Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga solvärmare för vatten?  (läst 10367 gånger)

MightyT

• Blekinge
Bygga solvärmare för vatten?
« skrivet: 01 mar-07 kl 09:59 »
Hej!
Jag söker information om hur man kan gå till väga för att på enklaste sätt bygga en sorts solpanel för att värma vatten utan inblandning av elektricitet.
Solpanelen skall vara avsedd för ett Afrikanskt klimat och kunna byggas av sådant man lätt kan få tag på.. Har någon något tips?

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Bygga solvärmare för vatten?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-07 kl 12:18 »
Kika på de solvärmare som finns på Solar Cooking Archive.

En stor reflektor i billigt material är bättre än många meter kopparrör.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 01 mar-07 kl 12:50 »
Hade jag velat ha en varm dusch i Afrika hade jag lagt en svart plastslang på taket och låtit vattnet rinna genom den.

Hur varmt ska vattnet bli och hur mycket är det frågan om ?

Man kan också ha en svartmålad tunna på taket, kallvatten kommer in i botten och varmvattnet tas ut i toppen, men se upp så ni inte bränner er !!

eka

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 01 mar-07 kl 14:32 »
Söderut placerar man en liten solfångare på taket och ovanför denna en tunna för varmvattnet.
Lägger du rören rätt, alltså på tvären, får du självcirkulation. Såg många sådana i Turkiet vilket inte var så nära ekvatorn.
En svart plastslang borde räcka om inte du behöver kubikvis med varmvatten.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

MightyT

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 01 mar-07 kl 16:33 »
Jo, det är så att även nära ekvatorn är det kallt ibland. I Augusti är nätterna kalla i Tanzania och en vän som bor där talade om att dom ville skaffa varmt vatten till den kalla säsongen. Svarta tunnor på taket har alla och de värmer inte vattnet tillräckligt under den delen av året. Därför vore nog det där med svart slang kanske en idé. Alla tips välkomnas och är det så att någon har en ritning eller så, vore det jättefint.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 mar-07 kl 17:02 »
Ok, jag tänkte inte på de kyliga afrikanska nätterna ... hmmm ... slangen funkar ju bara så länge solen steker på den.

Att lagra solvärmt vatten mer än ett dygn eller så är i regel svårt, kan man värma vattnet på dagen (i en slang eller nån enkel solfångare) och lagra det i en isolerad tunna har man iaf. varmvatten dygnet runt om man har några timmars solsken på dan.

Hur håller man värmen i husen under dessa kalla perioder ? Antar att man inte direkt har treglasfönster och centralvärme ...

Om man har tunnan/tunnorna inne (istf. på taket) får man ju tillbaks spillvärmen som värme i rummet.

eka

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 01 mar-07 kl 22:50 »
Under den kalla perioden kanske tunnorna på taket skall ha pyamas. Det viktiga var att dra nytta utav självcirkulationen upp till ack-tanken skapar

MightyT

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 02 mar-07 kl 10:02 »
Jag vet inte om det är någon sorts jätterolig ironi ni använder... ??? Men, men.. Ett vanligt något nyare hus som detta gäller är byggt av betong. Det har inga glas för fönstren, utan endast nät för att hålla insekter ute. Under den kallare tiden är det naturligtvis inte så kallt som det vi är vana vid här men väl såpass kallt att man behöver värma sig med några filtar för att kunna sova på natten. Därför har denna vän pratat med mig om att det vore fint att kunna värma sig med en varm dusch på morgonen när man kliver upp. Inte märkvärdigare än så och det är det många som gör här i sverige, så vad är det som är så konstigt med det? Jag tänkte då att i och med att det finns massor av sol att använda borde man kunna slippa elektriciteten för detta ändamål.
 Dessa vänner tjänar inga stora pengar så det finns bara fördelar med att kunna använda billiga material och miljö- och ekonomivänliga metoder. Jag söker också någon sorts ritning för att få veta hur man enklast bygger någonting liknande.  Är min fråga tydligare nu? Eller skapar det bara avundsjuka att tänka sig att man i andra delar av världen har sol året om?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 mar-07 kl 11:16 »
Om de redan har tunnor på taket borde de kunna kompletteras med svarta slangar som hängs ned på taket. Kallt vatten rinner ner i slangarna, värms och stiger upp till tunnan. Isolera tunnan för att bevara värmen bättre. Glas över slangarna för att förbättra effektiviteten.

eka

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 02 mar-07 kl 18:50 »
Hoppas verkligen inte att jag försöker ironisera.  :-[
Har full förståelse över problemet.
Med pyamas menade jag att om tunnan skulle värmas direkt av solen så skulle man trä på något som isolerade för natten.

Vad jag förstår är tunnans yta för liten för att värma allt vatten. Så plastslangen fungerar i svergie så då borde den gå bra där. Men skall tunnan hålla värme så gäller isolering.

Ritning? Jag försöker beskriva. Låt slangen ligga i slinga så att den långsamt lutar uppåt och avslutas med att ansluta till tunnans överkant. Andra änden på slangen anslut till tunnans nederdel och går raka vägen längst bort på "solsingan".
Självcirkulation är känslig så inga onödiga upp/ner får finnas.

Ulric!. Tror du det behövs glas? Det kan bli enormt varmt under så det finns risk för kokning.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 mar-07 kl 19:43 »
Ulric!. Tror du det behövs glas? Det kan bli enormt varmt under så det finns risk för kokning.

Jag känner inte till klimatet i Tanzania något vidare. ;) Enligt MightyT är det svårt att få upp värmen tillräckligt under den kalla årstiden, så man kan kanske ha skjutbara eller löstagbara glas.

Hur gör man i Sverige? Även här är det väl varmt nog på sommaren för att systemet skall koka?

grozzny

• powerkite.se
« Svar #11 skrivet: 02 mar-07 kl 20:40 »
Hej,

Det bästa är ju att ha ett självcirkulerande system (ingen el krävs) på varmare breddgrader brukar man ju generellt ha tunna på taket (där man förvarar vattnet) samt ett självcirkulerande system för att värma upp det. Vid värmning av poolvatten har man ju enkla svarta plastslangar för att värma vattnet (eftersom man inte kräver samma temp som varmvatten).

Men för att de skall kunna hålla vattnet varmt under natten krävs ju en isolerad tank av något slag (accumulatortank-- men kanske lite dyrt)... Mitt tips (då jag själv inte kommer ihåg hur modellen ser ut) är att köpa Lars Andréns bok om solenergi. Bra bok där det bl.a finns en ritning på hur ett självcirkulerande system (som de ofta har söderut) ser ut. Inte svårt att bygga heller.

Ang, inglasning så kan man absolut inte ha en plasslang för vattnet innanför glas, utan det blir i såfall kopparrör mot svart plåt. Det blir otroligt varmt (även i Sverige lätt 100grader) och då smälter plaströret snart... På "riktiga" solfångare har man ventiler som automatiskt öppnar sig "ångskydd"..

Hoppas du fick lite mer info nu iaf. 8)

eka

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 02 mar-07 kl 21:39 »
Ja system bakom glas kan lätt koka.
Det finns två lösningar men då pratar vi inte om system där man använder vattnet direkt utan har separat solslinga.
Övertrycksventill som tömmer systemet vilket är mycket populärt i Sverige.
I andra länder använder ofta ett system där solfångarna ligger högst och rören placeras horisontelt i stället för vertikalt. Förångningen pressar undan vattnet till ett expansionskärl och solfångarna blir bara fylda av ånga.
Fördelen är att när det inte längre är så varmt återfylls solfångarna och laddning kan återupptas.

Visst, kräver pump så det är inte aktuelt här men det är konstigt att inte tekniken används mer.

« Senast ändrad: 02 mar-07 kl 21:40 av eka »

MightyT

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 03 mar-07 kl 09:40 »
Det var en hel del svar att klura över. Tackars!

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #14 skrivet: 29 mar-07 kl 21:21 »
Inte för att det passar just i detta fall, men moderna solfångare arbetar under ett tryck som tillåter temperaturen att gå upp till 180grader C. Då är systemet i balans, lika mycket värme strålar ut som kommer in. Gäller alltså här i Sverige.

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

eka

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 31 mar-07 kl 22:23 »
Inte för att det passar just i detta fall, men moderna solfångare arbetar under ett tryck som tillåter temperaturen att gå upp till 180grader C. Då är systemet i balans, lika mycket värme strålar ut som kommer in. Gäller alltså här i Sverige.

Lite [OT] men blev nyfiken. Detta måste vara beroende på typ. Vilken solfångartyp gäller detta ?

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #16 skrivet: 01 apr-07 kl 22:37 »
Gäller aquasols solfångare och Lesols, men det är ju slöseri med energi att låta det gå så långt! För att "krama ur" så mycket som möjligt skall man hålla temperaturen så låg som möjligt i systemet.

Har installerat 8 m2 av aquasols solfångare på södertaksidan i samband med takbyte. Kommer att rapportera här när jag har utvärderat anlägningen.

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser