Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyra ut får  (läst 5783 gånger)

ivy

• Gotland
Hyra ut får
« skrivet: 26 dec-13 kl 22:19 »
Någon som har någon erfarenhet av att hyra ut får? Vem står för stängsel? tillsyn?
Regler & bestämmelser kring uthyrning av får? försäkring? priser?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Hyra ut får
« Svar #1 skrivet: 28 dec-13 kl 15:52 »
Jag har ingen erfarenhet, men tänkte också försöka mig på det nästa sommar nu när jag känner mina får.

Vet att det ska finnas ppnr på betet. Tänkte nog ta ansvar för stängslet själv, men lämna daglig tillsyn till den man hyr ut till.

Vad är det för försäkring du tänker på?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

ivy

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 31 dec-13 kl 22:21 »
Jag har ingen erfarenhet, men tänkte också försöka mig på det nästa sommar nu när jag känner mina får.

Vet att det ska finnas ppnr på betet. Tänkte nog ta ansvar för stängslet själv, men lämna daglig tillsyn till den man hyr ut till.

Vad är det för försäkring du tänker på?

jag är helt grön, försökt googla runt lite men inte hittat något matnyttigt...
Hittade någon sida om en som hyrde ut får "försäkrade", om en vanlig försäkring för gruppen räcker trotts att man ev splittrar och delar in dem i mindre flockar under tiden? (har kontaktat försäkringen men skulle få besked först efter nyår för mer info).

Ylven har du tänkt stå för transporten av fåren? Har du spånat något i rimligt pris?

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 02 jan-14 kl 09:50 »
Jag har ingen aning om vad det är för försäkring som avses, jag hade tänkt att det räcker med den vanliga gårdsförsäkringen gällande ansvar. Veterinärförsäkringar finns inte för får, inte pss som för hundar/katter.

Jag hade tänkt transportera i vår släpkärra med trälemmar på. Det har vi gjort mellan våra hagar.

Pris jag tänkt på var 500 per vuxet får och säsong.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 20 jan-14 kl 11:43 »
Det stora problemet är ju om fårägaren söker EU bidrag.....
Då kan inte fåren lånas ut hur som helst...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 jan-14 kl 12:29 »
Oj, kan man ta BETALT för att någon annan ser efter ens får över sommaren?! Har själv lånat ut ett par baggar två somrar, för att beta av en hage. I somras rymde dock en och var borta ett tag. han hittades sen i en annan fårflock.... Var dessutom nära att springa ut på motorvägen, så jag skiter nog i det fler år. Han som tog hand om dem fick lite kött i betalning för besväret. Att ta betalt av honom känns helt fel.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

tesåpa

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 20 jan-14 kl 21:58 »
Oj, kan man ta BETALT för att någon annan ser efter ens får över sommaren?! Har själv lånat ut ett par baggar två somrar, för att beta av en hage. I somras rymde dock en och var borta ett tag. han hittades sen i en annan fårflock.... Var dessutom nära att springa ut på motorvägen, så jag skiter nog i det fler år. Han som tog hand om dem fick lite kött i betalning för besväret. Att ta betalt av honom känns helt fel.

Den som hyr kan söka bidrag för bete, slipper köpa betesputs, får förbättrad flora i hagen. Är väl inte fel om djurägaren får betalt för dessa nyttor?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 21 jan-14 kl 14:47 »
Den som hyr kan söka bidrag för bete,

Man får ung 1000kr per hektar minus skatt, och ska man betala 500kr per får som föreslås ovan så får man 2 hyrfår för det priset och de betar knappast av en hel hektar på en sommar. Alltså är 500kr för mycket.

För övrigt stod det i några gamla "allt om fritidshus" -tidningar som jag har, om att hyra djur på sommaren och även priser stod där för olika djurslag. Det man reagerar över är att om det är så dyrt att hyra exempelvis höns kan man ju lika gärna köpa höns och sen sälja dem på hösten. Vad är poängen med att hyra ett får för 500kr när man kan köpa får för samma pris och sen sälja/slakta och få igen pengarna?

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #8 skrivet: 21 jan-14 kl 20:33 »
Poängen är att om du inte tidigare har får, så måste du skaffa stalljournal och produktionsplatsnummer samt fylla i blanketter för allt som fåren gör. Dessutom kostar de inte 500 kronor på våren, med lamm.

Weasel

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 21 jan-14 kl 20:58 »
Poängen är att om du inte tidigare har får, så måste du skaffa stalljournal och produktionsplatsnummer samt fylla i blanketter för allt som fåren gör. Dessutom kostar de inte 500 kronor på våren, med lamm.

Produktionsplatsnummer måste han väl skaffa i alla fall?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: 22 jan-14 kl 10:59 »
Det kan fårägaren skaffa.

tesåpa

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 25 jan-14 kl 06:29 »
Alltså är 500kr för mycket.

Jag håller med om att det är dyrt. I alla fall om det redan är bra stängslat. :) Men å andra sidan så är ju inte får särskilt lönsamma så om ni någon vill betala så pass mycket får man bara vara tacksam. ;)

ivy

• Gotland
« Svar #12 skrivet: 08 feb-14 kl 20:55 »
hittade en som hyr ut tackor för 1500:-/säsong och lamm för 1000:-/säsong...Svårt att säga vad som känns rimligt, får är duktiga markvårdare...

Ang. EU stöden, kan väl ett gäng får beta av bidragsbiten och resterande vara på vift utan att gå bett på de?

Weasel

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 09 feb-14 kl 14:04 »
hittade en som hyr ut tackor för 1500:-/säsong och lamm för 1000:-/säsong...Svårt att säga vad som känns rimligt, får är duktiga markvårdare...

Ang. EU stöden, kan väl ett gäng får beta av bidragsbiten och resterande vara på vift utan att gå bett på de?

Oj! Var hyr de ut så dyra får? Skulle ju nästan gå att gå plus på fåren om någon betalade så mycket!

Men visserligen kan jag ju säga att jag hyr ut mina får för 10 000kr/st, låter ju jättelönsamt, frågan är ju bara hur många som blir uthyrda...

Dela detta:

* Inloggade just nu

1537 gäster, 3 användare (1 dolda)
beekeepern, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser