Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsmamma som sprang iväg när äggen började kläckas  (läst 976 gånger)

Teresa

• Uppland
Min höna som nästan ruvat klart fick panik när ett ägg började kläckas, och vägrade gå tillbaka till äggen. Jag upptäckte det i morse.

Jag tog in äggen (som möjligen hunnit bli lite kalla) och placerade dem under en lampa (37 grader). En kyckling har kommit ut (jag hjälpte till lite, fast jag läst här att man inte ska, det tog så lång tid, och hinnan var torr och hård).

Nu ligger kycklingskrutten och håller vingstumparna om de två andra äggen, och pratar med dem och får svar. Ett av äggen har varit på gång att öppnas sedan lunch ungefär, men nu ha det stannat av. Jag oroar mig över att jag inte kan hålla det fuktigt, vill inte blöta ner den kläckta kycklingen. Vad göra? Ska jag vänta, vattna, hjälpa till?

Och vad gör jag sedan? Hönan har lagt sig igen, när det inte finns några piapande otäcka ägg i redet. Ska jag försöka ge tillbaka kycklingarna?

Det är inget lätt roll att vara hönsmamma...

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Hönsmamma som sprang iväg när äggen började kläckas
« Svar #1 skrivet: 08 nov-13 kl 22:02 »
Det låter som att äggen behöver mer fukt. Det sägs ju att man inte ska hjälpa till eftersom en kyckling som är för svag för att ta sig ut är för svag för att leva men om de fastnar för att det är för torrt så bör man ju hjälpa dem ut. Jag skulle FÖRSIKTIGT hjälpa ut den kyckling som gjort hål på ägget, mår den ok så skulle jag vänta tills den torkat litet och sen stoppa dem under mamman, stänga in henne med dem om det behövs men håll koll i början så att hon inte skadar dem ( det tror jag inte men man vet ju aldrig). Då kan du fukta litet mer runt det sista ägget (lys det om du kan för att vet om kycklingen lever) och kanske stoppa det också under mamman. Du vill att det ska ha en mamma för det underlättar ditt jobb betydligt så det är väl värt att kämpa litet för att mamman ska acceptera dem. Lycka till!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Teresa

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 08 nov-13 kl 22:41 »
Tack Jenny! Tvåan kom precis ut med lite lite hjälp, och det är ett litet hålslag på trean. Fantastiskt att få följa det så här! Jag försöker stoppa tillbaks dem till hönan på söndag, imorgon kommer vi att vara borta hela dagen. Hoppas det funkar, håller med dig om att det skulle underlätta enormt om hönan är mamma och inte jag, även om jag kommer att vara lite avundsjuk...

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 08 nov-13 kl 23:00 »
Fødelse och amningspsykoser har man ju hørt om, det hær ær kanske hønsens motsvarighet?! Jag hoppas det ordnar sig.
« Senast ändrad: 09 nov-13 kl 04:19 av Nina W »

Teresa

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 09 nov-13 kl 00:22 »
Haha, ja visst! Jag hoppas mamman kommer på banan snabbt igen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser