Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smutsigt vatten i värmesystem  (läst 2346 gånger)

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
Smutsigt vatten i värmesystem
« skrivet: 23 nov-13 kl 13:36 »
Jag håller i skrivande stund på att byta cirkulationspump efter ett smärre missöde som resulterade i att vi fick tömma hela systemet. Jag har tänkt på det flera gånger men jag undrar nu särskilt varför vattnet i systemet är så väldigt smutsigt. Det var en glykol-vatten-blandning och den är liksom sotig. Det är ju vedeldat system men jag kan inte föreställa mig hur soten kommer in i vattnet. En kran i badrummet hade tom täppts till.

Varför är det svart? Är det farligt? Vad kan jag göra för att undvika det?
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Gottfrid

• -
SV: Smutsigt vatten i värmesystem
« Svar #1 skrivet: 23 nov-13 kl 18:41 »
Det smutsiga är lik vatten! Näe skoja bara.Det är utav stålet i systemet det blir så.Så det är inget du ska hänga upp dig på,  koncentrera dig på att få pumpen tät och njut av värmen så kommer det att bli bra! ;D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 23 nov-13 kl 19:00 »
Har också alltid haft svart vatten. Inga problem.

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 23 nov-13 kl 20:04 »
Jag stängde dricksvattnet till ca 100 lägenheter en gång, när en elektriker borrat av ett värmeledningsrör. Det var ju inte svart , så det var klart att det var dricksvattnet...men i den kåken hade man ett system i koppar  o:). Är det ledningar eller element i järn/stål så är vattnet svart....och det är väldigt många som har shampo i håret under slummässiga 10 minuter en fredageftermiddag :D.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 23 nov-13 kl 20:54 »
Tack för svaren. Då fyller jag på!
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 29 nov-13 kl 10:30 »
Om du vill veta hur det smakar så kan du ringa flygarna i Ronneby..

http://www.dn.se/nyheter/sverige/elementvatten-i-kaffemaskin/
Det är aldrig för sent att ge upp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser