Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det brinner i knutarna!  (läst 6044 gånger)

christelle

• Blekinge
Det brinner i knutarna!
« skrivet: 18 nov-13 kl 11:39 »
Eller kanske det kommer att göra. Jag har precis blivit "informerad" av en kringresande brandsläckareförsäljare eller vad han nu har för titel. Hursomhelst så hävdar han att det jag mest av allt behöver är en 6-liters skumsläckare för ca 2200:- brandklass 43A 233B
Alltihop är grekiska för mig så vad tror ni, behöver jag absolut köpa den?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

• Gäst
SV: Det brinner i knutarna!
« Svar #1 skrivet: 18 nov-13 kl 11:46 »
Se upp för dörrförsäljare, släng ut dom.

Du behöver en sådan om du har gård. Du behöver också någon 2 kg pulversläckare till fordon etc.
Spruta aldrig kolsyra från en sådan släckare på t ex en människa, den får stora köldskador.

En 6 kg skumsläckare kostar runt 500 sek på Clas Olsson eller Jula etc.

En 2 kg pulversläckare varar i ca 8 sekunder vid en fordonsbrand. Den håller trycket i 5-7 år, sedan skall man kanske byta ut dem.

Köp era brandsläckare typ här i stället (prisexempel).
http://www.clasohlson.com/se/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=brandsl%C3%A4ckare&Nty=1&D=brandsl%C3%A4ckare&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Den som köper en 6 kg på Classe får en 2 kg pulver på köpet om man är klubbmedlem.

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 nov-13 kl 11:47 »
Det låter skumt dyrt..

andtol

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 nov-13 kl 11:49 »

Nej nej!

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 nov-13 kl 11:49 »
Söderut finns ju Harald Nyborg som också har.
http://www.harald-nyborg.se/catalogsearch/result/?q=Brandsl%C3%A4ckare

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 18 nov-13 kl 11:50 »
Det lät dyrt.  :P

Hör finns en med samma beteckning och som nämnts är det en stor släckare om du bor i ett "vanligt" hus.

http://esafe.se/sortiment/brandslackare/pulverslackare/pulverslackare-6-kg-plus/
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gilbert

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 nov-13 kl 11:51 »
Jula har också.
http://www.jula.se/search-result/?q=BRANDSL%C3%84CKARE

Swedol.se säljer också.

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 nov-13 kl 11:53 »
Den siste 6-kilos pulversläckaren köpte jag på Maxi, för 300 spänn.

Gilbert

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 nov-13 kl 11:55 »
Försäkringsbolag kan ha åsikter om olika leverantörer, men det finns många som säljer godkända tuber.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 18 nov-13 kl 11:56 »
Vi fick en 6 kg släckare av försäkringsbolaget häromveckan.  :o   Måste betala för mycket i premie.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gilbert

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 nov-13 kl 11:57 »
Jag tror klassningen EN3 räcker.

johe71

« Svar #11 skrivet: 18 nov-13 kl 11:57 »

Gilbert

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 nov-13 kl 12:00 »
Eller kanske det kommer att göra. Jag har precis blivit "informerad" av en kringresande brandsläckareförsäljare eller vad han nu har för titel. Hursomhelst så hävdar han att det jag mest av allt behöver är en 6-liters skumsläckare för ca 2200:- brandklass 43A 233B

Pulversläckare med effektivitetsklass 55A 233B C, släcker upp till 60 % större bränder än övriga 6 kg brandsläckare på marknaden. Anpassad för att släcka alla typer av bränder. Kvalitetssäkrad och certifierad av DNV och uppfyller fordringar och bestämmelser enligt gällande EN3. Omladdningsbar med servicenät som täcker hela Skandinavien (se www.housegard.com). 5 års garanti. Levereras med väggfäste.

Kostar 499 inkl moms på Classe och du får en 2 kg pulver på köpet. Dunka en brödkavel någonstans på den där bedragaren vid dörren!!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 18 nov-13 kl 12:05 »
Om du vill bidra till att kringresande brandsläckareförsäljare skall finnas kvar som yrke? ;D

Här hade jag en som närmast blev otrevlig när jag inte såg fördelarna med hans bondfångarknep. Han hade några år innan jag flyttade hit lurat på den ensamma gamla tanten som bodde här en 6-kilos av högsta rang med service-avtal. Nu var den gammal hävdade han, så jag behövde en ny och ett avtal.

Köp ett par billiga 2kilos pulver som du ställer strategiskt (sovrummet och köket). En hink vatten släcker annars det mesta.

Jag har faktiskt köpt en bra skumsläckare en gång för länge sedan av en nasare. Det var en hemmapåfyllningsbar rostfri variant. Nästan gratis att använda, man häller bara i lite tensider ihopp med vattnet och pumpar upp trycket med en fotpump eller kompressorn i mitt fall. Då kan man leka brandsläckning med ungarna :) Och strykarkatten som klådde vår ungkatt såg mest ut som Pluto när han badas ;D Han kom inte tillbaks...

Greatfood

• Småland
« Svar #14 skrivet: 18 nov-13 kl 12:12 »
Gått lite kurser i bransläckning och en vis man sa till mig:
"Köp inte brandsläckare från ett företag som inte använder dem själv"

Så om Classe använder sina i sin butik, så kör på. Men om inte så fundera på varför...

Billiga brandsläckare tappar tryck snabbare än dyrare, brandsläckare är en färskvara (tyvärr) och pulversläckare bör man vända upp och ner en gång per år.
Har man en pulversläckare i bil så måste man vända upp och ner ofta pga pulvret packar sig av vibbrationerna.

housegard.com har jag för mig är bra, så om classe säljer dessa så kör på =)
http://www.brandskyddsforeningen.se/i-hemmet/brandslackare
www.presto.se har jag för mig är bra också...

Lycka till! Tänk på att du ska kunna bära släckaren också, så 4-6kg är lagom.

Gilbert

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 nov-13 kl 12:23 »
Jag har en pulversläckare från 1996 som fortfarande står på "grönt" och är användbar. Har den nära braskaminen på övervåningen.

Man får skilja på fakta och säljsnack.

Branschorganisationerna skyddar gärna sina egna nu när deras skyddade marknad utsätts för hot av produkter med lägre priser.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 18 nov-13 kl 12:26 »
Tänk bara på att skaka om den som Greatfood skrev. Det är bikarbonat i släckaren, och pulvret sätter sig gärna efter en tid i "skafferiet".

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 nov-13 kl 12:27 »
Att bara vända räcker inte alltid. Bättre att skaka och greja också och banka lite med gummiklubba, så känner man att pulvret är som det ska. Var en sådan brandsläckarkontrollant, som visade det.

Greatfood

• Småland
« Svar #18 skrivet: 18 nov-13 kl 12:34 »
Det jobbiga är ju bara att om det visar sig att mätaren har hakat upp sig, så att trycket är helt slut. Så när du väl behöver den så fungerar den inte... Jag skulle inte våga lita på en 18 år gammal brandsläckare... Är ju så relativt billigt att rädda ens liv eller egendom, så tycker det är lite dumsnålt faktiskt...

Jag har en pulversläckare från 1996 som fortfarande står på "grönt" och är användbar. Har den nära braskaminen på övervåningen.

Man får skilja på fakta och säljsnack.

Branschorganisationerna skyddar gärna sina egna nu när deras skyddade marknad utsätts för hot av produkter med lägre priser.

Gilbert

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 nov-13 kl 12:34 »
Ska jag testa om den fungerar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser