Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fäller diande get mycket?  (läst 2079 gånger)

Husdraken

  • Inlägg: 88
  • Hobbybönder
    • Södermanland
Fäller diande get mycket?
« skrivet: 01 mar-07 kl 16:42 »
Hej!
För fem veckor sedan fick min Elsa en liten killing. Båda mår bra och äter och dricker och busar i snön men Elsa tycks fälla all underull.
Gör de så?
Jag tog ut veterinären för att få en allmän koll på mor och barn och frågade då om fällandet hos getter var som hos människor, jag minns att jag tappade en del hår när mina små "diade", och han menade att det nog kunde förhålla sig på det viset.

Eftersom jag fått lära mig 90% av allt jag vet om getter på detta forum ställer jag nu frågan här också, för säkerhets skull:
Fäller getter väldigt mycket när de diar sina killingar?

Finns det något hon borde få utöver hö, havre, knäckebröd, mineralsten, vatten och morot?

Finns det risk för att hon blir frusen och kall?

Jag vill bara att hon och getingen ska ha det så bra som det går!
Katter, höns och hund.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Fäller diande get mycket?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-07 kl 17:02 »
Mina fällde inget när de hade killingar.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Fäller diande get mycket?
« Svar #2 skrivet: 01 mar-07 kl 17:35 »
Alla mina getter, även bocken fäller sin underull så det står härliga till just nu. För snart är det vår! Det blir en del i borsten  :)

Husdraken

  • Inlägg: 88
  • Hobbybönder
    • Södermanland
Re:Fäller diande get mycket?
« Svar #3 skrivet: 01 mar-07 kl 18:51 »
Det tycks alltså vara lika individuellt som hos oss människor och ingenting att oroa sig för. Skönt!  :)

Då fortsätter jag som vanligt och tar bort tussarna som hänger löst. Hon måste ju ändå få vara så tjusig hon kan!  ;D

Katter, höns och hund.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Fäller diande get mycket?
« Svar #4 skrivet: 01 mar-07 kl 20:49 »
Jag har en sån där billig till hästar i plast med rem runt handen som jag borstar med varje dag.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Fäller diande get mycket?
« Svar #5 skrivet: 01 mar-07 kl 23:31 »
Gruff: Piggborste menar du???
Eller så borde en ryktsten till häst (hund och katt) fungera.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Fäller diande get mycket?
« Svar #6 skrivet: 02 mar-07 kl 01:19 »
Ja, det är liksom piggar eller nabbar. Ryktstenen borde väl funka på korthåriga. Men jag tror inte man kommer ner till underullen på getter med 25-30 cm långt svallande hår :)

Husdraken

  • Inlägg: 88
  • Hobbybönder
    • Södermanland
Re:Fäller diande get mycket?
« Svar #7 skrivet: 02 mar-07 kl 12:42 »
Jag har också en piggborste men lilla Elsa är en mycket egensinnig dam och har bestämt sig för att hon absolut inte tycker om att bli borstad!
Plocka tussarna ur pälsen går däremot bra, under förutsättning att jag mutar henne ordentligt! ;D
Elsa har aldrig tyckt om att bli hanterad och hon springer så fort någon kommer i närheten För att råda bot på detta och försöka bygga upp ett förtroende har hon och killingen fått bo i ett mindre hus där vi kan gå in och umgås med dem. För att hon inte ska få tråkigt har hon även fått vänja sig vid koppelpromenader där hon bestämmer vart vi ska gå. Resultatet har blivit att killingen är hur social som helst och Elsa har börjat ställa sig med frambenen i knät på oss och tigga knäckebröd och hon sticker fram huvudet när vi tar fram kopplet!

Lite "off tråd" men, men... ;)
Katter, höns och hund.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Fäller diande get mycket?
« Svar #8 skrivet: 02 mar-07 kl 15:24 »
Det verkar som Dina gettwer har det hur fint som hälst, men eftersom Du frågade så kommer här några tankar. Under dräktigheten och digivningstiden kan en halv dl foderjäst vara bra för att både ge vitaminer och understödja mikrobiologiska processer i getens mage. De gillar det! Om Du är rädd att hon skall frysa kan Du under vintern ge en till två dl solrosfrön (oskalade) i tillägg förutom vanlig mängmnd kraftfoder. Det finns både fett som ger bra grund för att hålla värmen och zink i solrosfrön. Zink är bra för hud och päls och nödvändigt för imunförsvaret och aptiten. Zinkbrist kan hos både get och människa ge håravfall (På geten även stick/täckhåren- alltså, inte bara underullen) och förlust av aptit, smak och luktsinne (tillfälligt).
Vintertid älskar de flesta getter barken på tallris och sommar tid går både löv och bark ner av alla ädellövträ. Asp och sälg brukar uppskattas året om! Kom ihåg att getter är "buskätare" medan får och kor är "gräsätare".  Albark tycker mina getter inte alls om medan rönn är "jättepoppis". Den dag de killat brukar jag ge dem en bannan utöver vanlig kost - de får de även efter riktigt långa prommenader eller om natten varit kallare än -25 gr.  
Mina getter har lärt sig själva att vända riset så det är därför bara för husse att ta ut det då det är varkat och sortera antingen till jordförbättring eller till ved.  Ser gärna en bild på Din get och killing!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Fäller diande get mycket?
« Svar #9 skrivet: 03 mar-07 kl 17:03 »
Mina gillade inte solrosfrön, men däremot albark.  När tillfälle gavs färgade de hela munnen och hakan röda.  Däremot lärde de sig aldrig att vända på grenar och kvistar, grattis att Dina kan det!  Oerhört praktiskt!!  Vet Du hur det gick till?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Husdraken

  • Inlägg: 88
  • Hobbybönder
    • Södermanland
Re:Fäller diande get mycket?
« Svar #10 skrivet: 05 mar-07 kl 07:16 »
Här kommer en bild på Elsa och Popcorn. Killingen döptes av barnen efter att de sett henne "poppa" omkring överallt.
I helgen har de "hjälpt till" med barkning av timmer som vi dragit hem från skogen inför nästa vinters vedförråd.
Katter, höns och hund.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Fäller diande get mycket?
« Svar #11 skrivet: 05 mar-07 kl 16:12 »
En så fin bild till min lilla samling!  Men, detta är ju en dvärgget?  Eller???  Kan det ha någon betydelse för den inledande frågan?
« Senast ändrad: 05 mar-07 kl 16:12 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Fäller diande get mycket?
« Svar #12 skrivet: 05 mar-07 kl 20:02 »
Simon, min bock, såg att det fanns god bark på undersidan av grenarna, när övansidan var avgnagd.
Han såg också att grenarna ibland hakade tag i stängslet och att jag fick lyfta och bända,  för allt jag var värd om grenarna var stora.  Han var också med då de togs hem och hjälpte till att släpa hem dem.
Sedan kom han på att han kunde ta i med hornen då grenarna fastnade och så kom vi att på mitt komando gemensat lyfta loss fastnade grenar. Simon innanför stängslet och jag utanför.
Han bräkte ibland stakrt och grovt, om de satt så hårt att vi inte fick låss dem själva. Då kom hans båda söner fram också och sätte sina hornen under grenen och så bände de uppåt och innåt på mitt komando. Detta gav dem en ny god gren i hagen eller hjälpte mig att vända slyet, så att ny bark blev åtkommlig.
Sedan det gått en tid fann jag att de varför sig eller under Simons ledning gemensamt vänt grenarna. De hade själva vänt dem då jag kom för att göra detta. Detta belönade jag med lite havre och moroter upprepade gångerså att beteéndet skulle förstärkas.

 Simon tvangs jag, under stor sorg, avliva för en månad sedan pga CAE :'( :'( :'(.  (Jag HATAR CAE! >:()
Han var inte en vanlig bock,tror jag. Simon var nog en av de talande dju r som finns i C S Lewis böcker om landet Narnia.
Simon t o m lyfte på klöven då den skulle verkas.
I dag har jag fyra barnbarn till honom som flaskkillingar.
De har alla, tots att de endast är 4-5 veckor alla något beteénde som var typiskt för min gode kamrat och bock - Simon.
Så jag hoppas de skall bli liknande sin anfader, vad gäller arbetsglädje, lyhördhet och läraktighet och inte minst vilja till dubbelriktad komunikation med husse :).  De är mycket för gos och kel både med mig och varandra men också för att dagtid hälsa på hos de vuxna getterna. (Jag tror  även att jag börjar få större förståelse för kvinnor som ammar sina barn och de känslor de har då. Efter dessa 5 veckor av mjölktillredning, matning och byte av textil i deras sovplats ;))  
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Fäller diande get mycket?
« Svar #13 skrivet: 05 mar-07 kl 20:07 »
Vilken fantastisk berättelse!  Och jag som tyckte att jag hade god kontakt med mina!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 2 användare
Sundance, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser