Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarfrågor  (läst 1930 gånger)

Bondbränna

• Medelpad
Nybörjarfrågor
« skrivet: 05 nov-13 kl 10:32 »
Finns det några riktlinjer för hur långt efter man släppt in baggen som lamningarna börjar? Och hur länge ska baggen gå med tackorna? Är första året som jag har får så funderingarna börjar dyka upp:-)

PantaRei

• Gäst
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #1 skrivet: 05 nov-13 kl 12:56 »
Man brukar räkna med 145 dagars dräktighet för får, lantrastackor lammar i allmänhet lite tidigare, runt 143 dagar, och tunga köttrastackor lite senare. Här finns en tabell så du inte ens behöver räkna själv: http://www.faravelsforbundet.com/kunskap?view=article&kdcid=39&kdaid=122 

Om du vill vara säker på lamningsdagarna så använder du baggsele eller lite rödmylla utrört i matolja på bröstet på baggen, kontrollera tackorna dagligen och anteckna vilka som har blivit stämplade. Om man låter baggen gå med tackorna två+två veckor plus nån vecka extra hinner alla tackor brunsta samt brunsta om om det inte blev något första gången. 

Bondbränna

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 05 nov-13 kl 13:47 »
Tack, Ja jag får nog bevaka tackorna noga, baggen har gått med dem redan några veckor och han får gå kvar ett tag till, jag tror nästan att de varpå väg in i brunst när jag släppte in honom för det var ett rackarns springande och slickande nu har det lugnat sig :-). Ska bli intressant med lamning i vår, funderar på att sätta upp en kamera i fårhuset :-)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 05 nov-13 kl 13:59 »
Det var säkert så som du trodde och då är de säkert dräktiga och klara nu. Men det är ju bra om baggen får gå kvar ett tag till så du vet säkert. En kamera i fårhuset vid lamning måste vara guld värt. Jag tänkte alltid att jag skulle försöka få det men lyckades aldrig. Jag hade fårhuset en bit bort så jag skulle behövt det, samtidigt var det just det som gjorde det extra svårt. Men jag var så avundsjuk på alla som hade det.
Åsenfår, hundar och katter

Bondbränna

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 05 nov-13 kl 14:06 »
Jag funderar på att sätta upp en åtelkamera i fårhuset, den kan man smsa till så skickar den en bild tillbaka påmms, den funkar också relativt bra i mörker. Men hur är det egentligen, kan man ha lyset tänt hela nätterna när det börjar bli lamningsdax eller ska det vara släckt på nätterna?

ewe

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 nov-13 kl 15:31 »
Vi har alltid en nattlampa. Vare sig det är lamning eller inte.
Dagtid (eller eftermiddagstid när det börjar mörkna) har vi lysrör.
Bra att skicka mess till kameran! Då behöver det ju inte bli sånt spring för att kolla till dom så dom störs hela tiden heller.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 06 nov-13 kl 08:37 »
Jag har alltid haft en ganska svag nattlampa hos fåren. Det var "fårgurun" Kalle Hammarberg, som uppmanade mig att ha lite ljus så fåren kunde se att det "inte var en björn i stallet" om de hörde något ljud. Jag tyckte fåren verkade nöjda med det och de sov gott på natten.
Åsenfår, hundar och katter

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 07 nov-13 kl 23:21 »
Vi har kamera hos fåren, och det är otroligt bra. Har man inte fårhuset alltför långt bort och/eller andra byggnader i vägen så funkar det fint med trådlöst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1470 gäster, 3 användare
hustomtar, Tallefjant, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser