Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bokföringskonto för ett helt vanligt lån?!  (läst 3923 gånger)

vallar-elin

• Norrbotten
Bokföringskonto för ett helt vanligt lån?!
« skrivet: 30 dec-13 kl 10:01 »
Jo, vi har tagit ett banklån och jag känner mig lite dum när jag nu sitter här och skall bokföra lånet samt första amortering, för jag hittar inget vettigt konto (igen ;) ). Har maskinlån sedan tidigare och där finns ju ett konto med det namnet.
Vilket är det vanligaste kontot att bokföra mot? Tack på förhand!
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Rutan

SV: Bokföringskonto för ett helt vanligt lån?!
« Svar #1 skrivet: 30 dec-13 kl 10:28 »
Hej!
Jag brukar bokföra lånen på 2350 - "andra långfristiga skulder till kreditinstitut".

catlena

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 31 dec-13 kl 11:03 »
Hej!

Jag antar att det är ett lån som det tar mer än 1 år att amortera bort, då ska du använda konto 235x.

Du kan använda 2350, men du kan också använda ett underkonto till 2350, ex 2351 Fastighetslån. Det kan ju vara bra om du också tar andra typer av lån, ex checkräkningskredit. Alltså om du ska bokföra banklånet ska du bokföra hela lånet debet tillgång, ex fastighet konto 1111 Byggnader på egen mark, kredit fastighetslån konto 2351 Fastighetslån.

Amorteringen bokför du t ex på kredit 1930 Företagskonto, debet fastighetslån konto 2351.

Då ser du hur mycket du har kvar som lån, lånet-amortering.

Hans Andersson

• -
« Svar #3 skrivet: 31 dec-13 kl 11:24 »
Men vi vet ju inte om det är ett lån till fastighet?

Ett vanligt lån bokar man ju debet(+) på det konto pengarna hamnade, tex bankkontot. Och kredit (-) på ett skuldkonto, som tex 2350.

Men ja, det är klokt att använda ett konto till varje lån, så man enkelt ser hur de ligger till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 4 användare
Berberis, javill, imlo, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser