Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Optimal småskalig hönshållning för ekonomisk vinst och trivsel  (läst 11291 gånger)

Kreacon

• Övriga världen
Tack för ditt svar. Då kan man alltså utgå från att naturruvade kycklingar mår bättre än kycklingar kläckta i maskin? Inte så konstigt egentligen, vilken nyfödd vill inte vara med sin mamma. Eller är jag helt ute och cyklar?
Denna post glider mer och mer iväg från ämnet, men det finns så mycket att lära sig!

Oskar 123

• Dalsland
Skaffa kläckare och ett par ruvhönor. 30 värphöns och 3 tuppar borde vara bra att börja med. Ge inget hönsfoder, ge istället spannmål, gröpe(då och då), snäckskal, multivitamin och biotin. Hönsen lever och värper längre.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Kreacon

• Övriga världen
Låter som en bra idé, ser mig själv som någon form av djurvän och vill gärna ge dem ett långt och härligt liv. Vilket inte alltid rimmar med att tjäna så mycket pengar på dem som möjligt...

Tack för länken Cecilia.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #23 skrivet: 05 jan-14 kl 03:01 »
Ja tråden tycks ha ändrat inriktning från det rubriken säger till att bara ha lite höns gående med nåt ägg då och då utan hänsyn till ekonomi. 

Rosten

• Närke
Om vi skall fortsätta tala om ekonomi ihop med höns så kommer två problem till.
Det första är räven. Som letar mat till sina ungar under samma tid som hönsen värper som mest.
Problemet med räven är att han dödar inte en utan alla på en gång.
Så man bör lägga ordentligt med pengar på en hönsgård.
Vill man att hönsen skall trivas så bör hönsgården vara rätt stor.
Kolla var KRAV har för regler för kvadratmeter/höna.

Nästa är råttor/möss på vintern.
I vårt fall så fick vi en mindre invasion av dom ett år.
Tror knappt det finns någon isolering kvar i hönshusets väggar.
Våra tre kattor vägrade gå in i logen om det var mörkt.
Till slut lade vi in gift men dom lärde sig blixtsnabbt att man skulle undvika det.

Vi kläckte kycklingar och sålde.
Gav en del pengar men kostade en del att starta upp.
Hade tre Covatutto 120. Två att ruva i och en att kläcka i.
Då hann man städa den man kläckte i medan varje kläckning.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Innan du skaffar höns behöver du nog fundera ett varv till på om djurens (av dig förmodade) etologi eller ekonomin är viktigast? Har du flyttat till gård för att förbruka pengarna du tjänar på lönearbete (=hobbygård) eller har du flyttat till gård för att den ska försöka generera inkomster i sig själv?

Ska det bli några inkomster till gården och inte bara kostnader så måste man vara nitisk med kostnadskontrollen. Tuppkycklingar av värpraser ska slaktas så tidigt så möjligt, de hönor som inte förstår att värpa måste slaktas, övertaliga djur måste säljas snarast, djur för kött ska slaktas i rätt tid och mängden djur ska inte vara större än att du hinner med alls detta.

Det gäller inte bara höns utan alla djur och redskap på en gård att man måste hela tiden se till kostnaderna annars måste du behålla ditt heltidsarbete för att ha råd att ha gården.

Rosten

• Närke
Innan du skaffar höns behöver du nog fundera ett varv till på om djurens (av dig förmodade) etologi eller ekonomin är viktigast? Har du flyttat till gård för att förbruka pengarna du tjänar på lönearbete (=hobbygård) eller har du flyttat till gård för att den ska försöka generera inkomster i sig själv?

Ska det bli några inkomster till gården och inte bara kostnader så måste man vara nitisk med kostnadskontrollen. Tuppkycklingar av värpraser ska slaktas så tidigt så möjligt, de hönor som inte förstår att värpa måste slaktas, övertaliga djur måste säljas snarast, djur för kött ska slaktas i rätt tid och mängden djur ska inte vara större än att du hinner med alls detta.

Det gäller inte bara höns utan alla djur och redskap på en gård att man måste hela tiden se till kostnaderna annars måste du behålla ditt heltidsarbete för att ha råd att ha gården.
Problemet är oftast att man inte hinner med att göra allt i rätt tid pga lönearbete, sjukdom, brist på pengar mm.
Så man förlorar pengar hela tiden. Vi har snart inga djur kvar pga att kostnaderna blir för stora hela tiden om man jämför mot mängden arbete.
Skulle tro att jag tjänar bättre att promenera på vägarna där vi bor och samla ölburkar för pantning.

Det blir helt enkelt billigare att köpa djur för slakt mm av andra alternativare som inte hinner med sin egen slakt.
Än att föda upp dom själv.

Hans Andersson

• -
Höns hör ju dock till de djur som åtminstone kan betala sina egna kostnader och ge en , om än liten, avkastning.
Men då får man ju bestämma sig för vad man vill göra.
Kan inte påstå att jag tycker vår 8 höns lider, fast dom får värpfoder och värper 7 ägg per dag. Dom går där och strosar i sin stora hönsgård och ser allmänt välmående ut nu, inne på år 3-4.

Rosten

• Närke
Höns hör ju dock till de djur som åtminstone kan betala sina egna kostnader och ge en , om än liten, avkastning.
Men då får man ju bestämma sig för vad man vill göra.
Kan inte påstå att jag tycker vår 8 höns lider, fast dom får värpfoder och värper 7 ägg per dag. Dom går där och strosar i sin stora hönsgård och ser allmänt välmående ut nu, inne på år 3-4.

Fast TS ville ju försöka få lite inkomster från arbete på hemmaplan för att slippa åka iväg och lönearbeta.
Vilket är svårt med djur. För det ger helt enkelt för dåligt med pengar om man jämför med arbetet och passningen som man måste sköta.

På våran gård så har vi en liten verkstad med verktyg.
Om jag hämtar en skrotbil, skruvar bort däcken om dom är i bra skick och säljer dom på Blocket.
Samt tömmer bilen på bensin och sedan säljer den till skroten.
Då har jag förstört en lördag. Men tjänat lika mycket som 30 höns drar in på en 2-3 månader om allt går som det ska och man får 3:- äggen

När vi köpte våran gård så började vi med värphöns, sen kom rashöns med kycklingförsäljning, köttkaniener, linderögrisar och till sist roslagsfår.
Idag så har vi bara fåren kvar och håller på att minska ner dom till några få för trevnaden skull.

Jag har helt enkelt inte råd att hålla på med djur. Jag skulle tjäna mera på att handklyva ved med yxa och sälja i säck på vintern.
Eller cykla runt och leta ölburkar i diket för att panta.

Vill man ha bra kött så kan man köpa levande djur och slakta från andra som inte hinner med att slakta. 

Så det första som man gör när man köper en gård är att sätta sig ner och skriva en lista på saker som man kan tänka sig att tjäna pengar på.
Sedan göra en ordentlig undersökning vad dom olika sakerna ger i pengar/arbetstimmar.

I vårt fall så försvann all typ av försäljning från gården pga att vi bor så avsides att ingen passerar oss.
Men istället så kunde vi renovera upp en liten lägenhet på 20 kvadratmeter i en flygelbyggnad som vi hyr ut till en speciell målgrupp som vi har hittat.
Nämligen karlar som precis har blivit utslängda från tanten. Har fungerat bra och vi har den uthyrd hela tiden året runt.
Den är populär pga att den är färdigmöblerad, allt ingår i hyran, uppsägningstiden är 1 månad.

Tråden om vår lägenhet http://www.alternativ.nu/index.php?topic=34673.0

Xoot

• Gäst
Man kan inte leva sitt liv baserat på andras misslyckande.
Till trådskaparen, jag råder dig till att försöka. :)

Rosten

• Närke
Man kan inte leva sitt liv baserat på andras misslyckande.
Till trådskaparen, jag råder dig till att försöka. :)
Men man kan lära sig av andras misstag. ;)

jr:son

• Gäst
På våran gård så har vi en liten verkstad med verktyg.
Om jag hämtar en skrotbil, skruvar bort däcken om dom är i bra skick och säljer dom på Blocket.
Samt tömmer bilen på bensin och sedan säljer den till skroten.
Då har jag förstört en lördag. Men tjänat lika mycket som 30 höns drar in på en 2-3 månader om allt går som det ska och man får 3:- äggen
verkstan och allt verktyg kostade gratis, antar jag, eller?

karsan

• Södermanland
Med bara 30 höns kan det knappast bli några större inkomster, och om man dessutom måste hålla på och deklarera inkomster, moms etc blir det bokföringsjobb dessutom.

Nu vet jag inte vad TS har för mathållning, men ägg är in princip kött men mycket billigare och mera klimatsmart.  Om man byter ut en eller två köttmiddagar i veckan mot äggrätter så sparar man rätt mycket pengar.  Samt hönsgödseln är bra till odlingar som jag antar TS kanske också hade i sina planer.  Där sparar man väl också en del. Överskottsägg kan göra bra nytta som gåva till grannar som man måste be om hjälp av ibland, låna redskap, få råd, eller så.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Med bara 30 höns kan det knappast bli några större inkomster, och om man dessutom måste hålla på och deklarera inkomster, moms etc blir det bokföringsjobb dessutom.

Nu vet jag inte vad TS har för mathållning, men ägg är in princip kött men mycket billigare och mera klimatsmart.  Om man byter ut en eller två köttmiddagar i veckan mot äggrätter så sparar man rätt mycket pengar.  Samt hönsgödseln är bra till odlingar som jag antar TS kanske också hade i sina planer.  Där sparar man väl också en del. Överskottsägg kan göra bra nytta som gåva till grannar som man måste be om hjälp av ibland, låna redskap, få råd, eller så.
Deklarera inkomst från 20-30 höns?  ;D Nåja, bara de går tillräckligt minus så............  o:) Helvete! Folk kör för fort varje dag!
Och ja, Ägg är också mat och bidrar till försörjningen, även om man äter dem själv. Köttet också.

Man kan säkert få allt att gå med förlust, och det mesta med vinst. I så fall borde det inte va frågan om VAD man gör utan HUR man gör. Hålla kostnaderna nere är prio 1, annars går ingen ting.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Rosten

• Närke
verkstan och allt verktyg kostade gratis, antar jag, eller?

Om du läser denna tråd så ser du min åsikt om det är en kostnad eller en tillgång. ;)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=163100.msg1541578#msg1541578

jr:son

• Gäst
Om du läser denna tråd så ser du min åsikt om det är en kostnad eller en tillgång. ;)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=163100.msg1541578#msg1541578

Tråden är irrelevant i sambandet.
Du fick först spendera några hundratusen för att kunna tjäna "lika mycket som 30 höns drar in på en 2-3 månader om allt går som det ska och man får 3:- äggen".
Om man nu jämför päron med äpplen så ska man se på helheten så att det blir någorlunda rättvist...

Rosten

• Närke
Tråden är irrelevant i sambandet.
Du fick först spendera några hundratusen för att kunna tjäna "lika mycket som 30 höns drar in på en 2-3 månader om allt går som det ska och man får 3:- äggen".
Om man nu jämför päron med äpplen så ska man se på helheten så att det blir någorlunda rättvist...
Vad skulle ha kostat några hundratusen?????????????????????????????

Nu får du förklara vilka helt otroliga kostnader som jag måste ha för att skruva bort däcken på en bil och tömma den på bensin.
« Senast ändrad: 06 jan-14 kl 00:43 av Rosten »

Kreacon

• Övriga världen
Hej igen allihop. Tack för ers svar! Är helt inne på att bygga så billigt som möjligt, återvunnet material mm. Men en kostnad som tycks sticka i iväg är hönsnätet till utegården. Har tänkt mig en storlek på ca 5x25 meter.
Jag har tänkt mig ett finmaskigt nät nertill och grövre högre upp och till tak. Men det kommer ändå att gå på flera tusenlappar bara för nätet. Eller?
Vad använder ni för nät till väggar och tak?
Alla tips om nät, övriga lösningar, inköpsställen eller övriga idéer tas tacksamt emot.

Med vänlig hälsning, Kristoffer

skogsbonne

• Värmland
Nätet går du och frågar runt hos alla grannar och får gratis eller för billig peng, jag har aldrig köpt nät utan frågat runt och det jag hade hemma. Har 7 gårdar med hönsnät :)

Kreacon

• Övriga världen
Det låter ju bra! =) man kan ju alltid prova!

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 4 användare (1 dolda)
Berberis, Hans Hultén, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser