Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga avelsägg under höna - går det? Hur gör man?  (läst 4369 gånger)

Vild

• -
Lägga avelsägg under höna - går det? Hur gör man?
« skrivet: 16 nov-13 kl 19:49 »
Jag funderar på att köpa avelsägg till våren då jag blev rekommenderad det både för att det troligen blir billigare och risken att få hem smittor är mindre (istället för att köpa livdjur av rasen). Jag har ingen kläckare själv - men kan kanske ordna om det behövs. Jag har fått erbjudande från en att kläcka åt mig mot liten ersättning.

MEN. Jag tycker att det känns fruktansvärt sorgligt att kycklingarna går utan mamma när de kläcks i maskin. Så jag undrar - kan man kläcka avelsägg under höna? Hur går man då tillväga? Kan man annars adoptera ut kycklingar till höna och hur gör man det? Vad är att rekommendera?

Mina höns är alla unga så de kommer inte att ha hunnit få någon egen kull innan. De äldsta är födda i april i år, men skulle helst se att min dv.kochin ruvade fram kycklingarna för hon är mest social och trygg med människor, hon är dock född i juli. Tror ni att det är möjligt att kläcka under/adoptera till nån av mina höns i vår eller är de för unga?
« Senast ändrad: 16 nov-13 kl 19:58 av Vargaa »

Inga-Karin E

• Halland
SV: Lägga avelsägg under höna - går det? Hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 16 nov-13 kl 20:04 »
Det funderar hur bra som helst! Mycket bättre än kläckare! Och dvärg kochin är ju jättebra mammor, såd et blir perfekt. Gör såhär: när våren kommer, låt hönorna samla ett litet gäng med ägg, sätt kryss på dem, så kan du plocka om de fortsätter värpa. Ganska fort brukar kochin vilja ruva, då är du beredd, har dessförinnan tagit kontakt med någon som vill sälja avelsägg, så kan de skicka så många som du vill ha, beror ju lite på hur stora äggen är. Kanske 10 ägg om de inte är för stora. Så hämtar du äggen eller får dem på posten, då har det ju gått ett par dagar av ruvtiden, men det är ingen fara. Så byter du bara ut de ägg hönan hade mot de nya, sedan är det bara att vänta 21 dagar :-). Inte svårt. Så har jag kläckt ut fasaner många gånger, och olika sorters höns. Det blir mycket bättre när de har en mamma som kan visa dem livet, än om de skulle växa med en värmelampa...

Vild

• -
« Svar #2 skrivet: 16 nov-13 kl 20:37 »
Tack för ditt svar! Åh, det låter ju toppen! Så vill jag göra. :) Men hönan kliver inte av om jag börjar plocka och byta ägg för henne? Äggen jag har tänkt köpa är ca 50grams, hur många kan en dv.kochin ligga på av den stl? Hon som jag pratat med som säljer säger att om 30-40%av äggen kläcks är hon nöjd - i maskin alltså - så jag antar att det är ganska "dåligt" men rasen är sådan.

Luff

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 nov-13 kl 21:21 »
När hönan börjar sura, det vill säga ligger kvar på äggen dygnet runt så kan du byta ut dom mot avelsäggen - hönan märker ingen skillnad - äggen får ju gärna vara rumsvarma dock.
Om du är osäker på om hon får ligga ifred för dom andra så skärma av en egen hörna för henne - OM du flyttar henne så vänta någon dag innan du byter ägg.
Bäst är väl att lägga ca 8-10 ägg under henne. Jag har haft en dvärghöna som kom knallande med 18 kycklingar men det är väl lite väl många...
//Luff

Vild

• -
« Svar #4 skrivet: 16 nov-13 kl 21:50 »
Oj, 18 st. :o Jag har möjlighet att stänga av hönshuset där redena är med galler, så när hon börjar ruva behöver jag inte flytta henne utan stänger bara för och ställer in nya reden där den övriga gruppen är så att dom har nånstans att värpa/ruva egna ägg.

Tror ni att hon kan lägga sig på ägg redan i vår eller hur tidigt brukar höns börja ruva? Hon är som sagt född i juli i år min dv.kochin-höna. Har annars svarthöns, gotlandshöns och en blandrashöna, svarthönsen är äldst - födda i april - men de är inte lika sociala.

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 nov-13 kl 02:11 »
Om de är "sociala" eller inte har nog inget att göra med hur bra hönsmammor dom blir. Låt första höna som visar tydlig ruvlust och som legat pall några dagar få förtroendet! Svarthönsen brukar vara väldigt beskyddande. Men vad är det du tänker skaffa? 30-40 % är inget bra normalresultat även om det gäller maskinkläckning!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #6 skrivet: 17 nov-13 kl 09:31 »
Du kan ju höra med en annan uppfödare också, det kan ju hända att den som du talat med har särskilt dålig andel befruktade ägg, av någon anledning? Det låter ju som väldigt låg andel av äggen brukar kläckas, verkligen...

Vild

• -
« Svar #7 skrivet: 17 nov-13 kl 10:12 »
Okej. Engelsk araucana är det. Hon har precis kläckt fram rasen själv, så det är inte hennes ägg hon utgår ifrån det är information hon fått av andra uppfödare tror jag. Hon köper mycket avelsägg från olika raser och kläcker - men det var om man skickade äggen sa hon iof. Jag har dock frågat en till person med rasen inom rimligt avstånd om hon har att sälja också, kan fråga hur bra kläck det är på hennes. Jag har tänkt åka och hämta äggen själv.

Att jag gärna vill att min mest människotrygga höna ruvar är för att jag tänker att det präglar kycklingarna hur mamman är - så har jag hört iaf. Mina svarthöns är väldigt osäkra på människor, kan picka på en när man kommer nära och blir stressade. Medan mina övriga höns vågar komma upp i knäet och äta ur handen, så de blir troligen inte lika stressade när man är nere och pysslar med mat osv i buren - och då kan man sitta kvar lite lägre och kanske plocka med kycklingarna när de blivit större och vänja dem vid människor från början. Så tänkte jag. Men jag kommer givetvis att välja den höna som ruvar, även om det skulle vara en svarthöna, eller någon annan för den delen. :) Jag har köpt höns som jag tror ska vara ruvvilliga allihopa. Tack för rådet att välja en höna som legat ett tag! Det ska jag göra.

Ronny

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 nov-13 kl 16:27 »
Ja, du gör som du vill. Om det bara är för de där blå/gröna äggens skull så finns det ju andra mer etablerade och pålitliga "raser" att använda, tex isbar. Ett tips bara.

Vild

• -
« Svar #9 skrivet: 17 nov-13 kl 16:42 »
Tack för tipset Ronny. Isbar lägger mer olivgröna ägg vad jag förstår, jag vill gärna ha turkosa. Eng araucana tycker jag är vackrare än vanlig och det sägs att den också ska vara lite mildare i sättet. Sebaror hittar jag inte så mkt info om (men har blivit erbjuden kycklingar), ccl har jag sett men känner inte att den föll mig i smaken. Vet inte hur bra kläcken är för dessa raser, men eng araucana ska annars inte ha några hälsoproblem som livdjur vad jag förstår så det känns ändå som att jag kan leva med de dåliga kläcken.
« Senast ändrad: 17 nov-13 kl 16:50 av Vargaa »

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #10 skrivet: 17 nov-13 kl 19:06 »
Det låter ju jättebra, du kan väl låta ruva fram ett par omgångar om det inte blir så många, eller mest tuppar!

Vild

• -
« Svar #11 skrivet: 17 nov-13 kl 21:57 »
Det låter ju jättebra, du kan väl låta ruva fram ett par omgångar om det inte blir så många, eller mest tuppar!
Ja, om inte samma höna vill ruva igen kanske nån av de andra vill. :) I vilken ålder kan mina hönor vara mogna att börja ruva? De är födda i april, juni och juli i år. Ingen har börjat värpa än.

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 19 nov-13 kl 00:52 »
Ok!

Om du absolut skall ha turkosa ägg så är det ju inte så mycket att välja på. Engelsk araucana har ju i alla fall normal stjärt och det är ju ett plus. "Sebaror" är väl nåt på experimentstadiet.

Vild

• -
« Svar #13 skrivet: 19 nov-13 kl 18:37 »
Ja jag har också fått uppfattningen att Sebaror är ett experiment.
Eng araucana finns som rumplös också har jag förstått, men jag vill ha med stjärt som du säger. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser