Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedhantering  (läst 9223 gånger)

Mårten

• Östergötland
Vedhantering
« skrivet: 07 nov-13 kl 23:50 »
Hej!
Undrar om någon vet när det börjar vara lämpligt att såga ner träd till ved? Det brukar ju göras på senvintern och våren, men kan man börja redan nu innan snön kommer?
Tror det har mycket med tradition från gamla bondesamhället att göra, när man tog ner träd till ved. Det fanns ju många andra sysslor på hösten när man levde i självhushållning.
Om det redan nu går bra att ta ner veden för att kapa och klyva i vår, så har man ju lite försprång.

Gottfrid

• -
SV: Vedhantering
« Svar #1 skrivet: 08 nov-13 kl 00:22 »
Om du ska dra fram det ur skogen så kan du med fördel vänta tills marken frusit på ordentligt så blir det inte så skitigt och risken att köra fast mindre.  Sen under vintern så slipper du svamp och mögel .

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 08 nov-13 kl 08:08 »
Lövträd är ju torrare efter lövfällningen än under tillväxtperioden på sommaren. Så det talar för att fälla träd på senhösten eller vintern - dels slipper man släpa hem en massa vikt i form av vatten och dels går torkningen fortare.

Om man avverkar träd för att man vill bli av med dem för gott kan det dock vara bättre att göra det tidigare på hösten innan trädet har hunnit dra ner näring till rotsystemet, då minskar risken att man får en massa rotskott nästa sommar.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 08 nov-13 kl 08:17 »
Hej!
Undrar om någon vet när det börjar vara lämpligt att såga ner träd till ved? Det brukar ju göras på senvintern och våren, men kan man börja redan nu innan snön kommer?
Tror det har mycket med tradition från gamla bondesamhället att göra, när man tog ner träd till ved. Det fanns ju många andra sysslor på hösten när man levde i självhushållning.
Om det redan nu går bra att ta ner veden för att kapa och klyva i vår, så har man ju lite försprång.
Häruppe började man traditionellt på senhösten. Saven har sjunkit och då är det bäst att hugga för eldning. Helst skulle marken vara tjälad. Köra fram gjorda man inte förrän det blev slädföre. Det blir allt senare på året numera. När jag flyttade hit upp så brukade jag räkna med den första snön kring allhelgonahelgen. Men det är inte riktigt så längre.
Väntar du tills våren så kan åtminstone björkar vara rätt blöta. 
Sedan skulle kapningen och klyvningen helst ske före påsk eller åtminstone före valborg. Då gick det att elda veden redan nästa vinter. Men det är häruppe där vårarna brukar vara torra. Själv kör jag dock med två års ved. Så jag låter den ligga två somrar innan jag eldar den.

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 08 nov-13 kl 10:52 »
Om man får tro gammalfolket så är det fritt fram att hugga efter lövfällningen men i så fall måste man lägga upp allting i travar så veden inte försvinner under snön. Det är ju bäst att köra ut veden på snöföre och tjälad mark.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Håning

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 nov-13 kl 11:01 »
Det går att hugga året om om man vill  hugger man på våren eller försommaren så ska man bara fälla så får löven suga ur vattnet ur trädet så hugger man upp först när löven gulan riktigt. Sen  så fick man lära sig att ha ved för minst två år framöver helst tre .

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 08 nov-13 kl 11:23 »
Det går att hugga året om om man vill  hugger man på våren eller försommaren så ska man bara fälla så får löven suga ur vattnet ur trädet så hugger man upp först när löven gulan riktigt. Sen  så fick man lära sig att ha ved för minst två år framöver helst tre .
Visst går det att surfälla och låta bladen dra ur en del av fukten. Men personligen anser jag att det är en nödåtgärd. Tänk på att man inte kan kvista trädet på en gångom metoden ska funka. Så om man ska fälla mycket så är det enligt min uppfattning mycket opraktiskt. Dessutom måste man göra jobbet en tid då man har en massa annat att göra som att bereda jorden ..... Så jag tycker att det är bra att göra det på senhösten och jag misstänker att 'de gamla' också tänkte på den aspekten: att det på senhösten inte finns så många sysslor ute och då hade man tid att vara i skogen.

Håning

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 nov-13 kl 11:30 »
Visst går det att surfälla och låta bladen dra ur en del av fukten. Men personligen anser jag att det är en nödåtgärd. Tänk på att man inte kan kvista trädet på en gångom metoden ska funka. Så om man ska fälla mycket så är det enligt min uppfattning mycket opraktiskt. Dessutom måste man göra jobbet en tid då man har en massa annat att göra som att bereda jorden ..... Så jag tycker att det är bra att göra det på senhösten och jag misstänker att 'de gamla' också tänkte på den aspekten: att det på senhösten inte finns så många sysslor ute och då hade man tid att vara i skogen.
Vist är det så ja bara ville på visa att det går . Och vist är det lite fel årstid då det är mycket annat som ska göras .

Mårten

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 09 nov-13 kl 09:06 »
Tack för alla svaren!
Min tanke är att börja ta ner träden nu innan snön och att ta hand om dom i vårdagarna.
Kanske ta hem dom innan snön smälter bort.
Jag har bara ett litet område på ca två hektar där det är betesmark med ganska mycket björksly som fått växa till lagom vedstorlek. Jag har gallrat lite under åren.
I våras tog jag ner en liten del i ena hörnet av hagen och det blev faktiskt tio kubikmeter färdig ved.
Problemet var att hinna med allt under våren och försommaren. Därför tänkte jag fördela arbetet över tid.
Tänkte att efter lövfällningen borde det ju vara ganska lite sav i träden och det fick jag ju bekräftat här.

Bästa Hälsningar/Mårten

bo_i_dala

« Svar #9 skrivet: 09 nov-13 kl 09:28 »
Hej!
Du har resonerat rätt, det går bra att hugga ved hela året.
Det viktigaste är ju att veden får torka tillräckligt- dvs ner till ca 18% (utomhus) och sen inte får ligga ute under höstregnen innan den hamnar under tak- brännvärdet är detsamma oavsett huggningstid.

Försök att få veden i tork tidigt på våren och ta in den på sensommaren.

Jag ligger ett år före, det är ganska skönt för då har jag inte den pressen att "ha veden kluven före påsk" som praxis var förr.

mvh/bosse

JFOT

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 10 nov-13 kl 13:06 »
Björk bör du randa eller på något annat sätt få bort barken på innan du lägger den på tork över vinter, är det fel villkor så kan det börja ruttna förvånande fort.

Personligen skulle jag fundera på att dra hem stammar redan nu och lägga på hög, då går det att göra ved under vintern när det finns luckor och en usel vår och försommar ställer inte till det lika mycket.

Gottfrid

• -
« Svar #11 skrivet: 10 nov-13 kl 13:16 »
Om du vill va i skogen nu så kapa upp stockarna i lagoma längder å stapla i vinkel som knuten på ett timmer hus om du förstår.Dra med svärdet på motorsågen längs barken så barken får ett sår.Sen till våren tar du hästen ock timmer doningen och drar hem ett lass när andan faller på.

Mårten

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 15 nov-13 kl 23:04 »
Tack för tipset om att snitta björkbarken. (även JFOT)
Detta har jag märkt är viktigt om man inte klyver björken.
Även i vedträlängd kan björk bli "gällen" om den inte är kluven.
Den brinner ju ändå, men det är stor skillnad på hur länge....

Tyvärr har jag ju ingen häst. Men väl en BM h10 och den är bra att bära hem veden med.
Det går en gammal landsväg genom min mark. Vägen används inte sedan länge, men den bär H10:an utan problem.

/Mårten

Gottfrid

• -
« Svar #13 skrivet: 15 nov-13 kl 23:46 »
Då jag är uppväxt med ved eldning så fick man tidigt va med att hjälpa till.Vilket jag inte tog nån skada av ;D Vi röjde åt bönder som ville bli av med träden som växte lite varstans .Så vi fällde och drog fram med snöskotern ock la sen i högar vis farbar väg och hämtade  med bil & släp. I dagens läge köper jag långved och får de hemkört med timmerbil.Då det är maskin avverkat så är barken perforerad vilket ökar torkningen avsevärt.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 16 nov-13 kl 10:19 »
Jag försöker alltid lägga ihop veden under hösten för då kan jag ägna vintern åt att kapa och klyva i lagom takt. Då slipper jag stressen under våren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 5 användare (2 dolda)
Schwartz kalle, nordictinkerer, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser