Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angora kaniner i kina  (läst 7450 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Angora kaniner i kina
« Svar #40 skrivet: 29 nov-13 kl 15:07 »
Problemet är väll att importörer är så jävla giriga att dom tar skansen och kör så länge det går även om djuren plågas . Nä vore det rätt skulle inget få importeras som strider i mot svensk lag skriver man in det i grundlagen så borde det sen inte vara några problem att få stopp på sånt där djurplågeri.

Jag håller med Castro i detta! Hade gjort underverk vad gäller fläskimport från länder med fixerade suggor, burägg, hormonkött och andra djurprodukter från länder där svensk djurskyddslag ej gäller. Problemet är tydligen att då menar man att det föreligger handelshinder, och det är stort ajabaja.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #41 skrivet: 29 nov-13 kl 15:09 »
Japp, handelshinder ...   :( >:D  Men jag ska se om jag kan hitta den där firman i Göteborg.  Och visst finns det väl något som heter "Rena Kläder"?  KRAV??  Vilka kan man lita på, ur olika synpunkter?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lise

• Värmland
« Svar #42 skrivet: 29 nov-13 kl 15:55 »
Problemet är väll att importörer är så jävla giriga att dom tar skansen och kör så länge det går även om djuren plågas . Nä vore det rätt skulle inget få importeras som strider i mot svensk lag skriver man in det i grundlagen så borde det sen inte vara några problem att få stopp på sånt där djurplågeri.
Håller helt med!
Och inte bara kaninull utan alla produkter från djur!  Om vi (flertalet i en demokratiskt vald riksdag) tycker att djur ska behandlas si o så och gör lagar därefter då ska vi inte sen tillåta att djur/djurdelar säljs i Sverige som inte alls levt eller behandlats enligt Svenska regler!Det är ju totalt dubbelmoral.  Vi är ett jättelitet land. Vad hjälper det om våra få djur behandlas efter reglerna men inte alla dom andra?
Håller inte med de som säger att konsumenterna ska styra genom att låta bli köpa. Visst jag tycker definitivt man ska låta bli köpa. Men jag tycker inte det ska vara upp till var o én konsument utan det ska tas ett beslut på riksnivå om att förbjuda import!

Maria C S

• Småland
« Svar #43 skrivet: 29 nov-13 kl 16:14 »
Visst är det önskvärt att det skrivs in i grund lagen men än så länge så är det ju inte så och jag kan med stor säkerhet säja att INGEN importör köper in varor som ingen köper.. det är där vi står idag och det är det vi i NU läget kan göra. Köp inte !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Håning

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 29 nov-13 kl 16:49 »
Vist handlar det till sist hur våran regering vill tolka det men om vi gör tillräckliga påtryckningar så borde det inte  kunna ignoreras.

fleming

« Svar #45 skrivet: 29 nov-13 kl 17:30 »
Kineserna friterar även LEVANDE små hundvalpar!!! Bara för att de smakar bättre genom de substanser som frigörs under dödsvåndan!!!
Vad är det för fel på dessa kineser?! Har de varken hjärta eller vett?!

(det finns en länk som visar detta, men jag blir så förbannat upprörd att jag kan inte se den igen!!!!!) Men sök den gärna och se med egna ögon!

Håning

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 29 nov-13 kl 18:40 »
Kineserna friterar även LEVANDE små hundvalpar!!! Bara för att de smakar bättre genom de substanser som frigörs under dödsvåndan!!!

(det finns en länk som visar detta, men jag blir så förbannat upprörd att jag kan inte se den igen!!!!!) Men sök den gärna och se med egna ögon!
Kanske det .  Men När ja va på restituerat i indonesen så serverades   levandes aphjärna om man nu var intresserad .

Gille

• -
« Svar #47 skrivet: 29 nov-13 kl 20:05 »

Som att koka kräftor? (som jag inte äter)
Kaninuppfödare och pelargontant.

j karlsson

• Småland
« Svar #48 skrivet: 29 nov-13 kl 21:03 »
PETA är världen sörsta djurrättsorganisation dom gör allt för att stoppa djurhållningen, när dom släppte filmen med att dom pälsade räv och hundar levade så kom de fram sen att peta hade betalat farmaren en bra slant för att han skulle göra de

Håning

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 29 nov-13 kl 21:18 »
PETA är världen sörsta djurrättsorganisation dom gör allt för att stoppa djurhållningen, när dom släppte filmen med att dom pälsade räv och hundar levade så kom de fram sen att peta hade betalat farmaren en bra slant för att han skulle göra de
Belägg för ditt påstående tack ?

Gösta

« Svar #50 skrivet: 29 nov-13 kl 22:24 »
Jag kan delvis förstå er frustration över filmen. Ni bör dock känna till lite mera om de fakta som media naturligtvis inte tar upp. Det är ju sensationsnyheter och de säljer!
Faktum är att de preparat (som är godgända) som ges till kaniner och i stor utsträckning till får gör att ullen släpper så den går att plocka bort med händerna. Ett förfarande som inte på något vis plågar kaninen (eller fåret).
Att spänna fast djuret är olämpligt men troligen en tidsbesparing. Den åtgärden skrämmer kaninen ordentligt.
Vi ska nog inte förfasa oss allt för mycket över det för i dom stora svenska slakterierna är vi inte mycket bättre. Där drivs djuren med elstavar i ändan. Slag över ryggarna, grisar som inte är medvetslösa skållas, broilerslakten missar på upp till 15 - 20 % i bedövningen och skållas levande. jag skulle kunna fortsätta en bra bit till men ska bespara er dessa obehag. Hur vet jag detta? jag har jobbat i den verksamheten. Den är inte trevlig för någon, därför slutade jag.
I dag driver jag ett kaninslakteri där djuren inte på något sätt får stressas eller utsättas för obehag. Detta både för djurens egen skull men också för att ett stressat djur utsöndrar stresshormon som fördärvar köttet.
Gösta

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #51 skrivet: 29 nov-13 kl 23:16 »
kan det räcka med påhåpp nu...   

Det är kaninenrna som skall håppa..   inte vuxna karlar...   :D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Cecilia N

• Ångermanland
« Svar #52 skrivet: 29 nov-13 kl 23:31 »
Det där med att ge får ett ämne för att de ska tappa håret läste jag om för några år sen. Troligtvis på ravelry.
Det finns tydligen nåt hormon som gör att man tappar håret, bara sådär rakt av. Fårraser som fäller själva har sånt, andra raser har man avlat bort det på, har jag för mig att jag läste.

När fåren får det här preparatet (som alltså är riktigt hormon förstod jag det som) så får de samtidigt på sig nån sorts kasslerstrumpa för att hålla pälsen på plats. Sen efter ett tag, när nya pälsen hunnit ut en bit tar man bort kasslerstrumpan och ullen följer med.

Anledningen till att man tyckte att det här var nåt bra (nån måste ju ha tyckt det) var att man slapp stressa fåren med att hålla fast dem för att klippa dem.
Men då förstod jag det som att det var på försöksstadie mer än industriell nivå.

Broberg

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 29 nov-13 kl 23:38 »

Det är kaninenrna som skall håppa.. 

Blir inte mycket med hoppandet, när de sitter i små burar..

Och trevliga nätbottnar har de också där borta, såg det ut som.

Gille

• -
« Svar #54 skrivet: 30 nov-13 kl 10:02 »
Nu har jag rensat i tråden. Missuppfattningar och hårda ord.
Hoppas vi kan återgå till ämnet nu, sakligt o utan personliga påhopp. Ok?

Smajsan

• -
« Svar #55 skrivet: 30 nov-13 kl 10:51 »
Jäklar!!!! Nu hade jag skrivit ett lååångt inlägg o det försvann efter en olycklig tangentbords tryckning  >:D

Aaaa Jag försöker igen!
Gösta: Om kaninerna får hårfällnings medlet tappar de inte håren på hela kroppen? Eller måste det ryckas bort?
Jag gillar att det blir stora reaktioner över den här fruktansvärda nyheten.  Har berättat för alla, även dom som inte vill veta det.
Tycker det är så bra att våga tala om vad man igentligen tycker, o inte vara så rädd för att tycka annat än andra.

Jag bryr mig inte om att bli kallad aktivist. Tror det behövs fler som ställer till med väsen för hur ska vi annars få andra att lyssna? Så säg inte att det blir upprörda kännslor BARA när tidningarna visar det. Såklart blir det ett större hallå just nu. Konstigt annars. Men bara i den här tråden har det kommit fram massor bra information. Både om kina kaninerna o andra djur.Även synpunkter om PETA. Skit bra tycker jag
Sluta att köpa varor som inte är korrekta så långt det går och du orkar. Det finns bättre val av både smink, hud o hår produkter och kläder. Men man får ligga i lite för att hitta det. Och att det kostar lite mer just nu får man ta o kanske köpa lite mindre.

Så fortsätt att väsnas!!!
Love it!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Flemming

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 30 nov-13 kl 11:03 »
Namninsamling för schysst angoraull ! http://www.djurskyddet.se/se

Jag skrev på vid 18-tiden igår,då var det 994 st som redan hade gjort det,nu är det över 5000st.

Alla djur förtjänar ett bra liv,vart dom än befinner sig i världen !
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Kaffedax

• Närke
« Svar #57 skrivet: 30 nov-13 kl 11:39 »
Vi ska nog inte förfasa oss allt för mycket över det för i dom stora svenska slakterierna är vi inte mycket bättre. Där drivs djuren med elstavar i ändan. Slag över ryggarna, grisar som inte är medvetslösa skållas, broilerslakten missar på upp till 15 - 20 % i bedövningen och skållas levande. jag skulle kunna fortsätta en bra bit till men ska bespara er dessa obehag. Hur vet jag detta? jag har jobbat i den verksamheten. Den är inte trevlig för någon, därför slutade jag.
Gösta

Jag har också jobbat innom slakteribranchen och vet mycket väl hur den fungerar har du hört talas om ordspråket "tid är pengar" och ju större slakteri ju mer följer man det själv jobbade jag på ett litet slakteri där djuren inte fick fösas med el eller slag. Våra kunder var Ellos i Lamhult och Hovslivs i Växjö samt några i Stockholms företag som var beredda att betala lite mer för köttet än vad de behövde göra om de köpte dem från KLS som då var ett stort slakteri vet ej längre om de ens finns kavar.

Gille

• -
« Svar #58 skrivet: 30 nov-13 kl 11:51 »
Jag skulle vilja höra mer om Angora i Sverige. Är det en branch som skulle kunna växa?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #59 skrivet: 30 nov-13 kl 11:57 »
Jag skulle vilja höra mer om Angora i Sverige. Är det en branch som skulle kunna växa?

Ordföranden i angoraföreningen söker ull varhelst hon kan få tag i bra ull. Så potentialen finns.

http://www.angoraforeningen.se/
http://www.dalboangora.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 4 användare
RickardR, ärt, Karlsdotter, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser