Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angora kaniner i kina  (läst 7380 gånger)

Smajsan

• -
Angora kaniner i kina
« skrivet: 27 nov-13 kl 19:05 »
Någon mer som har sett den hemska filmen från kina, där dom spänner fast dom o rycker bort pälsen. Peta hade filmat det hela med dold kamera.
Skriken kommer aldrig att försvinna ur mitt huvud  :'( idioter är dom.

Varför tror ni att dom rycker ur håren?
Och vilka kan jobba med detta o fortsätta att plåga dom fast dom helt klart lider?
Dom bor även i små burar utan strö.
Varför inte bara trimma dom. Fan vad arg jag blir.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Broberg

• Gäst
SV: Angora kaniner i kina
« Svar #1 skrivet: 27 nov-13 kl 19:10 »
Jo, jag såg ett klipp på nyheterna i morse.

Håning

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 nov-13 kl 19:15 »
Samma här såg också i morse . Troligt vis beror det på att det tar längre tid att klippa och maskiner är dyra  sen så handlar det nog om tid med och bristande respekt för ett levande djur att det är så som det är i Kina  .

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 27 nov-13 kl 19:30 »
Jag känner stor maktlöshet.
Men det är skönt att någon har reagerat.
Hoppas även att det tar slut på plågeriet.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 27 nov-13 kl 19:41 »
Det skulle kunna vara för att ingen ände av ullen blir "vass" pga av tvär avklippning.
Men mina kaniners ull är mer än tillräckligt mjuk fast jag klipper av den.
Fruktansvärt är vad det är :'(
Mvh
Charlottr
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 nov-13 kl 19:45 »
Hemskt.
Men hur vet vi att det slutar ske bara för att det sänds på tv i Sverige?
Hoppas detta öppnar större försäljning hos uppfödarna här hemma.

Håning

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 nov-13 kl 19:53 »
Vi får väll helt sonika sluta helt att handla på sånna där ställen som salu för plagg i från angorakanin så det blir ett slut på i alla fall här i Sverige.

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 27 nov-13 kl 19:58 »
Lindex gick ut i radion o sa att dom inte skulle beställa sånna varor mer.
Och hoppas det gör någon skillnad men det är svårt att påverka kina.
Men att inte köpa det är det enda rätta.
Undrar hur länge dom hållit på med detta plågeri?

Och skriken är verkligen fasansfulla *ryser*

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Angora kaniner i Kina
« Svar #9 skrivet: 27 nov-13 kl 20:19 »
Till och med jag har tittat på filmen.  Jag antar att det gått att filma över huvud taget eftersom det som man visat upp för utlänningarna från PETA förmodligen var något man var stolt över.  "Titta här hur effektiva vi är, och hur hög kvalitén är på det vi levererar.  Man hör till och med att fibrerna kommer från levande djur, eftersom de ger ljud ifrån sig. Inget fusk här, inte!"

Fast, så mycket har man tydligen skämts, att PETA använde smygfilmning.  Dock har man inte skämts så mycket att man har visiterat besökarna efter inspelningsutrustning under någon förevändning.

Dock tycker jag att Fredrik Reinfeldt är lite flat:  "Man får se upp så att man inte stiftar någon lag som är ett handelshinder."
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Leineri

• Hälsingland
SV: Angora kaniner i Kina
« Svar #10 skrivet: 27 nov-13 kl 20:27 »
  Dock tycker jag att Fredrik Reinfeldt är lite flat:  "Man får se upp så att man inte stiftar någon lag som är ett handelshinder."
Undrar vad han menade med det. Ska vi tillåta detta i Sverige så vi kan konkurrera med kineserna om angoraullexport, eller ska vi passa oss så att vi inte sätter en lag som gör att vi inte får köpa in billig kina-ull?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Angorakaniner i Kina
« Svar #11 skrivet: 27 nov-13 kl 20:35 »
"Statsminister Fredrik Reinfeldt svarade på frågor om angoraullen i dag:

– Att rycka hår på kaniner är förbjudet i Sverige, men inte importen av varor som framställts på det sättet. För att ändra importregler måste det ske på EU-nivå, säger Reinfeldt.

Han fortsätter:

- Man måste också vara aktsam så att man inte utformar en lag som uppfattas som ett handelshinder."

Vad han menade borde han ju få svara på själv.  För min del undrar jag om det inte borde finnas fler sätt än "bara" köpbojkott.

Vidare står det:  "Fastspända får kaninerna sin päls bortsliten. Det här görs för att få ut några millimeter mer angoraull än vad man hade fått om man klippt kaninerna."  Eftersom det blir en rätt stor allmänpåverkan på den individuella kaninen, så tvivlar jag på att det kan vara ekonomiskt lönsamt på riktigt.  Dödligheten efter ingreppet måste vara fasaväckande hög.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Håning

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 nov-13 kl 21:21 »
Hur det är med dödligheten  vet ja inte men  dom var fan så traumatiserade  det såg man klart på dom som satt i burarna .

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 27 nov-13 kl 22:13 »
Många angoror slaktas i Kina och köttet exporteras till bl a Europa.

Djursam

« Svar #14 skrivet: 27 nov-13 kl 22:22 »
Kaninerna slaktas efter 3-4 klippningar, dvs ca. ett år. Kvalitén på ullen har blivit sämre då... Kanske för att man rycker sönder hårsäckarna?
Men det går ändå inte att komma ifrån att 'vi' västerländska konsumenter väldigt gärna köper billiga angoraprodukter, gjort av denna ull. Den nordiska angoraullen finns ju också men är betydligt dyrare.
Sen är det än värre med alla pälsdetaljer som ska förfina vinterplaggen vi köper (pälskanter längs vantar och jackhuvor , mösstofsar, stövelkanter m.m.) de djuren flås levande. Den filmen orkar man inte se, det räcker med länkbilden :(
Man kan ju hoppas på en lagändring så småningom men tills dess är den ända möjligheten att hålla sig informerad och inte köpa.

Norrsken

• -
« Svar #15 skrivet: 27 nov-13 kl 22:26 »
Det lär väl bli som med merinoullen från Australien. Det där med mulessing, som det varit reportage om för några år sen. Massor med upprörda människor, och några företag som skulle se över sina rutiner, men ganska snabbt är det gamla nyheter, och när folk handlar blir snart prislappen den effektivaste skygglappen.... Ett bortglömt problem, för de flesta utom för fåren som utsätts för det.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Håning

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 nov-13 kl 22:34 »
Kaninerna slaktas efter 3-4 klippningar, dvs ca. ett år. Kvalitén på ullen har blivit sämre då... Kanske för att man rycker sönder hårsäckarna?

Fel 2-5 år sas det innan slakt .Åt misstroende sas det så på nyheterna.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #17 skrivet: 27 nov-13 kl 22:36 »
Det verkar som att kaninuppfödare i Sverige har mycket att lära sig från Kina för att öka produktionen och få lönsamhet. Kina verkar även ha löst problemet med stora oanvända ytor och på så sätt kan de få ut mer angoraull per kvadratmeter lokal. Med en effektiv djurhållning och låga löner är det inte konstigt att Kina har den största andelen angoraull på världsmarknaden
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 27 nov-13 kl 22:51 »
Om vi inte varit så ha-galna, fåfänga, haft  för mycke pengar och gjort oss beroende av all jävla skit, så hade vi inte gjort oss delaktiga i detta vidriga. Samma sak med dunjackorna som åter börjat säljas efter en liten nergång sen larmet om att gässen plockas levande flera gånger innan de slaktas. Jag missar ALDRIG att ställa till en scen och göra högljutt spektakel när jag hittar något med dun i nån affär!
Tyvärr verkar det va medierna som är de stora vinnarna när sånthär dyker upp. Konsumenterna glömmer så fort.

Sen vet jag inte om man ska skylla vår egen oförmåga att producera på andra, även om vi avskaffade lönerna skulle vi inte kunna få till så många pälsmössor. Och jag anar att varken denna hantering, konstgödsel eller fjättrade suggor ger några ekonomiska fördelar.

*Fy Zatan* :P Mer tagelskjortor åt folket!
« Senast ändrad: 27 nov-13 kl 22:59 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Flemming

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 27 nov-13 kl 23:32 »
Asiater är världsmästare i djurplågeri !

"Tusentals björnar hålls fånga i björngallaindustrin i Ost- och Sydostasien. De flesta sitter inspärrade i burar som inte är större än en gammal telefonkiosk. Björnarna kan inte stå upprätt och nästan inte vända sig."

Tappning utförs på tre sätt beroende på regionen:

1)Man sticker in ett rör i björnarnas gallblåsa och suger ut gallan. Detta görs upp till tre gånger om dagen så att hålet inte ska läka ihop
2)Man lokaliserer gallblåsan med ultraljud och sticker in en kanyl
3)Man burar in björnarna tills de har uppnått en viss ålder. Sen dödar man dem och tar ut hela gallblåsan från de döda björnarna

Läs mer på http://www.wspa.se/wspa_arbete/bjornar/bjornfarmer/vardagen_pa_en_bjornfarm.aspx

Noshörningar och elefanter dödas för att deras horn/betar innehåller "något" som Asiaterna tror sig kunna användas i medicinskt syfte...

Listan kan bli lång,väldigt lång !
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser