Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterkycklingar  (läst 1008 gånger)

Manne N

• Västerbotten
Vinterkycklingar
« skrivet: 22 nov-13 kl 12:03 »
Jag har funderingar på att skaffa 5-10 kycklingar nu under vintern. Eventuellt kläcka själv.
Jag har en stor marsvinsbur där jag tänkte ha dom tills det börjar vara plusgrader på dagarna. Då dom får flytta ut i hönshuset.
Jag vill gärna ha ägg så tidigt som möjligt i sommar.

Nu söker jag råd...
Hur tidigt på vintern är det lämpligt att kläcka dom?
Hur snart blir lantras/dvärgwyandotter för stora för ar att ha i en bur på 1,5 m2?
Finns det några andra problem med att ha dom inomhus på vintern?

Xoot

• Gäst
SV: Vinterkycklingar
« Svar #1 skrivet: 22 nov-13 kl 12:18 »
Ingen större skillnad än sommartid bortsett från att det just är vintertid med allt vad det innebär.
Dyrare att hålla värme, svårare att hålla värme, mer värme behövs, vatten kan frysa och djuren kan frysa.

Angående att hålla kycklingar i burar och inomhus är inget fel.
Bara du ger värme, mat, vatten och tillräcklig yta. Städningen är förstås självklar.

Så mycket är ganska självklart men en överraskning för många är fodermängden vintertid.
Växande djur kräver mycket foder för att reda sig. Djuren ska båda växa och hålla värmen.

Har haft djur under kalla vintrar som gärna ätit konstant dagtid.

Ja just det..
Om du är och handlar och strömmen går så riskerar du hela kläcket och alla kycklingar.

*edit*
Vad är inomhus för dig när det gäller kycklingar?
För mig är det i stall eller lada.
« Senast ändrad: 22 nov-13 kl 12:38 av Xoot »

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 22 nov-13 kl 12:28 »

Menar du inne i bostaden?
Det är något otroligt hur mycket några kycklingar dammar. Och efter någon månad bajsar de enormt mycket.
För övrigt är de jättemysiga att ha inne.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Manne N

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 22 nov-13 kl 13:20 »
Inomhus är i vedrummet i min oinredda källare. Alltid varmare än 10 grader.

Jag har förstått att mitt egentliga problem är att de inte ska växa ur buren innan det blivit trevligt varm ute. Eller släppa ut dom i kylan innan de blivit tillräckligt stora.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 22 nov-13 kl 13:36 »
Men varför inte göra det enklare för dig och skaffa ett gäng ungdjur nu när det är som störst utbud? De kommer ju att börja värpa till våren om de inte gör det redan nu.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 26 nov-13 kl 20:32 »
Skaffa en bur till och sätt över hälften när de vuxit till sig. Jag kläckte fram kycklingar i februari, 18 st som jag hade i en stor kaninbur inne i huset. Efter några veckor blev det rätt jobbigt med damm och städning. Jag fick flytta över till fler burar och sen sålde jag några och tillslut satte jag ut dem i hönshuset med extra värme... det var rött skönt när de flyttade ut :)

Så mitt råd är att inte ha för många och att ha en extra bur, och det är nog bra att ha dem i källaren :)
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser