Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det brinner i knutarna!  (läst 6054 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Det brinner i knutarna!
« Svar #20 skrivet: 18 nov-13 kl 12:44 »
Den kommer att fungera! Men det är inga kvalitetsmätare, så om man endast har en släckare i hemmet så kanske det är bäst att ha en lite nyare och dyrare. Men varför bara ha en?

Gilbert

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 18 nov-13 kl 12:47 »
Jag har haft båt och jobbat på varv i 35 år och vet hur en släckare fungerar.
Har väl tömt en 25-tal genom åren i varierande kvalitet.
Men de har alltid fungerat.

Lite underhållning en lite tråkig måndag.

Länken borttagen.
« Senast ändrad: 18 nov-13 kl 12:59 av Gilbert »

Greatfood

• Småland
« Svar #22 skrivet: 18 nov-13 kl 12:54 »
Hittade: http://www.xn--bohusrddningstjnstfrbund-vbcj40c.se/privat/brandsakert-hem/brandslackare.html där det står:
"En handbrandsläckare är relativt underhållsfri, men en årlig kontroll för att säkerställa dess funktion skadar inte. Se till att trycket i manometern står på grönt, och vänd släckaren uppochner för att motionera pulvret lite.En använd släckare räknas som förbrukad och måste laddas om, oavsett hur lite släckmedel du sprutat ut. Detta kostar inte mycket och genomförs av ett antal firmor."

Så tror tyvärr inte du kan "testa" den...

Ska jag testa om den fungerar?

andtol

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 18 nov-13 kl 12:59 »
Den kommer att fungera! Men det är inga kvalitetsmätare, så om man endast har en släckare i hemmet så kanske det är bäst att ha en lite nyare och dyrare. Men varför bara ha en?

Det är dessutom billigare att köpa en ny var tredje år på Maxi eller Klas i sjön än att köpa från dörrförsäljarna.

Billigast är att inte ha någon alls. Praktiskt också.

Gilbert

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 18 nov-13 kl 13:04 »
Förvaras släckaren inomhus klarar de sig länge. Jag har 6 sekunder kvar i min ... tänker behålla den till eldningstunnan i sommar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 18 nov-13 kl 13:12 »
De flesta bränder i hemmet släcker man med ett glas vatten, men det är tryggt att ha några släckare tillgängliga ifall det går över styr. En 2kg pulver räcker till en försäljare av 6kg skum ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #26 skrivet: 18 nov-13 kl 13:32 »
Min sämsta affär någonsin var när jag kastade ut det lösa som tagit fyr i köket och släckte själv mitt i natten. Antagligen det farligaste också.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 18 nov-13 kl 13:45 »
Ajajaj, vad hände?

ahmedabdulla

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 18 nov-13 kl 14:32 »
hittade vid en flytt för typ 5år sen en kolsyresläckare från 1965 aldrig provad eller laddad sedan dess enligt lappen på och stått still i minst 20år, det kom kolsyra ur den typ 10 sekunder med kranen helt urvriden, sen dess agerar den hatthängare men åker nog ut snart vid nästa flytt :P

bästa tipset är ju som någon skrev på förra sidan, clasohlsson använder själva den dyra varianten av brandsläckare i sina butiker, så man kan ju undra varför de inte litar på de släckare de själva säljer, kan lova att det är samma sak på rusta haraldnyborg jula osv... man bör inte vara dumsnål när de gäller sånt här..

kanka

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 18 nov-13 kl 14:36 »
Jag köper såna grejer av det företag som servar brandkåren i vår kommun,
både sotaren och en brandmansbekant rekommenderade dem.

Fick 2 pulversläckare med större kapacitet för halva priset av det dörrförsäljaren
skulle ha för 1.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 18 nov-13 kl 14:52 »
En kolsyresläckare har inget pulver som kan sätta sig.

Anledningen till att claesolson m flera inte har vad de säljer på väggarna kan bero på många saker, bl a att fastigheterna inte är deras, offentliga lokaler kräver annan klassning än enfamiljshus mm.

Gilbert

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 18 nov-13 kl 16:09 »
Nu är min lilla snutt borttagen, med de som hann se såg att den funkade (nästan 20 år gammal).

Det var bra tryck i den, som ny.

hustran

« Svar #32 skrivet: 18 nov-13 kl 16:46 »
Undrar lite också, vad är det bästa, pulver eller skum,  har ingen aning. 

TW

• Finland
« Svar #33 skrivet: 18 nov-13 kl 16:56 »
På byggen använder vi alltid pulversläckare klass ABC eller ABIIIE. Någonting annat är inte godkänt. De fungerar på fasta material och brinnande vätskor och på elbränder. De skall granskas och pulvret knackas loss en gång i året och vart tionde år skall de provtryckas på verkstad.
Skumsläckare är farliga om man sprutar på någonting elektriskt och dagens hur är fulla med elkablar.

Bästa stället att köpa pulversläckare är på någon specialaffär som sysslar med brandsläckningsutrustning.

Personligen har jag en väldig motvilja mot de där billiga släckarna som säljs på varuhus. Jag har inga förstahandserfarenheter men jag har hört en hel del vilda historier om hur de fungerar eller oftast inte fungerar.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Gilbert

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 18 nov-13 kl 16:59 »

Gilbert

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 18 nov-13 kl 17:02 »
På byggen använder vi alltid pulversläckare klass ABC eller ABIIIE. Någonting annat är inte godkänt. De fungerar på fasta material och brinnande vätskor och på elbränder. De skall granskas och pulvret knackas loss en gång i året och vart tionde år skall de provtryckas på verkstad.
Skumsläckare är farliga om man sprutar på någonting elektriskt och dagens hur är fulla med elkablar.

Bästa stället att köpa pulversläckare är på någon specialaffär som sysslar med brandsläckningsutrustning.

Personligen har jag en väldig motvilja mot de där billiga släckarna som säljs på varuhus. Jag har inga förstahandserfarenheter men jag har hört en hel del vilda historier om hur de fungerar eller oftast inte fungerar.

De där vilda historierna kommer från gnälliga marknaden som inte kan råna längre.
Idag finns typgodkända släckare och de säljs på många ställen.
Köp en godkänd släckare där det passar bäst.
Classe eller Trygg Hansa, billigt eller dyrt, välj själv - det är samma släckare.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 18 nov-13 kl 17:02 »
Skum eller pulver :-\ Ja det beror på vad man skall släcka. Brinner det rejält i träkonstruktioner är skum bäst, brinner det inte så mycket i plast, olja, el osv är pulver bäst. Sedan hänger det på städningen efter också. En tömd 2kg pulver blir en del dammsugning, men sedan är det klart. Vatten (skum) vet vi ju hur tråkigt det kan bli om det hamnar på fel ställen. Jag föredrar många små pulver, så att det alltid finns en tillgänglig när en skvätt vatten eller kvävning med tyg inte räcker. Alltså i hemmet/bilen/båten/verkstan.

Gilbert

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 18 nov-13 kl 17:23 »
En del säger sig självt.

Vatten på EL (ej bra)

Kolsyra på Människa (ej bra)

Hur det blir med pulver vet jag som körde en 2 kg utomhus idag, det fyller vardagsrum med pulver/rök på 8 sekunder.

TW

• Finland
« Svar #38 skrivet: 18 nov-13 kl 17:43 »
De där vilda historierna kommer från gnälliga marknaden som inte kan råna längre.
Idag finns typgodkända släckare och de säljs på många ställen.
Köp en godkänd släckare där det passar bäst.
Classe eller Trygg Hansa, billigt eller dyrt, välj själv - det är samma släckare.
Ni kan ha annat urval i Sverige men i Finland är de sannerligen inte samma släckare. Varuhusen har återkallat åtskilliga billiga släckarmodeller efter att myndigheterna har krävt det. Släckarna fungerade nämligen inte.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #39 skrivet: 18 nov-13 kl 18:15 »
Lite kort om lite allt möjligt.

1 kolsyra smutsar inte ner med andra ord man behöver inte fundera på om man klara att släcka men något annat först.( det går att släcka människor med men kom ihåg att inte spruta nära och länge mot kroppen (frysrisk) samt kan personen få brist på syre.
Samt den funkar till alla bränder, el , olja, mfl
2 skum och pulver smutsar ner men släcker effektivt.
3 godkända eller inte, en släckare är bättre än ingen.
4 det går utmärkt att använda lite av sig släckare dock ska man alltid ha en "färsk" hemma dvs oanvänd annars kan man lätt bli snopen av att den blivit testad några gånger och när den behövs är tom.
5 kasta aldrig en gammal släckare, testa den så du får en uppfattning om hur det går till och om du redan vet, låt någon annan testa majbrasan är perfekt att testa på o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare
Märtha

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser