Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pärlhöns vs fasaner vs "vanliga höns"  (läst 4851 gånger)

pålandet

• Småland
Pärlhöns vs fasaner vs "vanliga höns"
« skrivet: 19 dec-13 kl 12:06 »
Har lite funderingar att till våren köpa pärlhöns men har ju en massa frågor såklart =)

1,Kan man ha de ihop med andra höns dvs de jag har brahma och bouvan?
2,Kan det finnas risk för bråk tupparna i mellan brahma/pärlhöns?
3,Räcker det att ha 2 st eller bör de vara fler?
4,Kan den återkommande fasantuppen och tuppen börja slåss?
6,Har de några fienden?Dvs hökar och andra odjur? ;)
7,Äter de vanligt hönsfoder eller ska de äta nåt specialfoder?
8,Är de känsliga för kyla?

Det var lite frågor =)

john1563

• Skåne
SV: Pärlhöns vs fasaner vs "vanliga höns"
« Svar #1 skrivet: 21 dec-13 kl 00:04 »
Nybörjare på fågel så någon djupare kunskap kring detta har jag inte.
Men vi har Brahmor, 2 pärlhöns och fasaner (guld o kungs) i samma hönsgård/voljär(fasanerna skall få egen till våren).
Än så länge inga problem alls, pärlorna och fasanerna sitter i hönshuset på lite högt uppsatta pinnar och lever lite sitt eget liv i flocken.
Pärlorna går fritt ute på tomten med övriga, haft guldfasanerna löst ute med övriga tills en katt tog hönan och den nya hönan vi skaffade är lite lika tam, men tuppen brukar fortfarande smita ut med hönsen mellan varven.
Det verkar äta allt som hönsen äter + lite till.
Kyla vet jag inte hur de tål, men så här långt verkar det inte vara några problem (mild vinter så här långt)och folk i norra delarna håller med pärlor så jag tror de tål rätt bra.
Enda gången jag sett aggression av lite våldsammare karaktär från pärlorna var när vi Införskaffade en tupp som började tjafsa med de vi redan har, då kom de flygandes från andra sidan tomten och jaga nykomlingen skoningslöst ut från tomten, gick inte att få stopp på dem, inga hämningar trots att tuppen var 3ggn så stor.
Annars verkar de inte bry sig, men någon form av flock polisärt beteende mot nykomlingar verkar de ha, så fort någon nykomling stökar de minsta lilla kommer de farande, men aldrig mot någon etablerad i flocken även om de tjafsar, men ovan har säkert en del att göra med hur de växt upp, dessa införskaffades som unga samtidigt som några av Brahmorna.
Äter ur handen men är likväl lite svår att fånga, är inte som höns, de vill ha lite distans och de trots att grabben hållit på mycket med dem.
Och inte så farligt ljudliga som man kan läsa att de skall var, kan bero på att de bara är 2 och känner sig rätt trygga, jag vet inte.
Knoll o tott kallar vi dem, roligare hönsfåglar tror jag inte man kan ha, humoristiska och fullständigt oberäkneliga i sitt beteende, mina personliga favoriter.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 06 jan-14 kl 23:57 »
tror det är bra med hönsmamma eller andra kycklingar som lugnande.
Där jag köpte mina pärlor bodde de ute och det var i dalarna.
De behöver typ mer kött så lite kattmat i bland har jag blivit rekommenderad.
Mina har blivt tagna av typ mink och någon har försvunnit mitt på dagen så de har nog samma fiender som hönsen.
lite från en annan nybörjare.
mina låter nästan hela tiden. sonen hade som ide att minken lessnade på oljudet  och bet av huvudet så det skulle bli tyst. :-[
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Struten

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 jan-14 kl 22:13 »
I mitt hönshus bor 7 pärlhöns, tillsammans med 3 faveroller och 3 araucanor, varav två är tuppar. Hur fördelningen är mellan könen på pärlorna har jag fortfarande inte full koll på eftersom de inte börjat värpa ännu, dom kläcktes i början av juni.
Dom trivs ihop, men pärlorna går oftast för sig själva på dagarna. Jag har dem helt frigående, så det gäller att fösa in dem innan det skymmer, annars flyger dom upp i ett träd, eller på ladugårdstaket för att sova där, och då är det omöjligt att få ner dom. Jag har förlorat en till duvhöken, så visst hat dom fiender. Dock lär dom sig fort. Grannen som bor ca 800m. bort säger att när höken sitter i deras päronträd och spanar hitåt så går larmet på pärlorna direkt. Det blir ett jäkla liv och då springer tamhönsen hem till hönshuset. (:)
Mina får samma mat som de andra, men de förser sig med allt möjligt ute. Vi har t.ex inga möss här längre vilket var ett stort problem tidigare. Det var faktiskt därför vi skaffade dem, och det verkar fungera.
De är nyfikna och sällskapssjuka, men att fånga de är helt omöjligt. De kan också gå till anfall om dom ser något farligt, allihop gick til gemensam attack när de såg gräsklipparen för första gången. ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1680 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser