Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda djur tjäder som produktionsdjur?  (läst 5840 gånger)

Leineri

• Hälsingland
Vilda djur tjäder som produktionsdjur?
« skrivet: 05 nov-13 kl 14:05 »
Jag har sen jag gick i skolan och träffade en "tam" tjäder önskat mig en liten grupp tjädrar hemma. Men frågan är om det är genomförbart eller lagligt?
Går det att ha dem i hägn om man vingklipper dem eller måste det vara täckta burar/voljärer?
Jag snubblade över denna sidan: http://www.evira.fi/portal/se/djur/djurskydd+och+djurhallning/djurskydd+pa+djurhallningsplatsen/produktionsgardar+for+vilda+djurarter+och+gardar+for+viltvard
men hittar inte motsvarande info på sjv's sida. Så frågan är om det är gammal information som ligger ute?
Jag vet att det enklaste förmodligen är att fråga sjv eller länsstyrelsen direkt, men då planerna i dagsläget inte är jätteseriösa så provar jag fråga här först om någon vet.

mt_knot

• Skåne
SV: Vilda djur tjäder som produktionsdjur?
« Svar #1 skrivet: 05 nov-13 kl 14:46 »
Hej, länken du gav gäller nog bara i Finland skulle jag tro.

Men jag vet att det bedrivits tjäderuppfödning i Värmland på slutet av 80-talet, vad som gäller nu vet jag inte.

Johan

Leineri

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 05 nov-13 kl 15:54 »
Hej, länken du gav gäller nog bara i Finland skulle jag tro.

Men jag vet att det bedrivits tjäderuppfödning i Värmland på slutet av 80-talet, vad som gäller nu vet jag inte.

Johan

Men du ser! Bara för det var skrivet på svenska tog jag för givet att det gällde Sverige :)
Jag har också hört talas om tjäderuppfödare, men bara via hörsägen

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 05 nov-13 kl 17:36 »
För runt 25 år sedan fanns det en tjäderuppfödare i norra Halland som jag besökte. Jag sökte honom runt 10 år senare, men han var då avliden.

Rent allmänt gäller att vilda djur ej får vara i fångenskap. Kan ej vilka lagrum som reglerar detta.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 05 nov-13 kl 17:49 »
Var det inte en moderlös älgkalv som avlivades pga några stelbenta regler, efter att han tagits om hand av ett par som driver - älgfarm?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gottfrid

• -
« Svar #5 skrivet: 05 nov-13 kl 18:25 »
Gäss kan man fixa vilda.Lägg ut bra med mat bland tamgässen så landar vildgässen.När dom är så matt att dom inte orkar lyfta så vingklipper man dom. Sen om det råkar va olagligt må hänt.

sisel

• Småland
« Svar #6 skrivet: 05 nov-13 kl 19:11 »
Var det inte en moderlös älgkalv som avlivades pga några stelbenta regler, efter att han tagits om hand av ett par som driver - älgfarm?
Men herregud!!?

Några grannar kom hit med 2 ekorrungar (nakna, blinda, iskalla) en fredagkväll förra sommaren. Jag fick liv i dem enligt instruktioner som jag hittade på nätet och hyfsat stor erfarenhet av djur. Efter helgen började jakten på viltrehabiliterare. Ingen inom 30 mils avstånd hade möjlighet att ta dem, så jag ringde länsstyrelsen för att be om dispens att föda upp dem och sedan släppa ut dem. Det gick inte, korrarna skulle prompt avlivas...

Leineri

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 05 nov-13 kl 19:45 »
Men om det nu är så att det finns tjäderfarmar i finnland (det verkar ju i alla fall vara lagligt), borde man inte kunna köpa fångenskapsuppfödda djur därifrån? Då räknas de väll inte som vilda? Hur funkar det med dem som föder upp berguvar och sånt för utplantering, är de reggade som djurpark?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 nov-13 kl 20:11 »
Men om det nu är så att det finns tjäderfarmar i finnland (det verkar ju i alla fall vara lagligt), borde man inte kunna köpa fångenskapsuppfödda djur därifrån? Då räknas de väll inte som vilda? Hur funkar det med dem som föder upp berguvar och sånt för utplantering, är de reggade som djurpark?

Om jag inte minns helt fel, så är det rätt besvärligt med tillstånd för sådan uppfödning.  Mitt råd är att kolla exakt vad som gäller innan du börjar på något. Naturvårdverket och Länsstyrelsen bör vara de som har tillsynen i dessa ärenden

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 05 nov-13 kl 20:52 »
Men herregud!!?

Några grannar kom hit med 2 ekorrungar (nakna, blinda, iskalla) en fredagkväll förra sommaren. Jag fick liv i dem enligt instruktioner som jag hittade på nätet och hyfsat stor erfarenhet av djur. Efter helgen började jakten på viltrehabiliterare. Ingen inom 30 mils avstånd hade möjlighet att ta dem, så jag ringde länsstyrelsen för att be om dispens att föda upp dem och sedan släppa ut dem. Det gick inte, korrarna skulle prompt avlivas...
Ja, där ser man.  Man blir så ... Ja, det blir man!   >:D >:D :'( >:D >:D :'( :'(

sisel

• Småland
« Svar #10 skrivet: 05 nov-13 kl 21:43 »
Trollmor, det finns emellertid tillfällen när ett enskilt läge och en mörk rullgardin är ovärdeliga...  o:)

ewe

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 05 nov-13 kl 23:20 »

Jag har hört talas om ost gjord av älgmjölk! Den va j*vligt dyr.
Undrar hur dom fick till det... Fött upp en kalv och låtit den gå helt fritt och sen har den fått herrbesök?

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #12 skrivet: 05 nov-13 kl 23:32 »
Älgens Hus utanför Bjurholm gör älgost. De skriver att varje mjölkning ger mellan nån deciliter upp till max en liter och tar ibland upp till en timme. Så det är mycket arbete för några få droppar.

Fetaosten har jag smakat, mycket god, men kanske inte värd vad den kostade.

http://www.algenshus.se/algost/

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 06 nov-13 kl 02:52 »
Kan du inte nöja dig med höns? Jag tror att tjädrar skulle vara skygga och lättstressade, vilda djur som de är.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Leineri

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 06 nov-13 kl 14:24 »
Naturligtvis kunde jag "nöja mig" med höns. Men jag tror inte att de skulle vara så skygga och lättstressade. De jag hälsade på hade någon hektar att knata runt på men endå gick de runt fötterna på oss i gruppen hela tiden

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #15 skrivet: 06 nov-13 kl 14:58 »
Naturligtvis kunde jag "nöja mig" med höns. Men jag tror inte att de skulle vara så skygga och lättstressade. De jag hälsade på hade någon hektar att knata runt på men endå gick de runt fötterna på oss i gruppen hela tiden

Ah, ok. Ja, trivs de bra i fångenskap är det ju en annan femma. Coolt med exotiska djur (vilket tjädrar väl räknas som).

På sätt och vis är det väl bättre att hålla hönsfåglar som klarar sig i det fria i vårt klimat, som tjädrar, än att hålla hönsfåglar som egentligen ska hålla till i Sydostasiatiska djungler, som höns. Med tjädrar lär du ju inte behöva oroa dig för förfrusna kammar, t ex. Och de lär ju vara överjävliga på att hitta föda om de är frigående.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen

Leineri

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 06 nov-13 kl 15:56 »
Hm, ja det verkade ju tyvärr inte så lovande..

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 06 nov-13 kl 20:55 »
Trollmor, det finns emellertid tillfällen när ett enskilt läge och en mörk rullgardin är ovärdeliga...  o:)
Det där hörde jag inte ...   8) 8)

Jag har hört talas om ost gjord av älgmjölk! Den va j*vligt dyr.
Undrar hur dom fick till det... Fött upp en kalv och låtit den gå helt fritt och sen har den fått herrbesök?
Nej, jag tror att kalven avlivades. Hette den inte Kalle?  :'( :'( >:D :'(  Och självklart blir mjölken dyr efter ett så lågproducerande mjölkdjur, som dessutom låter sig mjölkas endast av en enda person.

Leineri

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 06 nov-13 kl 21:27 »
..åsneost är dyrare  o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 1 användare
fri

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser