Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny på surkål  (läst 2427 gånger)

KjellX

• Västergötland
Ny på surkål
« skrivet: 07 dec-13 kl 12:04 »
Hej alla, vi är nya på att göra surkål, efter första lyckade försöket så tycker jag att den smakar för mycket syrat. (För "surt") Har lämnat ett smakprov till en husmor, och hon sa detsamma.
Vad har vi gjort för fel?

lichiplommon

• Hälsingland
SV: Ny på surkål
« Svar #1 skrivet: 07 dec-13 kl 12:59 »
Hej alla, vi är nya på att göra surkål, efter första lyckade försöket så tycker jag att den smakar för mycket syrat. (För "surt") Har lämnat ett smakprov till en husmor, och hon sa detsamma.
Vad har vi gjort för fel?
Den har nog jäst för länge. Hur länge jäste kålen innan du ställde den kallt? Hur varmt var det i rummet? Om det är varmt, tex när jag jäser brocolli på sommaren, så går det fort kanske bara 4 dagar. Så jag tror du/ni kommer småningom att utveckla en känsla för när kålen ska ställas kallt.

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 dec-13 kl 14:53 »
åhh... Väcker barndoms minnen. Den stora tunnan med kålhuvudena i skafferiet med riven kål som flutit upp på ytan man norpa av. Sedan surkålsdolma som gjordes när kålen var färdig. Mums mums

kurt

« Svar #3 skrivet: 07 dec-13 kl 18:47 »
Ett annat fel endel gör är att de tillsätter någon form av startkultur, t ex spad från en tidigare syrning, Därmed startar de med de bakterier som avslutade den tidigare syrningen (Vanligen L. plantarum), och de missar den initiala syrningen som annars skulle bestått av Leuconostoc, det leder också till att pH-värdet sjunker fortare.

KjellX

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 dec-13 kl 19:47 »
Ahh, OK. Men vi startade med ny syrning, helt utan tillsatser.
Hade kärlet i 20-22 grader tre dagar, sen ca; 10-15 grader under fem veckor.
Kanske inte skulle varit såpass varmt i "efterjäsningen"?

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser