Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögligt hö  (läst 13258 gånger)

MarinaB

Mögligt hö
« skrivet: 27 feb-07 kl 19:50 »
de yttersta o översta balarna har ju blivit mögliga o dammiga, om det är tex ovansidan på balen som är dålig, kan man då plocka bort den översta/halva delen av kakan då? eller blir det samma effekt på höbalen precis som på brödlimpan, alltså att har det börjat mögla i ena änden så finns det i andra oxå ???

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Mögligt hö
« Svar #1 skrivet: 27 feb-07 kl 21:02 »
Stämmer bra det.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

MarinaB

« Svar #2 skrivet: 27 feb-07 kl 21:33 »
misstänkte det, men ville höra andras åsikter oxå.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 27 feb-07 kl 23:25 »
Nja, jag håller inte med...

Vi har samma problem och jag har lyckats rädda en del genom att dela balar och även såga bort dåliga långsidor.

Innan jag vågade göra det så skickade jag ett prov från mitten på en angripen bal på analys och provsvaret var att höet var helt ok!

Så jag plockar bort det dåliga av höet och ger djuren det som ser, luktar och känns bra.  Balar som är väldigt angripna (t.ex. på mer än bara en sida) eller där hela balen dammar åker dock i stora eldarhögen... :-\

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 28 feb-07 kl 01:28 »
mille, hur stora balar har du/ni?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 feb-07 kl 02:20 »
................

Så jag plockar bort det dåliga av höet och ger djuren det som ser, luktar och känns bra.  Balar som är väldigt angripna (t.ex. på mer än bara en sida) eller där hela balen dammar åker dock i stora eldarhögen... :-\

Eldar ni upp dåligt hö ?? Blanda ner det i gödselstacken eller komposten istället så för ni tillbaks massor av nyttigt organiskt material till jorden. Eller tänker jag fel nånstans ... ??

Compost rules !!  8)

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 28 feb-07 kl 08:21 »
Hej,

Javill: Vi har 10-15 kgs hårdpressade balar.

Vitis: Vi tänkte det först, men jag tror att min svägerska kollade upp det och det fanns nån nackdel med att göra så.... Minns inte på stående fot var problemet låg, men jag kan kolla det...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 feb-07 kl 12:08 »
Kanske är det bra att elda upp det för att inte återföra mögelsporerna till jorden. Det är mest jag som är kompostskadad och ständigt beklagar mig över att jag inte har tillräckligt med skräp att kompostera.  ;)

Nu ska jag sluta kladda i den här tråden, sorry.

MarinaB

« Svar #8 skrivet: 28 feb-07 kl 19:07 »
jag gjorde precis som du mille, ända tills jag läst i olika tidningar att man ska kassera dåliga balar för att det kan vara mögel i hela balen, så då vågade jag inte fortsätta, men ingen har egentligen skrivit varför.

Själv trodde jag att när balen är hårdpressad så skulle det vara mindre risk för mögel angrepp inuti, men då är det ju bara att hoppas att limp effekten inte gäller på höt, med tanke på att du skickat in analys och det va ok inne i så kanske man kan fortsätta att rensa dom balar som bara har en dålig sida?

Med tanke på att det verkligen luktar skunk av det som är dåligt, men fortf luktar god sommaräng inne i så kanske det går att använda ändå?!

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 28 feb-07 kl 20:48 »
Hej Marina!

Ja, det är ju stor skillnad på lukten i den dåliga änden och i den bra. Sedan finns det ju olika typer av mögel, så jag vågar ju inte säga att det är ofarligt för alla.

Idag har jag varit uppe på rännet, iförd en ansiktsmask så att jag såg ut (och lät :-) som Darth Vader, och sorterat våra balar. 1 ton som bara är att hiva... :-\, men ung. 1 ton som vi skall försöka såga långsidorna på.

Det borde bli en 6-700 kg ok hö och det är ju en del pengar sparade.

Nästa år blir det halm över som skydd, vissa läxor är mer dyrköpta än andra....

MarinaB

« Svar #10 skrivet: 28 feb-07 kl 20:56 »
Hej Mille

precis som du säger, det kan ju finnas olika mögelsorter, men vi båda har ju fått mögligt hö pga fuktig höst så då borde det ju handla om samma sorts mögel, eller tänker jag helt galet nu???

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 28 feb-07 kl 21:08 »
I min analys så är det fem analysdelar; mögelsvamp total, mögelsvamp lagringsflora (dvs lagringsskada), aspergillus (som är den elakaste mögelsorten), vattenaktivitet och bakterier.

Andelen aspergillus och bakterier är så låg att det inte finns något värde.

Det högsta värdet är på lagringsskada, men det är under gränsen och svaret är "inga anmärkningar".

Så jag tror att du tänker rätt! Det är nog skillnad om höet varit för fuktigt när det tagits in, men då borde väl hela balen lukta skunk....?

MarinaB

« Svar #12 skrivet: 28 feb-07 kl 21:23 »
ja jag tycker oxå att hela balen borde lukta apa om det gått snett till i skörden, men vi hade jätte tur med vädret o det låg 5 dar på gärdet, så där tror jag inte att ngt gått snett, utan det är yttre faktorer som påverkar tyvärr

MarinaB

« Svar #13 skrivet: 28 feb-07 kl 21:55 »
Men hur ska man göra till nästa skörd då? det understa lagret som ligger rakt på trägolvet är ju förstört-vad kan man lägga där? sj pall eller ngt annat? runt väggarna ska ju halm vara bra- men här i skogen finns det knappt ngn bonde o den som finns tar inte in egen halm utan köper storbal o det får ju inte jag plats med i min lilla lada utan skulle ju behöva småbal om det går att få tag på utan att behöva åka allt för långt.

Har läst om "filtmetoden" alltså att man skulle kunna täcka höt, men det framkom inte vad det skulle vara för material i den filten, jute sägs ju vara det enda material som inte drar åt sig fukt, skulle det kunna vara ngt?- fast det slutar väl med att råttorna käkar upp den oxå, flera tips mottages tacksamt ;D

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 28 feb-07 kl 22:05 »
Det finns en till tråd här: http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=5;action=display;threadid=14480

Vi har vårt hö på ett ränne, så höet närmast golvet (=lagårdens tak) är det som har hållit sig bäst för oss.

Jag ringde och pratade med analysföretaget och de tipsade om antingen halm eller så något skivmaterial (typ plywood) på insidan av tak o väggar.  

Men hur man gör med golvet vette sjutton...Vad är det under träet?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 28 feb-07 kl 22:23 »
lastpallar..?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 01 mar-07 kl 14:32 »
Lastpallar som tessmollis skrev är en bra idé. Jag har använt långa brädor som jag lagt omlott och därför kommit upp ca 5 cm från loftgolvet. Ovanpå det har jag lagt halm och det har hållt sig bra tidigare år med höbalar (köpta). I år tog vi in eget löshö och det i botten klarade sig bra men, det översta dammade (möglade) innan vi gjort slut på allt. Vi hade inte så mycket så det var slut redan i december pga av att jag hade en häst inne på boxvila länge under hösten.

I sommar tänkte jag göra ett nytt försök men, även täcka ovansidan med halm. Någon som har koll på hur tjockt lager som kan behövas? Det blir löshalm eftersom vi köper det i storbal. Förhoppningsvis är halmen fräschare i år än ifjol.

Sen har jag hört de som saltar sitt hö men, har inte koll på hur det fungerar, någon som vet?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MarinaB

« Svar #17 skrivet: 01 mar-07 kl 19:23 »
Det finns en till tråd här: http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=5;action=display;threadid=14480

Vi har vårt hö på ett ränne, så höet närmast golvet (=lagårdens tak) är det som har hållit sig bäst för oss.

Jag ringde och pratade med analysföretaget och de tipsade om antingen halm eller så något skivmaterial (typ plywood) på insidan av tak o väggar.  

Men hur man gör med golvet vette sjutton...Vad är det under träet?

Har en "vanlig" lada där trägolvet inte ligger speciellt högt från marken, o golvet va inte helt hundra så jag la på extra bräder där men det tycks inte hjälpa, så boxarna är byggda mot gaveln på ladan. det är ett gammalt sticktak eller vad det nu heter o så har de satt på plåttak utanpå men jag tycker att det blir kondens i taket, eller så är det gammal fukt man ser på bräderna.

Så då ska alltså plyfan sättas en bit in så att man får en luft spalt mellan lad väggen o plyfan och sedan höet tätt mot plyfan då?? har för mig att jag läst ngt sådant förut, eller menade de att plyfan ska spikas rakt på väggen?

Kan tillägga att jag saltade ordentligt när vi tog in höt, men det har ju inte hjälpt på de yttersta balarna

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #18 skrivet: 01 mar-07 kl 19:40 »
Vi pratade aldrig om hur man skulle sätta skivorna, jag tyckte det lät dyrt för vårt stora utrymme så jag hakade nog mer på halmidén.. :)

javills konstruktion verkar braså det är kanske en idé för nästa år?

MarinaB

« Svar #19 skrivet: 01 mar-07 kl 19:51 »
precis som du säger, det blir dyrt med skivorna, men jag tror inte att jag kan få tag på halm i små bal, vad gör man då ra? rånar banken o köper skivor he he. jag får nog fundera lite ang det

Dela detta:

* Inloggade just nu

1833 gäster, 4 användare (1 dolda)
junneboy, javill, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser