hvor bor du? er du også tilflytter. Vi leder forresten efter en mindre gård her i skåne när kristianstad.(ligesom 100000 andre) tipse gerne hvis i ved noget.

Jimmy

nysse

« Svar #5 skrivet: 22 mar-07 kl 11:10 »
Jeg bor stadig i København, men flytter til Småland - i nærheden af Ljungby d. 1-6.
Min kæreste og jeg købte for nogle år siden en lille gård, som vi har renoveret (er stadig ikke helt færdige).

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 10 apr-07 kl 17:19 »
Ja, tänk om Ni danskar kunde lära oss svenskar hur man gör för att slippa kastrera!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser