Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fästingsplåga.  (läst 2146 gånger)

John Rambo

• Gäst
Fästingsplåga.
« skrivet: 16 nov-13 kl 19:21 »
Har ni något tips, plocka 10 st fästingar från en kanin i dag, dom satt kring nos och ögon.
Detta är inte acceptabelt.
Nu får myndigheter skärpa till sig, jag hittar inget medel mot fästingar i handeln.
Dom suger ur all näring ur kanin.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fästingsplåga.
« Svar #1 skrivet: 16 nov-13 kl 19:29 »
Plocka är nog en bra idé.  Fästingmedlen är ganska giftiga, om jag har förstått rätt.  Det finns vaccin mot en del av de vektorburna sjukdomarna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

John Rambo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 nov-13 kl 19:43 »
Som jag förstått är medlen endast giftiga mot fästingar.
10 fästingar på en dag på en kanin, tycker jag börjar bli lite för mycket.
Och det var på den vita kanin som jag såg fästingarna.
På den svarta vågar jag knappt föreställa mig hur många det sitter.

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 16 nov-13 kl 19:54 »
Ja, då vet jag inte.  Medlen SKA naturligtvis bara vara giftiga för "målgruppen", men jag läste någonstans att det påverkar nervsystemet på oss ryggradsdjur också.  Mindre kul.

John Rambo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 nov-13 kl 22:19 »
Ja, det hade varit trist med ett sabbat nervsystem.
Och kaninerna slickar sig i pälsen hela tiden som katter.
Doppa dom i diesel är nog inte bra det heller.
Kanske man åt minstånde kunde bespruta utsidan av burarna med nervgiftet, så hade man åt minstånde spärrat av vandringsvägar för fästingarna, som jag hört dör rätt snabbt av medlet.

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 16 nov-13 kl 22:21 »
Se där, en kreativ tanke!  Berätta om det fungerar!

John Rambo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 nov-13 kl 22:47 »
Lika lätt som det är att spärra in och utfarterna till Stockholm.

Kloviltets

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 17 nov-13 kl 15:55 »
vanliga fästingmedel som köps på apotek till hundar och katter kan påverka nervsystemet negativt.
Det finns tex hundraser (ex collie) som det inte kan användas medel på för de kan dö.

Min en hund fick ett EP liknande anfall några dagar efter att medlet expot användes. Han duschades och schamponerades grundligt och har aldrig fått något liknande igen.

Så fästingmedel kan i allra högsta grad vara både dödligt och påverka ryggradsdjur neurologiskt.
Till kaniner som överlag är rätt känsliga för saker och kan dö för mista lilla, så är nog plockning och kamma igenom pälsen dagligen för att minimera fästingar.

John Rambo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 nov-13 kl 17:59 »
Kamma köttkaniner dagligen är inte aktuellt måste jag nog säga i ärlighetens namn.
Sökte på fästingsmedel på apoteket men fick inte fram något.
Vad heter det verkande ämnet i medlet?

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #9 skrivet: 17 nov-13 kl 18:14 »
Prova pudra dem med kiselgur, det funkar bättre än Scaliborhalsband på mina hundar.

John Rambo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 nov-13 kl 18:25 »
Hade mer tanke att behandla utsidan av burarna, eftersom det är köttkaniner och köttet ska ätas som människoföda.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 17 nov-13 kl 18:43 »
Kiselgur kan du använda som bukfylla när mossan tagit slut ;D Den är ofarlig om du inte dammar för mycket och andas in den.

Maria C S

• Småland
« Svar #12 skrivet: 17 nov-13 kl 19:01 »
Förr anvädes ormbuke blad mot ohyra, fästingar är spindel djur och spindlar tycker inte om ex vitlök så du kanske kan krossa vitlöksklyfta i vatten och spraya pälsen och buren ?
OBS kaninerna får inte äta någon sorts lök, det är gasbildande och dom kan då av det, så lägg inga klyftor runt buren.
Själv använder jag än ett medel som är borttaget från marknaden, så jag har inte testat ovanstående förslag än.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Kloviltets

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 17 nov-13 kl 19:42 »
Kamma köttkaniner dagligen är inte aktuellt måste jag nog säga i ärlighetens namn.
Sökte på fästingsmedel på apoteket men fick inte fram något.
Vad heter det verkande ämnet i medlet?

Det är ju bara att kolla på apoteket, kronansdroghandel eller liknande sidor för att titta i djurapoteket så kan du hitta medel mot fästingar och andra kvalster ex Expot, Frontline. Kolla sen upp dessa medel på djurfass för att läsa närmare om verksam substans. men jag ställer mig frågande om de skulle överleva något av medlen. De är ju inte heller framtagna för kaniner.

John Rambo

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 nov-13 kl 20:04 »
Det hade varit bra att veta det verksamma ämnets namn i medlen, så hade man kunna gå efter det.
Har ett fästingsmedel med citronlukt och dieselbas, men det dödar inte fästingen, det får den att gå där ifrån.
Jag är ute efter ett medel som dödar fästingen och därmed hindrar den från att återvända vid annat tillfälle.

En död fästing ger mindre problem än en levande, kort som långsiktigt.
Men jag ska prova vitlök på kanin, i vilket fall som helst är det nyttigare än dieselbas.
I väntan på det dödliga medlet.

John Rambo

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 nov-13 kl 22:17 »
Kanske därför fästingarna inte biter mig, för att jag gillar vitlök till allt. Mycket vitlök, rå.

Provade smaka på gräset kanin inte åt, men det var inte mycket till gift.
Man kanske ska leta rätt på lite stormhatt att distilera.
Risken finns då att fler än fästingar stryker med.
« Senast ändrad: 17 nov-13 kl 23:05 av John Rambo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser