Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "idealhö" till shettisar?  (läst 12742 gånger)

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #40 skrivet: 04 apr-07 kl 10:05 »
Vart köper man Protexin? Har aldrig hört talas om det och funderar skarpt på att testa på min fånghäst.
« Senast ändrad: 04 apr-07 kl 10:05 av Ponnier »
Du får det svar du förtjänar.

sube

• Uppland
« Svar #41 skrivet: 04 apr-07 kl 18:15 »
Hej, Det finns hos vererinärerna. dom är återförsäljare. Har dom inte så kan dom ta hem.
Tillverkaren är VetNutra i Höör. 0413-26391. info@vetnutra.com Men dom säljer helst inte direkt till kund utan kräv av din vet att denne tar hem. och godta ingen annan produkt... typ Krafts mag och tarm mm.  hör av dig om du får problem så ska jag hjälpa dig.
Lycka till
« Senast ändrad: 04 apr-07 kl 18:15 av sube »
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

sube

• Uppland
« Svar #42 skrivet: 04 apr-07 kl 22:23 »
Ponnier
Börja ge Protexinet så fort som möjligt gärna minst två veckor innan betes släpp. samt innan foderbyten, stressande situationer som transport mm sedan under hela "risk" perioden.
Mitt sto äter Protexin jämt. men i liten dos och så höjer jag inför ngt nytt. nu tex. har jag höjt då hon snart fölar och det kan dom faktiskt få fång av sedan kommer hon gå hela betes perioden med Protexin. under hösten får hon inget men under vintern igen då hon kan få i sig frost angripet gräs vilket det är höga socker värden(kolhydrater) i.
Visst att ge varje dag är lite pyssel men det är en liten insats tycker jag, bara hästen får må bra och slippa smärtan. Lycka till

Ponnier

• Blekinge
« Svar #43 skrivet: 05 apr-07 kl 12:36 »
Hej, Det finns hos vererinärerna. dom är återförsäljare. Har dom inte så kan dom ta hem.
Tillverkaren är VetNutra i Höör. 0413-26391. info@vetnutra.com Men dom säljer helst inte direkt till kund utan kräv av din vet att denne tar hem. och godta ingen annan produkt... typ Krafts mag och tarm mm.  hör av dig om du får problem så ska jag hjälpa dig.
Lycka till
Hej och tusen tack. Ska ringa vet i eftermiddag och be dom ta hem det.

sube

• Uppland
« Svar #44 skrivet: 09 apr-07 kl 11:48 »
Ponnier
Hej Hur har det gått? Fick du tag i Protexin?

A9kha

« Svar #45 skrivet: 09 apr-07 kl 13:05 »
Då tror jag snarare att din ponny är bukig på grund av proteinbrist, inte fet, med tanke på hur lite hö den får. Varför ge halm och en massa kraftfoder istället för ett bra hö eller hösilage?
håller med
« Senast ändrad: 09 apr-07 kl 13:24 av fredsborg »

A9kha

« Svar #46 skrivet: 09 apr-07 kl 14:04 »
 ;D Min tjockis New forest på bilden ovanför.
Hon har haft fång så länge hon varit hos mej (dvs hon hade det innan hon kom)
varje förvår i 4 år har vi kämpat emot fången  :-\
Jag har lyssnat läst och försökt med allt känns det som
likväl kom fången tillbaka varje år någongång i Mars
Det konstigaste är att det är nästan på pricken samma datum varje år ???
Men i år har hon nästan inte haft något fång alls  ;D :) ;) :o
bara en liten känning så hon stod inne en dag .

Har inte din veterinär talat med dej om Cushing´s syndrom ???
Det är det jag misstänker min dam har !!
Det typiska är att de inte fäller pälsen ordentligt ,lång päls,fång ,fetma på konstiga ställen !

Det är inte lätt att hitta uppgifter om denna sjukdom alls -jag har letat
Men här kommer i alla fall några av de länkar jag hittade

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=571640

http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-491939.html
Låter som det stämmer på din gubbe med !!

I år har jag minskat ner kraftigt på betfor och kraftfoder !!
Hon är en d- ponny  och får ca 1 dl Fibergi ,2-3 dl betfor ,mineraler och liten gnutta vitlök och ibland även linfrö.
Hö av bästa kvalitet har hon fått hela vintern  ,och i sådan mängd att det räckt över hela dagen till båda damerna . (nu ensilage,håller tummar nu )

Så mitt förslag är att du minskar kraftfoder till minimalt !!
Ger ett bra hö och halm utan för mycket *korn* kvar som sysselsätter hela dagen .
Min pålla klarar betet bra genom att hon hela tiden vistas där ute i hagen och därmed även pillar i sej de strån hon kan finna året runt Dvs. ingen större foderförändring !

Vet precis hur det är att vara rädd för minsta gröna grässtrå .
Men det behöver inte vara så alls !!!
Vekningen genom att kapa tån fungerar också väldigt bra !

Skönt att han är så mycket bättre nu  ;D  
Men det gäller att planera i månader i förväg så man slipper anfallen alls.
Jag började redan sommaren innan att försöka få henne att inte lägga på sej så mycket extra kilon  :-X  Uppskattades inte av damen alls  ;)

Ponnier

• Blekinge
« Svar #47 skrivet: 12 apr-07 kl 17:00 »
Ponnier
Hej Hur har det gått? Fick du tag i Protexin?
Nej :'( jag har också mailat VetNutra men de svarar inte...

Bubblisa

• Det man ger får man tusenfaldt åter
« Svar #48 skrivet: 19 apr-07 kl 23:20 »
Det ska gå att få tag i Protexin. Jag fick ett bra tips på Bukefalos, så jag kunde gå till vår lokala "häst affär" och köpa en burk dagen därpå.
Lisa

sube

• Uppland
« Svar #49 skrivet: 20 apr-07 kl 08:06 »
Ponnier Har köpt en burk av mig....
Nu ska det bli intressant att höra fortsättningen.

Jag rekomenderar att ta bort Betforn helt!

Tips. om ni behöver tillföra Protein. Ge Lusern då detta protein som finns i det kommer från Grovfoder och därför är bättre än protein från kraftfoder.

Så mitt förslag är att du minskar kraftfoder till minimalt !!
Ger ett bra hö och halm utan för mycket *korn* kvar som sysselsätter hela dagen .
Min pålla klarar betet bra genom att hon hela tiden vistas där ute i hagen och därmed även pillar i sej de strån hon kan finna året runt Dvs. ingen större foderförändring !

Håller med! Tänk bara på att fruset gräs är en fälla för fång.

Bubblisa

• Det man ger får man tusenfaldt åter
« Svar #50 skrivet: 07 maj-07 kl 01:36 »
jag är på G, men det tar tid att ändra hans fodervanor.
Han ska ju i slutändan ha hela sin foderstat utbytt, och jag är rädd för att störa hans tarmar med för hastig övergång.
Du skriver att det ska vara utan korn..
Jag tänkte att jag skulle ta bort ponny krafft, och ersätta med Red Mills cool& cooked. men den innehåller korn.
Jag har dragit ner en del på betfor redan, men då ska jag ersätta med lite lucern i så fall då? ???
Lisa

sube

• Uppland
« Svar #51 skrivet: 07 maj-07 kl 13:07 »
Av vilken anledning ger du betfor?
Betfor innehåller mkt kolhydrater
Lusernet är gjort av gräs och innehåller mkt fibrer och proteiner mm. Två helt skilda foderslag.
Fördelen med Lusern är att du kan tillföra mer protein av det snällare slaget än i tex spannmål då Lusern är gjort av grovfoder.

Ponnier

• Blekinge
« Svar #52 skrivet: 09 maj-07 kl 08:19 »
Hej Hopp.
Jaha nu blev jag konfunderad... Inte ge betfor?
Jag måste ge gossen betfor för att han överhuvudtaget ska få i sig Protexinet  :-\
Jag ger nu knappt 1 dl (färdig) betfor.Ökat succesivt från 1/2 dl till nuvarande mängd.Han mår bra och är lätt på foten :P.Rör sig fint mao.Får hö ....  Ska testa honom i helgen och låta han gå på gårdsplanen 1 timme.De brukar gå där varje försommar/sommar och beta ner det istället för att vi ska klippa ner det. Inget nysått etc dock... Jag funderade på min gosses fånganfall och det som utlöste det förra sommaren. Jag brukade låta de få åka till mina föräldras bete varje år.En lite mindre hage med gott om gräs av äldre vall.Har gått hästar där innan och är inte nysådd osv... MEN jag brukade släppa bort dom där 2 veckor efter midsommar ungefär. Men så förra sommaren släppte jag av någon anledning  ??? bort dom redan den 6 Juni... Kan det ha varit en faktor till hans fång utbröt??
Andra år har de gått där utan problem.  Har jag rätt i mitt tanke sätt eller vad?

sube

• Uppland
« Svar #53 skrivet: 09 maj-07 kl 21:19 »
ang betet.
Ju tidigare hästen får äta gräs på året desto med proteiner och socker är det i gräset.
Förr sas det ju alltid att en häst som var i riskzon för fång inte skulle släppas förren efter midsommar.
Jag släpper mina shetlandsponnyer redan i April!!!
Då får dom vara med från början och vänjas in tillsammans med höt, och de nya små grässtråna.
Visst är det höga värden i gräset under våren. men det bli inget stort foderbyte.
Nattfrost är förädiskt både vår och höst och kan fälla en häst. Liksom om det regnat efter torka då gräset får fart och blir socker rikare.
Ett långt strå är heller inte lika energirikt som ett kort strå.
Min personliga teori är att kan man undvika foderbyten  och hålla magen i trim så klarar dom sig väldigt långt.
Vad många inte tänker på är att byta beteshage under sommaren är det samma som ett foderbyte då inget gräs är det andra likt. Liksom hö från olika vallar.
Nu känns det som om jag bara upprepar mig och svammlar så jag slutar   :)

Ponnier

• Blekinge
« Svar #54 skrivet: 13 jun-07 kl 12:53 »
Ponnier Har köpt en burk av mig....
Nu ska det bli intressant att höra fortsättningen.
Nu har jag använt Protexin en tid. Tyvärr så har stoet fått fång. Jag har gett båda mina Protexin hela tiden.
Vi började slå lite gräs utanför hagen förra veckan och gav dom,inte alls mycket och endast 1gg/dag.Det räckte tydligen för att slå ut stoet också.Hon har aldrig haft fång på de 8  1/2 år jag ägt henne (hon är 9år).Vallacken som fick fång förra året,var lite stapplig förra veckan men var ok dagen efter boxvilan över natten. Så jag vet inte hur jag ska betygsätta Protexient.Ska ha ut veterinären i slutet av veckan och ska då ta upp detta med protexin och fång..... Kan möjligtvis vara så att vallacken hade varit dålig om jag inte gett Protexin,eller så är det slumpen ???

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #55 skrivet: 13 jun-07 kl 14:17 »
Jag lägger in en fångdiskussionslänk härinne också http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=767113
Betfor går bra att ge men vattnet ska hällas av. Bakjäst rekommenderas också till hästar som har lätt att få fång.

Ponnier

• Blekinge
« Svar #56 skrivet: 14 jun-07 kl 19:35 »
Har läst den tråden, intressant men väldigt förvirrande... ;)

Men är det lämpligt att ge jäst samtidigt som man ger Fenylbutazon??

McTrees

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 09 jul-07 kl 22:37 »
Sent slaget hö, gärna från lägdor som inte är gödslade.
Dryga ut med halm så att de får i sig nog med fibrer.
Kasta gärna in grenar som de får gnaga av barken från.
Om du kan samla in lövris så ge det för att dryga ut kosten.
Barrgrenar kan oxå vara uppskattade beror på individen.

Ponnier

• Blekinge
« Svar #58 skrivet: 22 jul-07 kl 09:03 »
Profeed är ju också något tillskott jag läste om nyligen.Någon som provat eller har mer kunskap om det?  ???

http://www.profeedshop.se/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=36

Ponnier

• Blekinge
« Svar #59 skrivet: 22 jul-07 kl 17:57 »
Hej Gunnar.
Jag håller med om att återkommande fång hästar lider mer än tillåtet.MEN man kan inte dra alla över en kam. Om jag utgår från mig själv först. Mina 2 shettisar har båda fått fång hos mig.Den ena äldre fick förra året i min ägo. Han har detta året inte fått något återfall.Men däremot fick mitt sto fång detta året och behandlades i 14 dagar men sedan inget återfall.Så jag tycker att är det hästar som får återfall varje år och svår fång så borde man nog fundera på om det är ett värdigt liv hästen har .Men sedan finns det olika fång också.Mina  har dock endast fått s.k gräsfång (tillräckligt det :'(
Man får helt enkelt inte ha för bråttom att släppa sina hästar på rikliga sommarbeten för tidigt (vilket de flesta verkar ha haft detta året) och vara väldigt noga med foderstat restrerande tiden på året.Se till att de är i lagom hull och verkligen vara observant på sin häst och dess foderintag. Många är för lata och tror sig kunna släppa så fort vädret tillåter dygnet runt utevistelse och sen har ägaren "semester" från mockandet i några månader.Medans hästens mage får en chock och klarar inte av allt gräs som kommer in.
Så tänk efter före sommaren och planera för hästen i god tid.Det är väldigt svårt med fång och man får helt enkelt prova sig fram men inte på hästens bekostnad dock.Jag tror att människan ger för lite grovfoder till hästarna idag och alldeles för mycket kraftfoder och som ger stressade magar för hästen.Gå tillbaka några steg och börja ge dom ordentligt med hö och utgå därifrån.
Visst jag provar också tillskott till mina men inte förrän jag läst så mycket jag kan om det och endast tillskott som gör magen gott.Aldrig kraftfoder.Mina har nästan fri tillgång till eget odlat hö och ska så få ha. Kraftfoder behöver de inte utan de får mineraler,salt och något gottgörande tillskott så som Protexin eller Yea-sacc.På våren får de B-vitaminer i vattnet för att hjälpa till lite vid pälsfällningen.
« Senast ändrad: 22 jul-07 kl 18:01 av Ponnier »

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare
_hugo_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser