Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fleråriga  (läst 3651 gånger)

Håning

• Gäst
fleråriga
« skrivet: 31 dec-13 kl 04:28 »
Finns det grönsaker som är fler ådriga och hur odlar man dom ?

Lockfågeln

• Gäst
SV: fleråriga
« Svar #1 skrivet: 31 dec-13 kl 09:39 »
Det har jag också funderat på, de jag kommit på är sparris, pepparrot, ramslök, trädgård och ängssyra - se upp syror blir gärna ogräs.
Persilja som självsådde sig hade grannen i min barndom, den blev typ perenn. Sedan tror jag att det var svartrot man kunde köra som perenn.

Bär,rabarber, frukt och nötter har du förstås också.

Daggkåpa

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 dec-13 kl 09:45 »
Jordärtskocka, körvel, piplök

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 31 dec-13 kl 11:03 »
Det finns en perenn spenatsort
Mina purjolökar låter jag stå kvar (ett fåtal), då kommer det dotterlökar vid sidan om på våren.
Många kryddörter är perenna, gräslök, myntor, salvia, dragon, det finns också tvååriga typ persilja som man kan skörda hela vintern (bor i snöfria Skåne).
Brysselkål och liknande kålsorter klarar mycket kyla.
Kirskål, maskros, brännässlor något som en del av oss har  :-[

Oj, vad jag längtar till våren.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jan-14 kl 12:36 »

Kirskål, maskros, brännässlor något som en del av oss har  :-[

Jo de är minsann perenna >:D   :-[

Znibban

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 03 jan-14 kl 10:19 »
Jo de är minsann perenna >:D   :-[
De älskas i alla fall av fåglarna, hönsen och kalkonerna!
ENda sättet att bli av med dem är väl att man sår dem  ??? :P :o , kanske fåglarna kan utrota dem också?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 03 jan-14 kl 16:42 »
Kronärtskocka är flerårig men, kan vara svår att övervintra har jag förstått. Sådde i våras så det blir spännande att se om de klarar vintern. Som det är nu är nog risken störst att de drunknar.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Peter81

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 04 jan-14 kl 12:35 »
Sandsenap, alltså vild ruccola, är perenn. Lite starkare och lite långsammare än sin kusin från stan.
Mangold borde väl i princip kunna bli perenn om den överlever vintern, eller?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 04 jan-14 kl 14:09 »
Mangold borde väl i princip kunna bli perenn om den överlever vintern, eller?

Nej, den är tvåårig. Blommar andra året och ger förhoppningsvis även frö. Dör sedan.
(Med reservation för eventuella perenna varianter av mangold som jag inte känner till.)

Anders S

• -
    • Fröodling.se

Mourningwood

• Studerande smyckesdesigner med gröna fingrar.
    • Uppland
    • MourningWood Design
« Svar #10 skrivet: 06 jan-14 kl 17:25 »
Varning för sandsenapen (Rucolan). Klipps den inte ner regelbundet och tillåts sätta frö blir den lätt ett ogräs. Jag har ruccola i gräsmatta, rabatter och mellan stenplattor. Lätt att dra upp, men fröna tycks komma igång i omgångar. Mkt god dock. :)
in vino veritas

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 06 jan-14 kl 19:39 »
Varning för sandsenapen (Rucolan). Klipps den inte ner regelbundet och tillåts sätta frö blir den lätt ett ogräs. Jag har ruccola i gräsmatta, rabatter och mellan stenplattor. Lätt att dra upp, men fröna tycks komma igång i omgångar. Mkt god dock. :)

Vad är problemet?

mmeo

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 06 jan-14 kl 20:07 »
Jag är lite nyfiken på att prova strandkål. Det är en perenn kål och man bleker skotten på våren och äter som sparris, efter vad jag läst. Det vore inte dumt att ha någon kål tidigt på vårkanten.

Mourningwood

• Studerande smyckesdesigner med gröna fingrar.
    • Uppland
    • MourningWood Design
« Svar #13 skrivet: 07 jan-14 kl 15:25 »
Vad är problemet?

"Problemet" är väl att jag får mer än jag vill äta, den kväver prydnadsväxterna och övrigt ätbart grönt. 
Men det finns ju värre -mindre smakliga- problem i världen.  ;D
in vino veritas

Peter81

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 14 jan-14 kl 12:49 »
Nej, den är tvåårig. Blommar andra året och ger förhoppningsvis även frö. Dör sedan.
(Med reservation för eventuella perenna varianter av mangold som jag inte känner till.)

Insåg direkt efter postning att jag hade otur när jag tänkte. Dock skulle det ju vara väldigt intressant med en flerårig variant, eftersom den ju faktiskt är både generös och tämligen idiotsäker (tom jag kan odla den).

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser