Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många ägg under dvärg(silkesbland-)höns?  (läst 1499 gånger)

JennyN

• Jennys frön & sånt
Hur många ägg under dvärg(silkesbland-)höns?
« skrivet: 04 nov-13 kl 10:39 »
Jag har en liiiten höna som vill ruva för första gången. Korsning antwerpen skägg & silkes. Hon värper själv 30-gramsägg. Vi har ingen tupp. Om jag köper ägg, hur många små/stora kan jag ge henne för att hon säkert ska lyckas hålla dem varma tror ni? 6 stora? 10 små?
Hur gör ni som har dvärgar, t ex dvärgsilkes när det gäller mängder?
Mina stora höns som brukar ruva kan ju lätt ruva ett 12-pack 60grams, så jag har dålig koll på de här småttingarna.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: Hur många ägg under dvärg(silkesbland-)höns?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-13 kl 13:00 »
Jag brukar lägga 5-6 st stora under mina silkes och 8 små. Har haft en silkes som låg på 8 stora men då låg hon i en ganska trång låda så hon kunde hålla dom under sig ordentligt. En liten höna kan ha svårt att hålla många stora ägg under sig utan att dom rullar utanför redet.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #2 skrivet: 04 nov-13 kl 14:04 »
Tusen tack!

MrsB

• Småland
« Svar #3 skrivet: 04 nov-13 kl 17:04 »
Tänk på att hon skall kunna värma kycklingarna också. Är det en liten silkes så kanske det blir svårt att värma många 5 veckors Brahma kycklingar.  ;D

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #4 skrivet: 05 nov-13 kl 10:26 »
En mycket klok kommentar! Just 5-veckors brahma brukar inte behöva värmas alls.  ;) Å andra sidan 3-veckors, I get your point.
Annat är det med klemigare, lätta raser som sitter med huvudet under mamma även som 10-veckors unghöns  ;)
Min vita brahmakorsning som tidigare bara ruvat fram brahmor har behandlat sina två små appenzellers(11v) som 2-veckors bebisar till för en vecka sedan. I vanliga fall tycker hon att kycklingarna brukar klara sig själva vid 4 veckor, men de här är ju fortfarande mindre i kropp än så.  ;D

ardennerfrälst

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 05 nov-13 kl 15:33 »
Jag saknar en ruvande höna till fyra vackra gröna ägg. (Hönan togs av rovfågel, och jag kommer på så sätt inte få flera ägg....). Kan jag "hyra plats" under din höna? Jag bor i Nynäshamn

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 06 nov-13 kl 11:44 »
Har inte haft några problem med att de små hönorna inte klarar av att värma många "stora" kycklingar. De breder bara ut sig som om de var överkörda så att alla får plats.  :)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #7 skrivet: 06 nov-13 kl 16:50 »
Jag saknar en ruvande höna till fyra vackra gröna ägg. (Hönan togs av rovfågel, och jag kommer på så sätt inte få flera ägg....). Kan jag "hyra plats" under din höna? Jag bor i Nynäshamn
Lillhönan har klivit upp idag, efter att jag envist snott alla ägg, så hennes ruvvillighet är jag tveksam över. Hur gamla är äggen? Ifall jag skulle ge mig på att locka henne(eller någon av de andra) att lägga sig igen med en hög redägg tänkte jag. Det vore ju en praktisk lösning annars!

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 4 användare
kretslopp, Be, LimJans, annorlunda58

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser