Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gulbruna granplantor.  (läst 5490 gånger)

DiselDoris

• Södermanland
Gulbruna granplantor.
« skrivet: 06 nov-13 kl 14:50 »
Nedför en vän har det avverkats och återplanterats gran. Dom har växt fint och är nu ungefär 1/2 meter höga och ser fina ut. Men nu är varenda planta gul, det rör sej om ett hektar allt som allt kanske. Vad har hänt här tro?

Daggkåpa

• Gäst
SV: Gulbruna granplantor.
« Svar #1 skrivet: 06 nov-13 kl 15:47 »
Det är inte lärk då?

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 06 nov-13 kl 17:06 »
Det var min första tanke så jag kollade, men nej, det är vanlig gran.

Håning

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 nov-13 kl 17:12 »
Kanske har dom torkat ut ?

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 06 nov-13 kl 19:40 »
Nja, bara just dom just där känns inte sannolikt. Alla träd runtomkring är friska och fina. Det ser ut som att någon har kört med plan och spridit ut gift över plantorna( fast det är det ju inte så klart). Det ser jättemärkligt ut.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 nov-13 kl 19:50 »
Fast just så ser lärk ut

kurt

« Svar #6 skrivet: 07 nov-13 kl 03:57 »
Är det sorkår så kan också sorken ge sig på granplantor, men då borde man kunna se det de gnager ofta en bit upp på stammen och deras skador brukar främst uppstå under vintern

http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Skogsbruk/Skogseko/Artikelregister/SkogsEko-2-2011/Svara-sorkskador-efter-vintern/

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #7 skrivet: 07 nov-13 kl 07:46 »

Har du googlet på olika rostsvamper som angriper särskilt
yngre granplantor? Ett exempel är skvattramrost
som svarar till din beskrivning.

mvh/
anne-li

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Bilini

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 26 nov-13 kl 09:57 »
Det finns olika saker det kan vara när plantorna blir gula. Det kan vara torka, frost osv. Men det jag tänker på i och med att de inte är större är att de kanske har blivit angripna av snytbagge. Den gnager långt ner på stammen man får skrapa väck lite av humusen och då kan man se gnaget. Snytbagge ringbarkar hela plantan där nere och granen dör, så det kan jag tipsa om att kolla på. Vet du i fall plantorna är behandlade eller om det är markberett osv?

Här är en bra länk som jag verkligen kan rekommendera, vi använder denna på min skogsutbildning som kurslitteratur i mellan åt. Kolla i den som heter "skador på skog" eller "föryngring" så kan du nog hitta något :)

http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Skogsbruk/Skogsskotselserien/

Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser