Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antal kaniner enligt länsstyrelsen  (läst 6246 gånger)

Bonde-Fru

• Småland
SV: Antal kaniner enligt länsstyrelsen
« Svar #40 skrivet: 04 dec-13 kl 12:47 »
Riktigt så funkar det inte tyvärr.
En människa kan omöjligt veta hur mycket näring och proteiner m,m det är i ett foder genom att kolla och känns på det. Eftersom vi är bönder och gör ca 3000 ensilage balar/år, ca 300 Halm rundbalar per/år och all hö och spannmål. Och köper man in hö så är det omöjligt att veta precis när skörden togs vad det är för grässort m,m. Hade vi kunnat se vad precis all innehöll så hade det underlättat för oss men så är det inte. Halm kan göra att djur går upp bra i vikt och därför tror man att just halmen är bra och innehåller allt nödvändigt men halm kan göra djuren feta och ändå få brist på allt annat.

Men funkar det för dig så är det jätte bra, men vi vill veta vad alla djur får i sig och tar därför redan på hela innehåller i vårat foder.
Uppfödare av rasen Stora silver till utställning och hemhushåll.

John Rambo

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 04 dec-13 kl 14:37 »
Jaha, med halm menar du går djuren upp i fettmassa, med hö går dom upp i muskelmassa.
För att halm saknar ämnen som får musklerna att växa.

Förmodar att analysutbildningen är på ett år, och att det finns ett yrke som heter analysör.

johe71

« Svar #42 skrivet: 04 dec-13 kl 14:52 »
Förmodar att analysutbildningen är på ett år, och att det finns ett yrke som heter analysör.

sannolikt har de gått någon typ av kemiutbildning och jobbar på ett analysföretag

frågan är hur du kan avgöra hur mycket råprotein det finns i din halm? hur mycket av den som är smältbar? hur stor energiinnehållet är? eller om du kan avgöra hur mycket kalcium, fosfor, kalium eller magnesium det finns i din halm?

det finns en anledning att de flesta ger hö + pellets, då är man ganska säker på att kaninen får i sig rätt saker... börjar man experimentera och tror att kaninen kan leva av halm så är en analys definitivt på sin plats för att vara säker på att foderstaten är korrekt...

John Rambo

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 04 dec-13 kl 15:12 »
Pellets ges för han ska växa fortare.
Med en mix av bland annat mjölk och sojaprotein.
Kalla det korrekt om du vill, men det gör inte jag.

Gille

• -
« Svar #44 skrivet: 04 dec-13 kl 16:28 »
Pellets ges för han ska växa fortare.
Med en mix av bland annat mjölk och sojaprotein.
Kalla det korrekt om du vill, men det gör inte jag.
Mjölk?
Men foder kanske är ett eget ämne?
Kaninuppfödare och pelargontant.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #45 skrivet: 04 dec-13 kl 18:25 »
Du Rambo, du skulle nog skaffa några böcker från 1900 till 1960 och läsa in dig på ett och annat om djuravel, djurhållning och foder. Historien gör det lättare att koppla ihop hela förloppet och förstå varför saker och ting utvecklats och blivit på det ena eller det andra sättet. En smula insikt i hur det fungerar i stället för att din hjärna fylls av spöken som torterar dej.
Som det är nu så är du bara arg och förbannad och pratar skit om allting, utan att veta varför.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #46 skrivet: 04 dec-13 kl 18:27 »
Hur hör denna debatt ihop med rubriken?  ???
Trodde man skulle hålla sig till ämnet, men vad vet jag.  ;)
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

John Rambo

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 04 dec-13 kl 18:46 »
Mjölk?
Men foder kanske är ett eget ämne?

Mjölkprotein är ett annat namn för vassleprotein.
Blandningen i pellet.

Jag reagerar redan på att ge komjölk till en kanin kallas korrekt.

Gösta

« Svar #48 skrivet: 04 dec-13 kl 20:28 »
John Rambo. 2 saker: håll dig till ämnet i rubriken i varje tråd. Det är orsaken till att tråden har en rubrik!
2. Kaninpellets (Rabbfor)har endast vegetariskt innehåll. Jag har komponerat receptet.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare (1 dolda)
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser