Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kluriga tips mottages!  (läst 4407 gånger)

Leineri

• Hälsingland
Kluriga tips mottages!
« skrivet: 19 dec-13 kl 18:43 »
Jag har blivit såld på att ge mig ut på lite längre turer med åsna och vagn. Jag har en lite mindre flakvagn som jag kan sova på som jag gjort ett enklare kapell till. Enkelheten är ju fin på sitt sätt, men det är inte för den sakens skull som jag ger mig iväg. Jag söker alltså efter sätt som ökar komforten på resorna men utan att det ska vara någon jättestor investering eller för mycket extratyngd.

EL: Detta är det som verkligen går utanför min expertis och som jag behöver hjälp med. Jag tänker mig någon sorts dynamo som man fäster mot däcken (av skottkärretyp). Det ideala skulle vara om man via någon pedal på vagnen kunde justera trycket mot däcken så att jag kan släppa det helt när det går uppför till exempel. Kanske få ut lite extra när det är mycket nedför? Jag vill kunna ladda ett batteri så att jag kan ha läsljus på vagnen, kanske lyktor fram och bak. Och pricken över i skulle vara om det räckte till att koppla i datorn ::)

KAPELL: Hittills har jag haft kapell av vanlig billig pressenning. Men den var långt ifrån 100% vattentät. Den var också allmänt bökig och prasslig. Jag har blivit tipsad om typ segelduk, men har aldrig varit nära sån så jag vet inte om den är smidig nog. Tanken är att jag ska sy olika delar så att jag har en del som går övertill och sidostycken som kan tas av eller rullas ihop när vädret tillåter. Kanske vaxduk funkar? Det ska ju tåla att vinden river i den.

ÖVRIGT: Tips på finnutliga packalternativ för skrymmande packning som vatten, hinkar mm tas gärna emot. Jag har en ide om at bygga någon enklare hållare bak undertill mellan däcken för vattendunk och höbal. Det får ju inte gå för djupt mot marken så man riskerar att köra sönder något, men ned till hjulstaget borde väll gå o utnyttja?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kluriga tips mottages!
« Svar #1 skrivet: 19 dec-13 kl 19:02 »
Det är bättre att ha en solcellsladdare till batteriet, och all belysning via diodlampor.

Biltema har en bra tyngre pressening som är betydligt bättre. Denna liknar den gamla hederliga kanvasduken

Dunkar och liknande kan du hänga i krokar/ länkar under vagnen.

En bra hängmatta med tarp är perfekt att ha med kolla efter sånt på dd-hammock.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hans

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 19 dec-13 kl 19:07 »
Jäklar vad trevligt detta verkar absolut solcell köp omvandlare till datorn ex 12v till 240 så kan du använda andra grejer också

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 19 dec-13 kl 20:29 »
Biltemas tyngre pressening är bra och fladdrar inte. Men köp inte solcellen där. Bättre att köpa på t ex http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/Hemsida/El_Laddning/Solcell_Vindkraft/Solcell_Regulator

Då får du mycket mer el för pengarna, 50 watt för 700kr istället för 6 watt för 300kr. Det är inte säkert att solen ger så mycket alla dagar.

Om du spänner ett lastförskjutningsnät under vagnen kan du slänga in saker där.

Sedan om du kör i mörker så sätt en pannlampa på bröstan och cykel-ledlampor på vagnen. Det är tråkigt med för starkt ljus i åsnans ögon. Grannen har satt så starka lampor på vagnen att hästen måste ha skygglappar.

Håning

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 dec-13 kl 07:10 »
Kul att det även finns andra som gillar att ut lång  och åka  :D. Men ja ser att du bara har skaklar du ska även ha svängel och draglinor du får bättre drag kapacitet med linor samt jämnare gång i vagnen . Och lycka till på dina färder Med vänliga hälsningar från en gammal långkörare.

Leineri

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 20 dec-13 kl 12:49 »
Kul att det även finns andra som gillar att ut lång  och åka  :D. Men ja ser att du bara har skaklar du ska även ha svängel och draglinor du får bättre drag kapacitet med linor samt jämnare gång i vagnen . Och lycka till på dina färder Med vänliga hälsningar från en gammal långkörare.

Jag har fungerat på att komplettera med en svängel, men inte kommit på ett bra sätt att göra det på. Sedan vill jag köra med lokselen när jag kör tungt eller långt (långt för mig är ännu bara från 2 mil per dag). Jag har sett att det går att kombinera med svängel och skaklar av den typ vagnen har direkt i selstickorna, men jag upplever att effekten blir mycket liten. Jag vill inte flytta upp skaklarna då jag upplever vagnen som tung i svängarna och då vill ja ha trycket där åsnan är stabilast och starkast.

Jäklar vad trevligt detta verkar absolut solcell köp omvandlare till datorn ex 12v till 240 så kan du använda andra grejer också

Det är fantastiskt trevligt. Jag har bara gjort tre längre turer än (de senaste 2 somrarna) men jag är helt såld. Den sista turen vågar jag säga var det bästa jag gjort. Bra tips med omvandlaren

Biltemas tyngre pressening är bra och fladdrar inte. Men köp inte solcellen där. Bättre att köpa på t ex http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/Hemsida/El_Laddning/Solcell_Vindkraft/Solcell_Regulator

Då får du mycket mer el för pengarna, 50 watt för 700kr istället för 6 watt för 300kr. Det är inte säkert att solen ger så mycket alla dagar.

Om du spänner ett lastförskjutningsnät under vagnen kan du slänga in saker där.

Sedan om du kör i mörker så sätt en pannlampa på bröstan och cykel-ledlampor på vagnen. Det är tråkigt med för starkt ljus i åsnans ögon. Grannen har satt så starka lampor på vagnen att hästen måste ha skygglappar.

Jag ska kolla upp detta men jag har någon reservation till solceller. Den första är priset som jag inbillar mig är högt, men jag har iofs bara kollar för villabruk tidigare. Kompletterar man med bilbatteri eller någon annan sort? Sedan känns det som att en solcell sittandes på taket kan vara lite väl stöldbegärlig. Jag vill ju våga lämna vagnen för att tex hämta matten eller fiska. Men det sista kanske sitter mest i mitt huvud ;)
Är dynamo iden värd att skrota?

andtol

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 dec-13 kl 13:21 »
Skriver en kråka i den här trevliga tråden för att inte tappa bort den. ;)

Sedan känns det som att en solcell sittandes på taket kan vara lite väl stöldbegärlig. Jag vill ju våga lämna vagnen för att tex hämta matten eller fiska. Men det sista kanske sitter mest i mitt huvud ;)

Skruvar man fast den så det tar tid att få bort den är det nog inte så farligt. Och 700 kr för en solcell är inte jättestora pengar att bli av med...

Jag skulle komplettera med en möjlighet att ladda via el-uttag också, om det går.

Edit:

Eller så skippar jag möjligheten att ladda batterier med solcell och dynamo. Och har två parallellkopplade fritidsbatterier och en bra batteriladdare i stället. Det räcker långt så länge du inte belastar dem för mycket. Och laddar när du åker förbi el-uttag.

Camsan

• Nybliven lantis med många järn i elden
    • Närke
    • Som landet ligger - från stadsliv till storskogen
« Svar #7 skrivet: 20 dec-13 kl 13:22 »
Dunkar och hinkar finns i hopfällbar säckform eller flexibel form, eller måste du ha med mycket vatten? Byglar med liggande platta dunkar på under vagnen kan kanske funka, kan vara händigt att kunna ta loss dem helt för fyllning, rengöring osv.

Tidigare skrevs om lampor. Reflexband kan vara händigt att förse vagnen med som komplement, då syns du.

Möjligen kan madrassen böjas längs bågarna på insidan av vagnen om du fäster med rep, nät eller byglar av något slag. Annars eventuellt uppblåsbart alternativ? Är ett litet tält en möjlighet att ta med? Där kan du antingen sova eller förvara utrustning nattetid. Jag vet inte hur stadig vagnens konstruktion är, men en eller två trälådor upphängda bakpå vore nog praktiskt (låsbara). Det finns cykelväskor som man kan haka fast, men de är rätt små.

Det finns bra dukmaterial som används till båtkapell, men det är dyrt, särskilt om man behöver anlita någon för att mäta och sy. Men det skulle ju funka att rulla upp och ner eller ta av med blixtlås, tyget klarar en hel del.

Jag brukade segla Stortriss förr, det är en liten segelbåt på 5 meter. Genom att utnyttja varenda kvadratcentimeter blev det en semesterfarkost som dög för två veckors segling för två personer, alla basvaror var med, kläder, matlagningsgrejer, sovsäckar och lite av livets goda.

Hoppas något av mina tips kan komma till nytta. Lycka till!
Se det stora i det lilla och ta vara på det!
Som landet ligger - från stadsliv till storskogen. En blogg om när asfaltsfolk blir trädgårdsfanatiker: www.somlandetligger.vhtt.se

Håning

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 dec-13 kl 13:34 »
Jag har fungerat på att komplettera med en svängel, men inte kommit på ett bra sätt att göra det på. Sedan vill jag köra med lokselen när jag kör tungt eller långt (långt för mig är ännu bara från 2 mil per dag). Jag har sett att det går att kombinera med svängel och skaklar av den typ vagnen har direkt i selstickorna, men jag upplever att effekten blir mycket liten. Jag vill inte flytta upp skaklarna då jag upplever vagnen som tung i svängarna och då vill ja ha trycket där åsnan är stabilast och starkast.
Det är fantastiskt trevligt. Jag har bara gjort tre längre turer än (de senaste 2 somrarna) men jag är helt såld. Den sista turen vågar jag säga var det bästa jag gjort.
Nä effekten ökar ända upp till 25 %I drag förmåga och då hällst med en fjädersvängel  .Se så ska du inte höja skaklarna  då det blir svår för dragdjuret att bromsa i brantare backar så det avråder ja med det bestämdaste .
« Senast ändrad: 20 dec-13 kl 13:46 av Castro »

Runargul

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 20 dec-13 kl 13:39 »
Hej!
Jag slår ett slag för hängmatta.Finns med inbyggt myggnät för under 400:-,har sovit ett par månader i denna(länk).
Kan bli lite kallt om ryggen vid svalare temperaturer,men med ett formanpassat liggunderlag så funkar det fint.

http://pickpack.se/product.asp?product=550
Det ska inte va för enkelt,då blir det tråkigt!

Leineri

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 20 dec-13 kl 14:26 »
Tack för alla trevliga svar! Har några fler följdfrågor:

Hej!
Jag slår ett slag för hängmatta.Finns med inbyggt myggnät för under 400:-,har sovit ett par månader i denna(länk).
Kan bli lite kallt om ryggen vid svalare temperaturer,men med ett formanpassat liggunderlag så funkar det fint.

http://pickpack.se/product.asp?product=550

hm, ja jag vet inte jag. Kanske är jag som inte förstår, men jag tycker det är bökigt nog att knåda ner sig i en sovsäck på plant underlag. Eller är hängmattan isolerad så man bara behöver täcke? Hittills har jag sovit i tält (när vi varit 2) och på flaket på skumgummimadrass när det bara var jag och hunden. Flaket var klart bekvämast av de två.

Nä effekten ökar ända upp till 25 %I drag förmåga och då hällst med en fjädersvängel  .Se så ska du inte höja skaklarna  då det blir svår för dragdjuret att bromsa i brantare backar så det avråder ja med det bestämdaste .

Du menar att man sätter draglinor och skaklar i samma fäste då väll? Blir det verkligen så stor skillnad då? Jag har någon vanlig svängel liggandes, men ingen fjädersvängel. Hur får man tag i en sån?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 20 dec-13 kl 14:52 »
Om du inte behöver så mycket ström och vill hålla priset lågt så hade de en 25W panel för under 400kr. Limmar du fast den på pressenningstaket så är det nog så ostöldbegärligt man kan tänka. Tjuvar stjäl oftast det de kan sälja. Du behöver ett litet batteri som buffert, helst av förbrukningstyp så det tål urladdning bättre än ett motorcykelbatteri.

Generator fungerar, men det blir meckigare. Här skall jag sätta ihop en lätt fyrhjulsvagn till en shettis och funderar på att använda navdynamo från biltema, men det kanske blir ett lite större LitiumJon-batteri istället och en lös solcell de få gånger vagnen skall användas mer än för dagsturer. För lyse behöver man.

Runargul

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 20 dec-13 kl 14:53 »
Tack för alla trevliga svar! Har några fler följdfrågor:
hm, ja jag vet inte jag. Kanske är jag som inte förstår, men jag tycker det är bökigt nog att knåda ner sig i en sovsäck på plant underlag. Eller är hängmattan isolerad så man bara behöver täcke? Hittills har jag sovit i tält (när vi varit 2) och på flaket på skumgummimadrass när det bara var jag och hunden. Flaket var klart bekvämast av de två.

Ok!
Jag tyckte bilden du har visade en mindre typ av vagn,utan flak.Vill man minimera sin packning är hängmatta utmärkt.
Nej,hängmattan är inte isolerad,sovsäck behövs.Likaså ett liggunderlag vid kyligt väder.
Klart att det är bökigt att knåda sig ner i en sovsäck.Testa att kliva ner i sovsäcken,(tänk hoppa säck) sen lägger man sig ner.Antigen på marken eller i hängmattan.
Det ska inte va för enkelt,då blir det tråkigt!

Håning

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 dec-13 kl 15:05 »

Du menar att man sätter draglinor och skaklar i samma fäste då väll? Blir det verkligen så stor skillnad då? Jag har någon vanlig svängel liggandes, men ingen fjädersvängel. Hur får man tag i en sån?
Draglinorna fäster du i sel ringen den som sel tungan är fäst i . Ja ja menar det då dragförmågan ökar man kant om man drar en stock   då märkas det tydligt  Prova en riktigt   sock och dra med skaklar och sen med linor och hällst en fjäder svängängel . Nä ja vet inte om det tillverkas sådana i dag . Men du kan sätta dit en ryck utjämnare istället och ha en vanlig svängel det blir det samma .Dragaren tycker det är behagligt när man har sådana pryttlar  .Obs dom där 25% är cirka uppskattning då ha har prova olika drag olika varianter Allt i från bara skaklar och vanlig svängel till fjäder svängel vilket har öka kraften avsevärt i starten för att komma i gång . Så en ryck utjämnare kanske vore något för dig ?

Leineri

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 20 dec-13 kl 15:29 »
Måste googla på ryckutjämnare!

Urban

• Småland
« Svar #15 skrivet: 20 dec-13 kl 15:59 »
Det där låter trevligt. Och just Åsna känns extra, när det har varit ett djur som funnits i människors boskap i tusentals år.
Att du ska optimera alla behov, är ju självklart. ´
Att utnyttja energin i nedförsbackar är såklart en möjlighet. Antar att du har broms på vagnen, och hjälper till att bromsa i nerförsbackar. En generator är ju också som en broms. Och att koppla ifrån i uppförsbackar - självklart.
Själv är jag elektrotekniker och har levt offgrid i fem år, och gillar sådana här livsexperiment.

Ett alternativ skulle vara en kylarfläkt motor från en bil. Den har ibland dioder som måste förbikopplas men det är en lämplig effektstorlek (Jag har byggt en elcykel med en sådan motor).
En sak som förmodligen också tänker på är väl vikten. Det finns ju lätta batterier nuförtiden.

Kapell - segelduk låter väl bra. Segel är något som måste bytas när dom blir för säckiga. Jag behövde nyligen markisväv. Det fanns flera markiser till salu på blocket. Jag gick till Jysk och frågade, men dom hade bara en sorts stark vaxduk, som är så stark att jag inte kunde riva den. Den kostade bara 33 kr per kvm.
Övriga tips. När jag är ute och campar har jag alltid med mig en trefot. Och en plåthink. Jag kokar tvätt i den. (Jag har även tränat mig på att göra upp eld utan att behöva dra med mig ved)!

Bon voyage!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 20 dec-13 kl 18:27 »
Tack för tipset med ryckutjämnare, Castro, det borde bli skönare drag för kusen då. Skall fixas på våra vagnar o slädar.

Leineri

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 20 dec-13 kl 18:34 »
Det där låter trevligt. Och just Åsna känns extra, när det har varit ett djur som funnits i människors boskap i tusentals år.
Att du ska optimera alla behov, är ju självklart. ´
Att utnyttja energin i nedförsbackar är såklart en möjlighet. Antar att du har broms på vagnen, och hjälper till att bromsa i nerförsbackar. En generator är ju också som en broms. Och att koppla ifrån i uppförsbackar - självklart.
Själv är jag elektrotekniker och har levt offgrid i fem år, och gillar sådana här livsexperiment.

Ett alternativ skulle vara en kylarfläkt motor från en bil. Den har ibland dioder som måste förbikopplas men det är en lämplig effektstorlek (Jag har byggt en elcykel med en sådan motor).
En sak som förmodligen också tänker på är väl vikten. Det finns ju lätta batterier nuförtiden.

Kapell - segelduk låter väl bra. Segel är något som måste bytas när dom blir för säckiga. Jag behövde nyligen markisväv. Det fanns flera markiser till salu på blocket. Jag gick till Jysk och frågade, men dom hade bara en sorts stark vaxduk, som är så stark att jag inte kunde riva den. Den kostade bara 33 kr per kvm.
Övriga tips. När jag är ute och campar har jag alltid med mig en trefot. Och en plåthink. Jag kokar tvätt i den. (Jag har även tränat mig på att göra upp eld utan att behöva dra med mig ved)!

Bon voyage!

Många bra tips där! Känner att jag ligger ganska långt bakom som bara har varit ute fyra dagar som längst, men alla är väll barn i början ;)
Jag måste erkänna att jag inte hängde med riktigt på det där med kylfläktar och effektstorlek o sånt. Ärvde tyvärr min tekniska gen från mamma och den är något defekt :S
Finns ingen broms på vagnen. Som det är idag hoppar jag av när det är extra backigt eller går bredvid och håller emot vagnen om det är extremt nedför. Men min tanke har varit att det borde gå att få en dynamo att fungera ungefär som en broms så att man har båda fördelarna på en gång, men hur det ska göras - ja så långt har jag tyvärr inte kommit.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #18 skrivet: 20 dec-13 kl 18:55 »
En generator eller dynamo som broms är ingen bra lösning alls. Tyvärr.
Men samtidigt så är du inne på en lösning ändå. 
Det är svårt att se hur hjulen och hjulaxlarna ser ut.

Man kan göra flera olika lösningar en är att ha ytterligare ett hjul som man låter rulla mot hjulet i detta har man en axel som driver generatorn. kör man istället ström in i generatorn så funkar den som en broms. men då blir man av med en hel del av den laddade strömmen.
Då är det bättre att ha ett separat bromssystem som man knycker från en mindre personbil. skiva, ok, huvudbromscylinder och sedan ett kopparrör. Eller ett helt mekaniskt system. Typ sådana som satt på  på vilda västerns prärievagnar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 20 dec-13 kl 19:18 »
Som utförsbackebroms fungerar generatorn rätt bra, ungefär som din avgasbroms Skogsvilde. Men det går inte att lita på den om man låter den ladda ett litet batteri, för när batteriet inte vill ha mer så slutar generatorn att bromsa. Då får man skicka igenom strömmen genom ett lagom stort motstånd. En bilgenerator på 70 ampere bromsar ju ungefär en hästkraft om man tar ut den energin. Det går inget bra att stanna fullständigt med den lösningen, men som avlastning för dragaren i utförsbacke fungerar den.

Jag känner bara att det är en lösning för någon som gillar tekniskt pyssel, inte Leineri som inte har den ådran ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser