I Finland är det vanligt med murade cirkulationskanaler och luftkanaler av olika slag och det är ytterst få som har misslyckats så att muren blir för kall. Alla korrekt inmurade vedspisar har cirkulationskanal i muren bakom spisen och många har en luftkanal mellan cirkulationskanalerna. Den tar in kalluft vid golvet och ger varmluft under innertaket. Nästan alla riktiga öppna spisar har minst en cirkulationskanal och ibland två och somliga har en luftkanal eller två. Plåtugnar och rörspisar har givetvis cirkulationskanaler inbyggda. Dessutom finns ju inlandsfinnarnas enorma massaugnar med en eldstad som en värre bakugn och vem vet hur många meter cirkulationskanaler och luftkanaler i en enda härva inne i en murkropp som brukar vara minst 2x2 meter och nå ända upp till mellantaket.
Jag tror att allt det där svammlet om problem med kalla rökgaser hör ihop med moderna lätta skorstenar kombinerat med moderna magasinerande eldstäder som till exempel täljstensugnar. Om man har en rejäl tegelskorsten och en normalt ineffektiv eldstad brukar det gå bra..... men de flesta gamla murare misslyckades en eller två gånger under sin karriär så att det blev problem med draget i skorstenen. Hur som helst så är misslyckandena undantagsfall.
Nog för att ni är kända för att vara djurvänner i Sverige...... och nog är det ju bra att ni sköter om kråkornas välbefinnande under kalla vinternätter....... men jag förstår inte den svenska förkärleken för eldstäder och skorstenar där nästan all värme går rätt ut........ 
Men det är ju just det jag tänker, i Finland, Ryssland och även häruppe finns det skorstenar som byggdes med många avvärme kanaler. För x antal år sedan byggde jag själv en liten avvärme ugn, men grejen är väl att man måste veta hur. Om man har en beprövad ritning eller nåt så......, men att bara sätta in ett järnrör som går några varv skulle jag inte göra. I synnerhet är det precis som du säga knepigt att kombinera en sån konstruktion med tex en modern täljstenkamin som i sig ska ha en hög verkningsgrad, då är ju gaserna redan relativt kalla. Jag tror inte att de som byggde murstockar med kanaler bara experimenterade utan de visste nog vad de gjorde. Om man tittar på skorstenar i äldre hälsingegårder så är det helt andra konstruktioner, inte bara en pipa rakt upp, de är vinklade har ofta 4 eller 6 kanaler som går ihop i omgånger med mera. Finns det nån som vet hur man bygger en sån nu förtiden? Tveksamt.....