Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Extra ljus till hönsen & att "driva" dem vintertid  (läst 12093 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Extra ljus till hönsen & att "driva" dem vintertid
« skrivet: 03 nov-13 kl 09:39 »
Då och då kommer frågan om vintervila upp för höns och det uttalas mycket negativt om att driva höns till vintervärpnig från vissa håll. En del deklarerar stolt att de minsann inte driver sina höns med extraljus och köpefoder.
Var och en väljer själva vilken typ av hönshållning man har så länge man håller sig inom djurskydslagens ramar och sköter djuren så de inte far illa. Det är dock många nybörjare som läser på ett sådant här forum och om man inte är kunnig och tänker ett steg längre kan ett råd som inget extraljus och inget köpefoder få ledsamma konsekvenser. Framförallt om man bor i Norra Sverige!

En höna behöver ca 6 timmars ljus för att hinna äta det hon behöver för att hålla värmen och inte förlora hull. Bor man i norra Sverige så räcker inte dagsljuset riktigt. Är det sedan riktigt kallt så kanske hönan behöver 8 timmars ljus för att hinna få i sig maten. Bor man i Skåne där vintrarna är milda och vi har dagsljus genom hela vintern så behöver man kanske  inte ha lampa i hönshus eller på gårdsplanen men bor man i norr kan det vara en bra idé. Och kom inte dragande med att man inte hade lampor till hönsen förr. Förr var det både folk och fä som inte överlevde vintrarna just pga svält och dit vill vi inte igen. Höns behöver mer än 10 timmar ljus/dag för att komma igång att värpa ordentligt så man driver inte hönsen om man har lampa till dem 6-8 timmar per dag. Tänk på att solen är uppe mer än 6 timmar/dag även under den mörkaste tiden i Skåne men den går inte upp alls om du bor längst upp i norra Norrland.

Det samma gäller köpefoder eller inte. Det går alldeles utmärkt att hålla höns utan pelletsfloder om man vet lite om höns behov och olika fodermedels näringsinnehåll. Den del av året som höns kan gå ute och hitta mat själva kan man nästan inte misslyckas  :D Men under en kall och i norra Sverige lång vinter behöver hönsen få i sig bra foder för att må bra. Är man osäker och inte känner att man kan tillräckligt bra så är det bättre att man ger färdigfoder än att hönsen får näringsbrist. Man måste inte kunna allt från början och man lär sig hur hönsen beter sig och mår på olika foderstater när man har haft höns ett tag.

Så även ni som inte vill driva höns till vintervärpning tänk efter och anpassa er efter var ni bor i Sverige och er egen kunskapsnivå istället för att bara fixera er vid principer! Alla vill vi ju trots allt att hönsen ska må bra :)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Vild

• -
SV: Extra ljus till hönsen & att "driva" dem vintertid
« Svar #1 skrivet: 03 nov-13 kl 10:21 »
Vilket bra inlägg. :) Tack säger en nybörjare.

Lise

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 03 nov-13 kl 10:51 »
Hade det varit facebook hade jag tryckt på "gilla".

Håning

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 nov-13 kl 13:04 »
Då och då kommer frågan om vintervila upp för höns och det uttalas mycket negativt om att driva höns till vintervärpnig från vissa håll. En del deklarerar stolt att de minsann inte driver sina höns med extraljus och köpefoder.
Var och en väljer själva vilken typ av hönshållning man har så länge man håller sig inom djurskydslagens ramar och sköter djuren så de inte far illa. Det är dock många nybörjare som läser på ett sådant här forum och om man inte är kunnig och tänker ett steg längre kan ett råd som inget extraljus och inget köpefoder få ledsamma konsekvenser. Framförallt om man bor i Norra Sverige!

En höna behöver ca 6 timmars ljus för att hinna äta det hon behöver för att hålla värmen och inte förlora hull. Bor man i norra Sverige så räcker inte dagsljuset riktigt. Är det sedan riktigt kallt så kanske hönan behöver 8 timmars ljus för att hinna få i sig maten. Bor man i Skåne där vintrarna är milda och vi har dagsljus genom hela vintern så behöver man kanske  inte ha lampa i hönshus eller på gårdsplanen men bor man i norr kan det vara en bra idé. Och kom inte dragande med att man inte hade lampor till hönsen förr. Förr var det både folk och fä som inte överlevde vintrarna just pga svält och dit vill vi inte igen. Höns behöver mer än 10 timmar ljus/dag för att komma igång att värpa ordentligt så man driver inte hönsen om man har lampa till dem 6-8 timmar per dag. Tänk på att solen är uppe mer än 6 timmar/dag även under den mörkaste tiden i Skåne men den går inte upp alls om du bor längst upp i norra Norrland.

Det samma gäller köpefoder eller inte. Det går alldeles utmärkt att hålla höns utan pelletsfloder om man vet lite om höns behov och olika fodermedels näringsinnehåll. Den del av året som höns kan gå ute och hitta mat själva kan man nästan inte misslyckas  :D Men under en kall och i norra Sverige lång vinter behöver hönsen få i sig bra foder för att må bra. Är man osäker och inte känner att man kan tillräckligt bra så är det bättre att man ger färdigfoder än att hönsen får näringsbrist. Man måste inte kunna allt från början och man lär sig hur hönsen beter sig och mår på olika foderstater när man har haft höns ett tag.

Så även ni som inte vill driva höns till vintervärpning tänk efter och anpassa er efter var ni bor i Sverige och er egen kunskapsnivå istället för att bara fixera er vid principer! Alla vill vi ju trots allt att hönsen ska må bra :)
Ett jätte bra och tänkvärt innläg tack.

MrsB

• Småland
« Svar #4 skrivet: 03 nov-13 kl 17:18 »
Är ingen nybörjare på höns men trycker verkligen på "gilla" knappen  :)
Som vanligt ett mycket bra inlägg av Azoo-Lina

Dentaku

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 03 dec-13 kl 15:16 »
Jättebra inlägg! Jag har valt att utfodra mina höns åtminstone delvis med färdigfoder, just för att jag är nybörjare och inte vågar lita på att hönsen skulle få i sig allt de behöver annars.

Dessutom har jag ljus i hönshuset på vintern. Annars skulle hönsen bara tillbringa några timmar nere från pinnen vissa dagar, inte minst när det är mulet. Nu är klockan tre, det har börjat skymma och hönsen har gått in efter att ha varit ute i trädgården och noppat lite gräs. Då känns det rätt självklart att de ska få ha ljust i hönshuset några timmar så att de kan få äta ordentligt innan det är sovdags.
Hedemorahöns med genbank, korthårig collie och cornish rex

Cillas höns

• Småland
« Svar #6 skrivet: 03 dec-13 kl 18:05 »
Tack för ett bra inlägg som ger en mer självförtroende när det gäller hönsskötsel. Som får en att inse att hönorna (och tupparna) faktiskt kan må alldeles utmärkt även utan alla expertråd. Jag är nästan grön jag också när det gäller höns och jag prövar mig fram på många sätt. Här har vi valt att ha en liten lampa inne hos hönsen tänd ca 10 timmar per dag, trots att vi bor nere i Småland. Fönstret i hönshuset är litet så det är ganska skumt där inne. Lampan är nog mest för att jag själv ska se vad jag gör när jag går in där. Vi har 13 hönor och får mellan 1-4 ägg om dagen så jag tror inte att vår lilla lampa påverkar dom speciellt mycket. Hönsen har öppen lucka ut varje dag när det är ljust och dom går ut och in som dom vill. Jag tror att dom får det ljus dom behöver. Dom har fri tillgång till köpefoder och jag ger dom dessutom matrester när jag har över. När temperaturen krupit ner under nollan, vilket den har gjort några gånger redan, så har vi haft en värmelampa tänd också. Den har visserligen inte brunnit mer än ca 2 dygn som mest men jag tycker inte att den påverkar dom speciellt heller när det gäller äggläggning. Men som ni redan har påpekat, säkert ger ljuset hönsen en möjlighet att faktiskt kunna äta under fler av dygnets timmar om dom känner att dom behöver för att hålla värmen och få i sig den näring de behöver.  :D

AnimalMediators

• Södermanland
    • Let us save our planet. net
« Svar #7 skrivet: 09 dec-15 kl 14:05 »
Om man nu däremot vill att hönsen ska lägga också vintertid?

Jag har runt 40 gårdshöns som varenda dag på året har möjlighet att gå ute helt fritt som de vill när det är ljust ute. De bor i ett varmt stall (övanför getter/får) de äter fint och väger bra, hälsosamt mycket.

Men de slutar lägga ägg varenda år nästan halva året vintertid. Vi bor i Sörmland, idag 6:20 tim mellan soluppgång och solnergång...
Det lägger väldigt mycket ägg på sommaren och vi äter mycket ägg då också men några få ägg skulle vara fint även vintertid.
Just för bakning/dylikt.

Jag tycker att det känns extremt skumt att köpa sådana "vinter"ägg sedan i affären. Klart jag köper KRAV-ägg såklart men iom att jag tagit över uttjänta värphöns från KRAV-produktion förut och varit inne i både KRAV och vanlig ägg-produktionsanläggningar under mina studier så vet jag att dessa höns inte har världens roligaste liv.
Mina egna höns har det såklart mycket mycket bättre!

Så ska jag stödja den industriella produktionen där hönsen drivs på säkert mycket mera än jag skulle göra för några enstaka ägg bara för att jag inte vill "driva" just mina egna höns?
Den vanliga ägg-produktionen där de i övrigt inte heller varken har ett naturligt och för det mesta stressfritt liv (så som mina höns har)??
Eller ska jag helt och hållet inte äta ägg under vinterhalvåret?
Eller driva på mina höns lite lagom lite så jag får några ägg från de iaf?

Nej - för alla djur i helhet betraktat så tror jag nog att det vore bäst om jag inte köpte industri-ägg även om de är KRAV, men att jag istället skulle ha några stycken egna ägg här hemma.

Frågan till er alla är därför?
Vilken sorts lampa ska jag ta?
Vanlig glödlampa? Styrka?
10 timmar ljus om dagen räcker, så lampan har jag bara de där extra 4 timmar som behövs??

Tack så mycket på förhand!!
Kerstin

Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Permission

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 09 dec-15 kl 15:05 »
Lågenergilampor förstås eller lysrörsarmaturer, du skriver inte hur många kvadrat hönshuset är på så svårt att beräkna.

Jag skulle nog nöjja mig med ca 8 timmars ljus, lyset går igång 1 timme innan soluppgång och släcks ca 1 timme efter soluppgång, vad som kan vara smart är att ha olika ljus så att allting inte bara blir svart helt plötsligt och hönsen kanske är kvar på golvet, en liten lampa som lyser en kvart efter släckning så hönsen hinner leta sig upp på pinnarna mm, sen kan det totalsläckas.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 09 dec-15 kl 15:29 »
Är det så med höns att det bara behöver bli så ljust att de ser att äta och springa omkring? Eller skall man upp över någon viss gräns i ljusstyrka för att det skall trigga igång något hormon?

Permission

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 09 dec-15 kl 16:15 »
Nej inga speciella ljusstyrkor.
Tänk dig att man tänder en innelampa en timme innan solen går upp, då vaknar dem hoppar ner på golvet, äter, dricker, sen när det blir ljust ute så går dem ut.

Bara så att de kommer igång lite lite tidigare än normalt och är vakna lite längre på kvällen.

AnimalMediators

• Södermanland
    • Let us save our planet. net
« Svar #11 skrivet: 09 dec-15 kl 16:43 »
Tack för svar!
Ska prova!!
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

tropfrog

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 dec-15 kl 16:57 »
Intressant frågeställning! Så valet står egentligen mellan att driva sina höns vintertid eller inte äta ägg under den tiden. Att vila sina höns och köpa ägg från butik är inget alternativ.

Jag vill gärna ha höns, och läser allt jag kan medan jag väntar på rätt läge. Men i väntan köper jag av en lokal småskalig eko producent. Det finns att köpa där året runt så jag antar att de kör en del belysning.

Mvh
Magnus

Permission

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 09 dec-15 kl 17:15 »
Mycket ljus och värpfoder så är de igång året runt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 09 dec-15 kl 18:48 »
Men för oss hemmahönshållare verkar det hänga på ras också.

Permission

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 09 dec-15 kl 19:28 »
Självfallet, inte många andra hönsraser eller lantraser kommer upp i samma nivå som värphybriderna.
De flesta höns kommer ju att ha en dipp i äggläggandet på vintern men med lite ljus så kanke den dippen inte blir så stor, hobbyhönsen lever ju heller inte på samma vis som de kommersiella värphönsbesättningarna, iaf inte normalt.

Ex.

• -
« Svar #16 skrivet: 09 dec-15 kl 23:43 »
Har man höns som är 'födda' på hösten och just börjat värpa när vintern kommer så är det väl inget konstigt att ge dom ljus och ordentligt med mat så dom kan värpa.  Dom värper ju för att det är ljust, inte för att det är 'sommar'.

När det gäller ljus så ska man undvika lysrör eftersom dom flimrar på ett sätt som bara hönsen uppfattar, fast vi tycker dom lyser med ett fast sken.

Helst ska det vara gammaldags vanliga glödlampor, och det ska vara så ljust så man med normalsyn kan läsa en tidning där inne, men inte mer. Ingen sjukhusbelysning alltså.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 10 dec-15 kl 06:05 »
Självfallet, inte många andra hönsraser eller lantraser kommer upp i samma nivå som värphybriderna.
De flesta höns kommer ju att ha en dipp i äggläggandet på vintern men med lite ljus så kanke den dippen inte blir så stor, hobbyhönsen lever ju heller inte på samma vis som de kommersiella värphönsbesättningarna, iaf inte normalt.
Det en kan göra, om en nu inte är genbank förstås, är att ha flera raser (eller korsningshöns). Raserna har olika värpmönster över året och ruggar och har värppaus vid olika tider.
Vi har olika raser och de korsningar som uppstått, och jag kan inte skryta med värpsiffrorna såhär års, men det är alltid några som värper så vi får lite ägg till hushållet åtminstone. Värphybrider är inga vidare höns, tyvärr. De är nog bra de första 2 eller kanske 3 åren, men sedan har de överlag stora hälsoproblem med äggledarinflammationer och annat elände.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

karsan

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 10 dec-15 kl 08:54 »
Jag har väl inte världens mesta erfarenhet, men jag har haft unghönor som värpt så här års utan belysning. Stockholmstrakten. De går ut i dagsljus hela dagarna, fast dagen är ju knappt 6 timmar.  Just nu har jag en korsning brun lohman x lantrasblandis som är 1,5 år gammal och har värpt nästan varje dag i över ett år och jag har redan fått ett ägg i dag. Uppehåll förstås  när hon ruvade och mammade 13 kycklingar.   Så extraljus verkar inte vara helt nödvändigt för alla hönor. 

Permission

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 10 dec-15 kl 11:15 »
Jag har Hedemora som värper just nu, men hönshuset ligger i söderläge med ett söderfönster och ett västerfönster så maximalt av dagsljuset kommer in, men sakta men säkert så minskar produktionen, vilket inte gör något.
Jag har ingen direkt extrabelysning för hönsens skull utan mest en lampa jag tänder när jag själv ska in till dem, för att inte behöva gå med ficklampor eller så.

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser