Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avstannad jäsprocess  (läst 2119 gånger)

Smaskus

• Gotland
Avstannad jäsprocess
« skrivet: 04 dec-13 kl 11:07 »
Hej!
Jag har satt 15l cider i tre olika 5-litersdamejeannner. Det var ett tag sedan jag pressade musten, och hade i jäst så jag skulle få en kontrollerad jäsning. Jag har tappat om den totalt tre gånger, och började med 55grader på Oechsle-skalan. Jag har sedan haft koll på gradantalet under en längre period, men nu verkar det ha stannat av. När jag mätte för två veckor sedan så var värdet mellan 12-14, i måndags var det nere på 10. Det verkar alltså jäsa fortfarande, men det går väldigt långsamt. Det bubblar till i jäsröret emellanåt, men det går som sagt långsamt. Min plan var att jäsa ner det till nästan noll, tillsätta lite socker och tappa på flaskor.

Om jag ska jäsa ner det till noll så får jag ju räkna med ungefär fem veckor till. Ska det verkligen ta så lång tid?
Det är inte dragigt där damejeannerna står, och temperaturen är mellan 20-22 grader konstant.
Jag undrar nu vad som kan vara fel, om det är något fel? Jag gissar på att jästen håller på att ta slut, eller att det saknas jästnäring, kan det vara så? Kan man tillsätta mer jäst, eller är det bara att tappa på flaskor och hoppas på att flaskorna inte sprängs?

Någon som har något bra tips på vad jag kan göra?

/Smask

christelle

• Blekinge
SV: Avstannad jäsprocess
« Svar #1 skrivet: 04 dec-13 kl 12:22 »
Tappa om en gång till, släng bottensatsen, häll lite socker i flaskorna, tappa i cidern, korka, vänd runt flaskan några gånger, ställ på lagring i ett svalt utrymme och efter ett par veckor kan du smaka av - så blir det nog bra förhoppningsvis.
« Senast ändrad: 04 dec-13 kl 16:26 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 dec-13 kl 12:20 »
Tappa absolut inte upp på flaskor om det fortfarande jäser och du har 10 öchsel på jäsmätaren. Det motsvarar sådär en 25-30g socker per liter och kommer definitivt att spränga flaskorna.

Låt det jäsa färdigt istället, lång jästid är inget problem, tvärt om. Det kommer att jäsa färdigt bara du låter det stå.

Fast det är ju tråkigt att vänta...  ::)

Smaskus

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 05 dec-13 kl 13:46 »
Tack för svaren!
Kommer inte att tappa upp det på flaska, jag har ingen större lust med att städa upp en massa kladdigt glassplitter i källaren. Däremot så tänkte jag tappa om det en gång till för att bli av med bottensatsen.

Provar att låta det jäsa ett tag till, så länge jäsprocessen är igång misstänker jag att det inte är någon fara. Men vad gör jag om det skulle sluta jäsa? Är det bara att tappa på flaskor då trots att det inte jäst ner till noll?

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 4 användare (1 dolda)
DaisyMalone, Karlsdotter, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser