Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första såpskurningen gav misslyckat resultat. Golvet förstört? Varför?  (läst 25614 gånger)

mmeo

• Östergötland
Nu är vår köksrenovering i stort klar och jag och min man gav oss på att såpskura vårt nyinlagda furugolv för första gången. Resultatet var verkligen inte lyckat! Golvet har på en del ställen blivit stickigt och på en del ställen har det till och med släppt större "flagor" av trä på ytan. Det här har hänt kring kvistar i plankorna.

Golvet är ett rejält hyvlat furugolv som ska vara av god kvalitet, och vi har verkligen betalat därefter. Eftersom hantverkarna och jag hade olika vyer om åt vilket hål golvet skulle ligga, visade det sig, så räckte inte den ursprungliga mängden beställda plankor utan vi fick beställa hem extra. Jag tycker att det är fler stickiga områden på de "extra" plankorna av någon anledning.

Hantverkarna vill absolut slipa golvet och jag fick verkligen argumentera med dem för att de inte skulle göra det. De hävdade att fibrerna skulle resa sig om jag skurade golvet utan att slipa det. Hade de rätt i alla fall? Jag har ju hela tiden fått höra och läst på ett antal ställen att jag inte alls skulle slipa golvet, så jag stod på mig.

Så här gjorde jag när jag såpskurade golvet:

1) Dammsög hela golvet noggrant
2) Blötte golvet
2) Skurade rätt rejält med skurborste på skaft och såpvatten med ca 3dl såpa till 10 liter vatten
3) Använde en mopp med urvridare och rent vatten att sköja efter med och ta upp så mycket vatten från golvet som jag kunde

Jag jobbade med bara några få brädor i taget och använde så kallt vatten jag kunde från kranen.

Vad hände? Vad gjorde jag för fel? Och vad ska jag göra nu? Slipa? Kan jag använda en putshyvel och hyvla bort stickorna?

Alla ideér mottages tacksamt!

Karlsdotter

• Ångermanland
När man gör mindre saker och vill ha riktigt fint slipad yta så brukar man blöta träet för att fibrerna ska resa sig och gå att slipa ner .
Så det kan var orsaken till ditt stickiga golv , att det var oslipat .
Förr så brydde man sig inte utan golvet slets blankt med tiden av alla som gick på golvet och möbler mm . Så gamla släta fina skurgolv är nog släta och fina pga slitage .

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Såhär har vi gjort, med godkänt resultat.

Dammsugit
Lutat (vet dock inte exakt vad detta gör egentligen)
Låtit torka
Polerat med en polermaskin
Dammsugit igen
Såpa behandling 2 till 3 ggr. Ju fler destå bättre antar jag.

Skulle tro du kan polera golvet så är det lugnt sedan. Allt nytt trä reser sig när det får vatten på sig. Samma när man lackar, då får man slipa ned det som rest sig och lacka igen.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Nu var det längesen som jag såpade golv, men jag försöker mig på att ge några råd ändå....:-)

Vilken typ av såpa använder du? Linoljesåpa behöver det vara, inte vanligt golvsåpa. Ett nytt golv behöver såpas flera gånger och med mycket såpa innan det blir bra.
När det gäller slipningen blir jag osäker. Vi har aldrig slipat nya golv när de väl är lagda, men jag är osäker på hur de behandlats medan de fortfarande var plankor...

Att man lutar golv är för att det inte skall gulna med tiden, det måste göras innan man börjar såpa med linoljesåpa. (Så om du använt vanlig såpa går det att börja om!)

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

malarmaster

• Gäst
lutbehandling är en blekningsprocess,görs för att träet skall vitna,behövs inte om man bara vill ha ett såpskurat golv.
jag förutsätter att hantverkarna monterat golvplanken rätt,kärnsida uppåt då det är den hårda sidan.
golvet blir lite stickigt första gången då fibrerna reser sig oavsett om golvet är slipat eller ej,gå på det med ett fint slippapper och dra av plankorna en i taget för hand.
skölj INTE efter såpningen utan känn efter om golvet är fett eller inte efter tork,känns det fett eller klibbigt torka av det med fuktig trasa och låt torka.
vitsen med såpa är att det skall gå in i träet samt bilda en skyddande hinna på planken.
tänk också på att använda en högkvalitativ såpa,inte vanlig grönsåpa.
linoljesåpa eller en proffsig golvsåpa(köps i fackhandeln.)
som tidigare skrivits behövs flera behandlingar för att bygga upp skyddshinnan,därefter 1-2 behandlingar årligen. ulf

Broberg

• Gäst
Mitt hyvlade, billighetsskurgolv från byggmax, har inga stickor som reser sig vid skurning...

Mina gamla golv, som egentligen är undergolv till korkmatta, kan få enstaka stickor som reser sig, men det är undergolv och kvalité där efter också. Alltså typ en eller två spetor någon gång ibland.

Och jag har mestadels skurat med grummesåpan.

Vräker ut vatten med dyngblöt skurlase. Putsar såpa direkt på golvet och går på med borste. Svabbar upp med skurlasen och sköljer i rent vatten minst två gånger. Vill få upp allt skit och vill inte att golvet känns flottigt av någon såparest.
« Senast ändrad: 15 dec-13 kl 20:15 av Pentti Linkola »

mmeo

• Östergötland
Ja, kärnsidan ska ju vara lagd uppåt om de har följt anvisningarna från golvproducenten. Men kan jag själv se om det är gjorts på korrekt sätt nu när det är lagt? Jag har haft en del dispyter med hantverkarna under renoveringens gång och jag litar inte 100% på dem...

Men förstör jag inte hårdare hyvlade ytan om jag ger mig på det med sandpapper? Det är vad jag hela tiden fått höra tidigare. (Detta står bland annat i ett häfte om skurgolv jag köpt från Gysinge. I samma häfte står det också att jag ska skölja efter och ta upp såpvattnet eftersom annars gulnar golvet.)

Det är linoljesåpa jag använt till golvet. Vi har som plan att såpskura golvet några gånger innan vi möblerar köket och börjar använda det fullt ut för att skynda på att få det lite mer tåligt.

Att polera golvet och sedan såpbehandla det, är inte det något annat än ett "vanligt" skurgolv? Om du nu menar med såpbehandling att man stryker ut stora mängder såpa och mättar golvet med det som en initialbehandling? Det är i alla fall inte riktigt det vi tänkt oss.

Det känns lite snårigt det här...

mmeo

• Östergötland
Mitt hyvlade, billighetsskurgolv från byggmax, har inga stickor som reser sig vid skurning...

Mitt gamla golv, som egentligen är undergolv till korkmatta, kan få enstaka stickor som reser sig, men det är undergolv och kvalité där efter också.

Och jag har mestadels skurat med grummesåpan.

Ja, kanske att vi skulle köpt ett byggmax golv då... Det verkar ju uppenbarligen som att inte alla får problem med stickor på det sätt som jag får. Jag har inte hört eller läst om någon som fått det, så jag blev rätt förvånad. Är det någon som kan ha en idé om varför? Är det något jag gjort eller är det något med kvaliteten på golvet vi köpt?

Broberg

• Gäst
Ändrade lite i mitt förra inlägg!

Fibrerna i golv ska förresten vara stående, om man glor på ändträet.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Ändrade lite i mitt förra inlägg!

Fibrerna i golv ska förresten vara stående, om man glor på ändträet.
Antar du menar att årsringarna ska va stående? Stjärnsågat virke?
Ja, för annars blir det ju mjukt och en djevfla massa märken å stickor hela horsona fulla. Å fur skulle jag aldrig......... ;D men det är en annan sak. I Amerikat säger man softwood om barrträ och hardwood om löv. Lite felaktigt i o f s men bara bitvis.

Skulle va roligt att se ett parti redigt virke som räcker t ett helt köxgolv.
« Senast ändrad: 15 dec-13 kl 20:30 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

• Gäst
Antar du menar att årsringarna ska va stående?

Jo, det menade jag så klart.. Var så mycket snack om fibrer innan bara..  :)

mmeo

• Östergötland
Det är ju svårt att se ändträt nu när golvet är lagt. Men eftersom golvet bara är tillverkat av centrumbrädan ur en stock så spelar det kanske inte så stor roll hur det är lagt, eller tänker jag fel?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Det är ju svårt att se ändträt nu när golvet är lagt. Men eftersom golvet bara är tillverkat av centrumbrädan ur en stock så spelar det kanske inte så stor roll hur det är lagt, eller tänker jag fel?
I så fall är det rättsågat. Kanske är uteslutande kärna då också? Det syns på färgen. Det borde inte bli mycke spetor då men reser sig för det, mer eller mindre.

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Inte stora mängder såpa, kanske något mer än vad du skulle tagit i städhinken vid normal städning. Följ tillverkaren anvisningar. Tror inte du behövet skura utan mer fukta ytan med denna blandning några gånger. Frågan är om ren kärnfura suger åt sig så mycket såpa, det är ju såpass fett i sig självt.

Ang polering, antingen lever du med att träet rest sig eller så polerar du. Poleringen är ju bara ett snabbare sätt att nöta ned resningen. Jag använde inte sandpapper utan en polerduk just för detta ändamål. Hör med en färghandlare. Finns både till maskin och lösa att hålla i handen.

mmeo

• Östergötland
bladhis, ok då förstår jag hur du menar. Jag är nog osäker på vad polering egentligen innebär. Det kanske kan vara en bra idé och jag ska kolla upp det.

TiB, hur ser jag på färgen om det är uteslutande kärna?

Jag kom på att jag kan ju skicka med en bild på hur det ser ut just nu. Ett antal sådana här partier finns det alltså i rummet. Där mellan är golvet väldigt fint. Jag hoppas det går att se något i den trots ficklampeskenet. Vi har inte skaffa riktiga lampor än.

Hans Andersson

• -
Ser ut som vanliga sågade brädor.

mmeo

• Östergötland
De såg inte ut så innan vi skurade...

Karlsdotter

• Ångermanland
Vad står det på transportsedeln för virket ? Råspånt ?
Det där är ohyvlat virke .

mmeo

• Östergötland
Nej, råspont är det inte. Det ska vara hyvlat och större delen av golvet är fortfarande helt slätt och med en jättefin lyster och skönt att gå barfota på. Att det ser ut så här kring vissa kvistar är något som hände efter skurningen.

Men aningens ont i magen får jag nu när flera säger att det är ohyvlat, även om jag verkligen tror att det är det. Det här golvet har varit sju sorger och en bedrövelse från första början...  :-\

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
bladhis, ok då förstår jag hur du menar. Jag är nog osäker på vad polering egentligen innebär. Det kanske kan vara en bra idé och jag ska kolla upp det.

TiB, hur ser jag på färgen om det är uteslutande kärna?

Jag kom på att jag kan ju skicka med en bild på hur det ser ut just nu. Ett antal sådana här partier finns det alltså i rummet. Där mellan är golvet väldigt fint. Jag hoppas det går att se något i den trots ficklampeskenet. Vi har inte skaffa riktiga lampor än.
Ptja, knaggigt å krokigt växt, inget jag skulle sågat FINA golvbrädor av. Å andra sidan är väl inte råvaran bättre än såhär nu för tiden. Det är bara färdigväxta rotstockar Ø halvmetern toppmätt, som duger egentligen men de kostar hur mycke som helst, i den mån de finns. Kärnvirke är rött och sitter i mitten, det vita i kanterna är splintved.
Vad man ska göra,  ::) som sagt jag skulle inte välja fur till golv ö h t. Dethär får du slipa med fint papper, skura så det reser sig mer, slipa fint......skura......tills det inte reser sig mer, Då kan du polera om du vill. Lite spetor kommer du alltid att få då och då, det fick man förr också. Det är bara i katalogerna, visningar, folierat och i drömmar trä ser ut på annat sätt.

"Dä va möe bätter förr" när man gick med o-sulade träskor inomhus. Då polerades golvet på riktigt sätt mellan skurningarna. När jag växte upp gick vi med raggsockor inne men nog kunde man få en 150 år gammal speta i foten, stor som en 3-tumsspik. Inte ofta men jag minns det hände. Då var det hovtång som gällde!  :o
« Senast ändrad: 15 dec-13 kl 23:52 av TiB »

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare
RickardR, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser