Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äta påfåglar?  (läst 9995 gånger)

Leineri

• Hälsingland
äta påfåglar?
« skrivet: 01 jan-14 kl 15:17 »
Jag förstår att det kan låta knasigt att fråga om påfåglar är bra som matdjur, då man kan få över 1000:- för en påfågel vid försäljning. Men marknaden är ju inte sådär jättestor och får man en kull med kycklingar så kan det ju bli en del överskott som man inte vill ha kvar i sin egen flock. Så hur funkar det att slakta och äta överskottet? Tänkte mest på att de äter ju ett mer proteinrikt foder vilket kanske kan ge "rovdjurssmak"?

Oskar 123

• Dalsland
SV: äta påfåglar?
« Svar #1 skrivet: 01 jan-14 kl 16:15 »
Såklart du kan göra det.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 01 jan-14 kl 17:47 »
Spännande tråd, nån gång skulle jag vilja ha påfåglar..... spännande om det är bra kött! dom lägger rätt bra med ägg på våren ,ruvar gärna som jag har förstått..... är äggen bra
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 01 jan-14 kl 18:22 »
Absolut kan man äta påfågel
Jag sitter här med "Skovgegedens Viltretter" fram för mig, en kokbok som skrevs av en dansk skogsvaktare i 1969. Han har utöver recept på påfågel även recept på bland annat sniglar, gråsparv, häger och ost.
Påfågeln serverades till en konfirmationsmiddag och enligt skogsvaktarens fru blev det en festmåltid. Rent kolinarisk är hans recept inte just moderna, boken skrevs innan kostcirkeln uppfanns, men recepten binds ihop med många roliga jakthistorier.
Om du så önskar kan jag skicka dig receptet ;D

Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 jan-14 kl 18:30 »
Absolut kan man äta påfågel
Jag sitter här med "Skovgegedens Viltretter" fram för mig, en kokbok som skrevs av en dansk skogsvaktare i 1969. Han har utöver recept på påfågel även recept på bland annat sniglar, gråsparv, häger och ost.
Påfågeln serverades till en konfirmationsmiddag och enligt skogsvaktarens fru blev det en festmåltid. Rent kolinarisk är hans recept inte just moderna, boken skrevs innan kostcirkeln uppfanns, men recepten binds ihop med många roliga jakthistorier.
Om du så önskar kan jag skicka dig receptet ;D
Lite ote mem står det något om trana i boken  ?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 01 jan-14 kl 19:02 »
Har de skrikit en gång för mycket?

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 01 jan-14 kl 19:03 »
Det står inget om trana, men det finns ett recept på häger. Det går like bra med selleri ;D
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Leineri

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 01 jan-14 kl 19:10 »
Inget recept behövs ännu då jag inte byggt klart påfågelshuset, men bra att veta!

Che Guevara

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 jan-14 kl 19:49 »
Har de skrikit en gång för mycket?
Jupp Har man sisådär 5-600 in på knuten så tröttna  man

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 01 jan-14 kl 19:55 »
En fördel med att vara högst i näringskedjan ;D Naturen är god

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 2 användare
torbjorn, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser