Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögligt hö  (läst 13270 gånger)

MarinaB

Re:Mögligt hö
« Svar #20 skrivet: 17 mar-07 kl 20:11 »
Mille- med vad sågar du hö balen med? kan väl knappast såga med vanlig såg?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #21 skrivet: 18 mar-07 kl 21:41 »
Hej Marina,

Nej, vanlig såg funkar inte. Vi har fått låna en hösåg av grannen. Den har stora tänder och två handtag, ett som på en vanlig såg och ett på ovansidan. Det fungerar väl sådär...., det är rätt så tungt och det blir svårt att såga balen när den börjar falla sönder.

Vi har experimeterat lite i helgen för att försöka såga de balar som är dåliga på ena långsidan och bäst har det funkat när vi dragit ett spännband om balen och sedan satt fast den med tvingar mellan en lastpall och en bräda.

Men det tar ju sin tid och frågan är om det är värt allt slit.. Det blir nog att köpa ett lass balar så att det räcker fram till betet.

En välslipad häcksax kan funka också, men det är lite trixigare. Min sambo funderade på elmotorsågen, men jag är inte så förtjust i motordrivna maskiner, så när jag sågar blir det för hand... :)

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #22 skrivet: 20 mar-07 kl 15:32 »
Pröva inte elmotorsåg...det var nära att den strök med på kuppen...:-)

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

MarinaB

« Svar #23 skrivet: 20 mar-07 kl 21:41 »
jag har bara två hästar så jag har ju plockat av de dåliga kanterna för hand o då plockat av kaka för kaka, så att typ halva kakan blivit kvar el kanske ngt mer o det har inte tagit speciellt lång tid så då kan jag nog fortsätta med det då lika gärna som att trixa med såg

teufel

« Svar #24 skrivet: 23 mar-07 kl 13:10 »
Det var nån som skrev nåt om att lägga de mögliga kakorna på gödselstacken.

Jag vet inte så mycket om hur mögelsporer sprids, och om komposteringen tar hand om det med detiden - men, om man ska skicka gödslet till förbränning (det finns ju t.ex. fjärrvärmeverk som eldar med gödsel) får det inte finnas stråfoder kvar i det.
Anledningen är tydligen att det kan sätta igen matningen av gödsel in i pannan.

Mvh Patrick

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 19 apr-07 kl 10:42 »
Jag blev helt fascinerad när min pappa berättade  om hölagring på 50-talet!

De strödde salt över det! Hösalt fanns att köpa i stora säckar. Det måste ju har varit nån tanke med att det skulle dra ut fukten så att det inte möglade.

Nån som hört om det och om det finns hösalt att få tag på idag?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #26 skrivet: 19 apr-07 kl 10:49 »
Det är inte bra att plöja ner en massa stråfoder i åkern heller, näringen binds på nåt sätt i förmultningen och det blir inte så mycekt kvar till växterna. Det man kan göra är att lägga det på en komposthög och låta det kompostera ovan jord för att plöja ned det efteråt.

Angående salt så var det några i denna eller annan tråd som testat, det var nog varierat resultat om jag minns rätt...

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 19 apr-07 kl 12:31 »
Jag blev helt fascinerad när min pappa berättade  om hölagring på 50-talet!

De strödde salt över det! Hösalt fanns att köpa i stora säckar. Det måste ju har varit nån tanke med att det skulle dra ut fukten så att det inte möglade.

Nån som hört om det och om det finns hösalt att få tag på idag?
Man saltar ibland höet även idag !

Speciellt om man lagrar hö som är pressat i småbalar i lador. Då saltar man  mellan varje lager av balar så fukten och möglet ska minskas.

Man köper det på Granngården och är egentligen vanligt grovsalt i storförpackning.

En bonuseffekt är att saltet äts upp av djuren sedan eftersom det dras in i höet under lagringen.

Raggar Bonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 19 apr-07 kl 13:00 »
jag gjorde precis som du mille, ända tills jag läst i olika tidningar att man ska kassera dåliga balar för att det kan vara mögel i hela balen, så då vågade jag inte fortsätta, men ingen har egentligen skrivit varför.

Själv trodde jag att när balen är hårdpressad så skulle det vara mindre risk för mögel angrepp inuti, men då är det ju bara att hoppas att limp effekten inte gäller på höt, med tanke på att du skickat in analys och det va ok inne i så kanske man kan fortsätta att rensa dom balar som bara har en dålig sida?

Med tanke på att det verkligen luktar skunk av det som är dåligt, men fortf luktar god sommaräng inne i så kanske det går att använda ändå?!

Ju hårdare en bal med hö är pressad desto torrare måste höet vara innan pressning.
Att lägga pressade balar på lada utan hötork kräver vana och erfarenhet.

Några tips:
- Höet ska vara mycket torrt innan pressning (vid brytprov ska höet gå av som små pinnar)
- om höet inte är extremt torrt måste balarna pressas lööööst så luft kan komma in.
- I ladan läggs höbalarna med 1-2cm mellanrum för att luften ska komma in.
- I ladan läggs höbalarna med 1-2cm mellanrum för att de inte ska smitta varandra med mögel.
- Växla varje lager omlott (som man gör när man bygger en tegelvägg).
- Salta mellan varje lager.
- Vädra varje fin torr dag under hösten och tillse att bra luftväxling erhålls.

En viss dammighet kommer ni alltid att få på de yttersta balarna hur ni än gör.

Höet ska till skillnad från ensilage andas. Så hårdpressade balar är svårare att lagra än löst pressade.

En ensilagebal som är möglig ska man inte använda alls. Den har oftast mögelsporer i hela balen. Men en höbal som tex är lite dammig i kortändan kan man använda utan större risk om man tar bort det mögliga.

Detta är iaf mina iaktagelser efter 30 års erfarenhet av höskörd.

Raggar Bonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 20 apr-07 kl 08:52 »
Så om man har löshö borde risken för mögel minska? Kanske inte så dumt ändå. Känns ju bökigt att hantera, men jag har ändå tänkt göra en lucka i golvet som går rakt ner till fårens höhäck. Och så slipper man hyra in nån med en balmaskin:) Nån som har erfarenhet av löshö?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 20 apr-07 kl 11:08 »
Nån som har erfarenhet av löshö?

Ulva halar:

Sakta växer högen:

Sköna bilder från förra sommaren. I verkligheten var det ett jäkla jobb. Balar är betydligt mer hanterliga.

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 20 apr-07 kl 11:38 »
Jag funderade på hökanon. Men jag har nån sån anordning som ni använder på bilden, fast som man vevar, inte drar för hand. Vad har ni för nåt att lyfta höet i, korg, nät ?
« Senast ändrad: 20 apr-07 kl 11:38 av Lollo »

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #32 skrivet: 20 apr-07 kl 12:06 »
Vi la en presenning över släpkärran och när den var fylld knöt vi ihop den och körde hem och halade./Ulva
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #33 skrivet: 20 apr-07 kl 19:24 »
 :-[ Jag är nog skadad eller nåt men skulle aldrig drömma om att ge hästarna hö av en bal som är minsta dålig.. :-[ Eller som man kan misstänka är dålig..

Men intressant att läsa om er som ger...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Anders Plogen

• -
« Svar #34 skrivet: 22 apr-07 kl 12:52 »

Vi saltar alltid rikligt på höet (löst pressat i småbal) och det fungerar kanon. Man kan t.o.m ta in hö som är lite fuktigare och salta ordentligt så blir det nästan som ensilage. Och djuren älskar det salta höet.

De yttre balarna som blir lite fläckvis dåliga har jag gett till getterna. De har utan problem själva sorterat det och bara ätit det som varit bra. Det som är mögligt petar de åt sidan. Har aldrig blivit sjuka av det. Man jag vet inte, hästar kanske är känsligare.

Anders

lantmoran

« Svar #35 skrivet: 11 jun-07 kl 22:06 »
ja jag tycker oxå att hela balen borde lukta apa om det gått snett till i skörden, men vi hade jätte tur med vädret o det låg 5 dar på gärdet, så där tror jag inte att ngt gått snett, utan det är yttre faktorer som påverkar tyvärr
Det kan inte ha varit så torrt att det drog åt sig fukt? Vi har haft problem då vi tagit in hö med en dags mellanrum att de torrare balarna har möglat för de har dragit till sig fukten från de andra.
Lantbrukare av den utdöende arten. Am-kor, hästar, getter och vallhundar. Odlar även spannmål för att hjälpa upp i de värsta svackorna.

lantmoran

« Svar #36 skrivet: 11 jun-07 kl 22:12 »
Det är inte bra att plöja ner en massa stråfoder i åkern heller, näringen binds på nåt sätt i förmultningen och det blir inte så mycekt kvar till växterna.

Det krävs kväve för att bryta ner halm och annat stråfoder. men däremot kan man slänga på det om man ska låta marken ligga i vila ett år. (Kolla vad Eu tycker om det först bara... Jag vet inte om man får gödsla en träda. Men har man inga bidrag borde det kvitta.)
Lantbrukare av den utdöende arten. Am-kor, hästar, getter och vallhundar. Odlar även spannmål för att hjälpa upp i de värsta svackorna.

lantmoran

« Svar #37 skrivet: 11 jun-07 kl 22:14 »
Anders:
Vi har också gett getterna det "sämre" gräset. Men även hästarna är bra på att sortera om de får mat i tillräcklig mängd vill säga. De är heller inte lika känsliga som nötdjuren av vad jag har erfarit. Hos oss får nötdjuren det klart bästa fodret.

MarinaB

« Svar #38 skrivet: 05 jul-07 kl 23:11 »
Det kan inte ha varit så torrt att det drog åt sig fukt? Vi har haft problem då vi tagit in hö med en dags mellanrum att de torrare balarna har möglat för de har dragit till sig fukten från de andra.

vet inte men de flesta jag har pratat med har haft samma problem med de översta balarna/yttersta balarna denna vinter

Strajder

• Aspegården
« Svar #39 skrivet: 01 aug-07 kl 08:45 »
När det gäller förvaring så ser man fler och fler som förvarar höbalarna i stallet eller i utrymmen där samma luft cirkulerar. Luftfuktigheten är hög i ett stall, förvarar man på loftet ovanpå eller i ett utrymme intill är det viktigt att inte luft från stallet kan komma dit. Luften kyls av, dess relativa fuktighet stiger och man får kondens vilket återfuktar höet. Redan för över hundra år sedan visste man att det var viktigt att skilja på djuren och höet:

"Vid höets förvaring inom hus iakttages, att förvaringsstället
är fuktfritt. Lägges höet öfver stallar, skall loftet vara tätt. Höet
skall packas väl, och inne i massan får ej finnas öppna rum, som lätt
föranleda mögling under höets efterjäsning. Är höet ej fullt torrt,
då det inlägges i ladan eller stackar, bör man inströ 2-3 liter salt
till hvarje parlass hö. "(Jordbrukslärans Hufvudgrunder, 1908)

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser