Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför inte mer än sex kaniner?  (läst 19564 gånger)

John Rambo

• Gäst
SV: Varför inte mer än sex kaniner?
« Svar #120 skrivet: 20 nov-13 kl 18:16 »
Nja, det finns många anledningar till att inte skaffa fler än sex avelsdjur.
Tanken om öron slog mig för någon dag sen, men jag avfärdade sannolikhetsvärdet i och med att kaninen inte viftar med öronen som elefanten.
Det kan nog ändå vara som du säger, i så fall passar kaniner med små öron det norra klimatet och kaniner med stora det södra klimatet.
Dock har jag läst att öronen kan förfrysa vid minus 35 grader, medans kanin fryser vid minus 45 grader.

John Rambo

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 20 nov-13 kl 18:22 »
Angående kanin som värmekälla.
Nu vet jag inte hur mycket värme kanin producerar.
Om man nu tar en siffra att 5 kaniner producerar 100 watt tillsammans, är det ändå 20-25% av energin för uppvärmning av ett rum på 8-10 kubik.
Många bäckar små.
Skulle man kasta hö eller halm i kamin, skulle den inte ge tillbaks hälften så mycket skulle jag tro, grovt höftat.
Kaninköttet får man som bonus.
Visst, det krävs rengöring av bur, men det kräver även en kamin, att bli rengjord.

Gösta

« Svar #122 skrivet: 20 nov-13 kl 20:28 »
En medelstor kanin avger 3 - 5 watt. Ett rum på 8 kvm kräver ca 800 watt vid minus 20 grader  om det är välisolerat. 160 kaniner i rummet....
Gösta

John Rambo

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 21 nov-13 kl 06:56 »
I praktiken kräver ett dåligt isolerat rum aldrig mer än 700 watt.
190x220 cm
Höjd 240 cm.
Tror dessa siffror som du visa på kaninerna kan variera mer än så, beroende på pälsens täthet.
Det finns även hårlösa kaniner, och dessa avger betydligt mer värme.
Men då äter dom även mer, så om det är effektivt med hårlöst framför päls, annat än av utrymmesskäl vet jag ej.

John Rambo

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 22 nov-13 kl 05:58 »
Har bestämt mig att avla på heder.
Avla bort, stöld,föräderi och rövsl, handslickeri.
Och avliva den största kaninen.

John Rambo

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 22 nov-13 kl 11:35 »
Nu har kaninerna hårdbröd, morot, solrosfrö, vetekorn, havrekorn," hirs".
Ändå sitter småkaninerna dom som växer fortast, och tuggar halm.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #126 skrivet: 22 nov-13 kl 11:46 »
Tuggandet hjälper dem att hålla värmen med då de är kallt så att ha sysselsättning är viktigt det med och det får de via halmen . De behöver ju inte så mycket av ett energitätt foder för att få i sig vad de behöver . Men sedan behöver de ha annat att hitta på på dagarna och de behöver tugga och gnaga .

John Rambo

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 22 nov-13 kl 12:13 »
Finns någon särskilld trädsort dom föredrar att tugga kvist från, tänkte kvist av en centimeter i diameter.
Björk, asp, gran,tall, al, pil, ek eller något annat? Rönn? Äppelträd, körsbärträd, plommonträd?
Lärk?

John Rambo

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 22 nov-13 kl 14:05 »
Efter att ha läst Göstas regelverk på tyska, är framtida tidningsrubriker som "Militär operation mot kaninodlare inledd i luften, på marken och till sjöss." inte förvånande.
I dag låter det nog mer så här, " Utsvultna kaniner funna i undangömda burar, tvingades avlivas på plats, ägare dömd till dryga böter och djurplågeri."

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #129 skrivet: 22 nov-13 kl 15:10 »
Har du kollat deras tänder? De sköter sig inte om de inte får gnaga. Tänderna kan i o f s växa så knasigt att de inte kan äta utan svälter ihjäl, även MED hö.

Bäst blir det om de får olika sorters färska grenar. En del är, (precis som örter) medicinalväxter och ska ätas i en viss mängd, vilket djur ofta vet själva. Hampa kan du ju hålla igen på förståss  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Maria C S

• Småland
« Svar #130 skrivet: 22 nov-13 kl 15:19 »
Pil eller vide kan du ge dom det innehåller smärtstillande medel om dom har ont.
Ja kolla tänderna för det är vanligt att dvärgkaniner har bettfel.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Gille

• -
« Svar #131 skrivet: 22 nov-13 kl 15:31 »
Har du kollat deras tänder? De sköter sig inte om de inte får gnaga. Tänderna kan i o f s växa så knasigt att de inte kan äta utan svälter ihjäl, även MED hö.

Bäst blir det om de får olika sorters färska grenar. En del är, (precis som örter) medicinalväxter och ska ätas i en viss mängd, vilket djur ofta vet själva. Hampa kan du ju hålla igen på förståss  ;D
Kaninen slipar tänderna på allt den äter, i olika grad.
Kaninuppfödare och pelargontant.

John Rambo

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 22 nov-13 kl 16:37 »
Är nog mer orolig att dom sliter ner tänderna så fort att dom svälter ihjäl.
Förutom dvärgkaninen då som äter så lite.
Han är även väldigt aggresiv av sig när manrör han runt käke och hals, och får sådana där ryck, som små aggresiva hundar får.
Det vore illa om han hade käkfel, eftersom jag tänkt ha han i avel för den genetiska variationens skull.
Men även han svarar bra på gödningen viktmässigt.

Småkaninerna har börjat rulla sig och lägga sig på sidan, undrar om det beror på att dom har ont i magen, som hästar kan få?
Hur som helst väger alla nu i kväll över 1100 gram, utom minsta honan, dom explodera viktmässigt på några dagar.
Från 900 gram.

Maria C S

• Småland
« Svar #133 skrivet: 22 nov-13 kl 18:11 »
Tänderna växer hela tiden så kaninerna måste tugga på lite hårda saker ibland så dom slits ner annars kan dom få fel vinkel och slits inte å då kan kaninen inte äta.
Kaniner med bettfel får det problemet ganska snabbt oftast märker inte ägaren vad det är för fel mer än att den kanske magrar av och äter dåligt.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

John Rambo

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 22 nov-13 kl 19:26 »
Då har moder natur varit så snäll att hon låtit den kaninen svälta ihjäl innan den hinner reproducera sig, och besparar samma lidande för milijontals kommande kaniner.
Nu kan det vara så att människan snabbat på kaninernas mognad, och därmed även förstört moder naturs långa avelsprocess.
Å andra sidan är den förstörd även av meteoriter flera gånger i historien.
Djuren har varit tusentals gånger modernare genetiskt än idag.
I dag är djuren mer eller mindre som spädbarn, förutom vissa undantag som överlevt meteorerna.
Inte alls omöjligt att kanin i framtiden utveklas till en springare på 500 kilo, även utan människans hjälp.
Han har alla förutsättningar att bli den snabbaste springaren planeten har skådat, åt minstånde av gräsätarna.
Säkert även mycket uthållig, tack vare öronen som kyler han.

Gille

• -
« Svar #135 skrivet: 23 nov-13 kl 10:30 »
Tänderna växer hela tiden så kaninerna måste tugga på lite hårda saker ibland så dom slits ner annars kan dom få fel vinkel och slits inte å då kan kaninen inte äta.
Kaniner med bettfel får det problemet ganska snabbt oftast märker inte ägaren vad det är för fel mer än att den kanske magrar av och äter dåligt.
Det är relativt sällan kaniner får sådana bettfel av för lite att tugga på. Vanligare är magproblem, av för lite grovfoder.
Kaninuppfödare och pelargontant.

John Rambo

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 23 nov-13 kl 12:00 »
Gille.

Angående för lite grovfoder tror jag du har rätt med magproblem.
Anledning till varför jag tror det är att, efter kaninerna fått mycket lättsmält mat har jag sett bajs som inte blivit uppätet.
Enligt min uppfattning är det då något som inte står rätt till.
Man bör inte direkt kalla det djurplågeri, men tydligt är att maten innehåller för mycket energi.
Om allt står rätt till ska man inte behöva se det där bajset.
Vilket kan jämföras med att en ko spottar ut sitt idissel i stället för att tugga och svälja.

John Rambo

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 23 nov-13 kl 12:11 »
Gick ut och pissa i morse, då jag såg någon bakom trädet på höjden 100 meter bort, samtidigt som jag hörde det knaka i buskarna 100 meter där ifrån.
Ut ur buskarna kommer en gub'e, med en jätte liten hund från skogen gåendes mot staketet och mig.
Springer in och hämtar fågelkikaren 70x70.
Måste se tydligt vad som pågår så tidigt på morgonen.
Det jag ser är att dom har gevär.
Och jag ser att en står på pass på höjden runt 100 meter från huset, 70 meter från staketet.
Och det lilla hundkräket springer in på tomten, då tanken slår mig att jag ska springa och stampa ihjäl den, men den försvinner lika snabbt.
I fågelkikaren får jag se ett enormt babyansikte med ett jätteflin rakt in i lincen den tidiga morgonen.
Tankarna gick till hells angels.

Förmodligen son till markägaren med den lilla påträngande hunden.
Som hyr ut detta ställe för en enorm summa pengar och som jag byggt staket åt och byggt på huset (sommarstugan) för egna pengar.
Hade nog inte förväntat sig att det skulle vara någon här vid en temperatur av -1 grader.
Hur som helst kände jag för att spy, så jag gick och lade mig igen.
« Senast ändrad: 23 nov-13 kl 12:48 av John Rambo »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #138 skrivet: 23 nov-13 kl 12:17 »
Varför skulle du stampa ihjäl en liten hund?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

John Rambo

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 23 nov-13 kl 12:19 »
Han såg ut som en sådan där som tar kaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 4 användare (2 dolda)
Dmslr, _hugo_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser