Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönkål - när skörda?  (läst 3486 gånger)

Ifyouseehersayhello

• Halland
Grönkål - när skörda?
« skrivet: 21 nov-13 kl 20:18 »
Hejsan!

Har några rader med grönkål. De har tyvärr inte blivit så stora då jag haft både kållarver och höns som gäster men där är så det borde räcka till ett julkok i alla fall.

Vet att den tål lite frost men nu blev jag fundersam när det börjar dra mot minus. Hur mycket tål den egentligen? När ska jag skörda? Kommer den växa något mer innan jul?

christelle

• Blekinge
SV: Grönkål - när skörda?
« Svar #1 skrivet: 21 nov-13 kl 20:55 »
Härligt! Den kan du skörda när som helst i vinter  ;) Växer nog inte så värst mycket på vintern om ens alls.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lise

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 21 nov-13 kl 21:02 »
I Danmark brukade den få stå ute "hela vintern"  men här i Värmland är min erfarenhet att när det börjar bli -10 eller -15 en längre period då mår grönkålen inte så bra och den blir ful och tråkig. Så jag försöka skörda och frysa in det mesta medans den är som finast (okt-nov beroende på väder).  Sparar dock några plantor ute för färsk är ju godast...

Ifyouseehersayhello

• Halland
« Svar #3 skrivet: 21 nov-13 kl 21:30 »
Tack Lise och christelle!

Då behöver jag inte ha någon brådska. Här i södra Sverige är det sällan så kallt. Inte innan jul i vart fall... Den kanske till och med blir godare av ett "frostnyp"?! Mums!

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 dec-13 kl 19:03 »
Det finns olika sorters grönkål och dessutom i olika färger. Färger mot blått och rött i tonen. Är det någon skillnad i smaken på någon sort?

Lise

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 05 dec-13 kl 19:40 »
Det är ganska stor skillnad i smak och även konsistens på olika sorter.  Min favorit av de jag testat är Pentland Brig köpt hos Runåbergs fröer.

Gilbert

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 dec-13 kl 19:43 »
Tack! Den hade inte jag i listan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare
torbjorn, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser