Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Extra ljus till hönsen & att "driva" dem vintertid  (läst 12077 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Extra ljus till hönsen & att "driva" dem vintertid
« Svar #20 skrivet: 10 dec-15 kl 11:44 »
Bra inlägg!

Kan tänka mig att vissa är emot extrabelysning för att det är "onaturligt", men termen "naturlig" är så jävla flummig. Det är inte naturligt för höns att bo i Sverige överhuvudtaget, de hör hemma i djungler nära ekvatorn.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Permission

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 10 dec-15 kl 12:54 »
Tamhöns i de former vi har här är inte heller "naturliga" de är domesticerade och formade för att passa oss människor och våra behov.

Hönsen i sig skiter antagligen fullständigt i om de har belysning eller inte, de anpassar sig liksom alla andra djur.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 10 dec-15 kl 13:10 »
Men då med reservation för vad Ex skrev om hönsens förmåga att se blinkningar som vi inte hinner uppfatta. Artificiellt ljus eller naturligt spelar inte mig någon större roll, men att behöva gå hela dagarna i ett flimmer...

Permission

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 10 dec-15 kl 13:52 »
På dagarna är dem väl ute hoppas jag, men ändå, vi människor får ju problem med lysrörsljuset också efter ett tag.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 12 dec-15 kl 08:34 »
Vi har LED-belysning till hönsen. Funkar bra.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Johan87

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 31 dec-15 kl 11:37 »
Då och då kommer frågan om vintervila upp för höns och det uttalas mycket negativt om att driva höns till vintervärpnig från vissa håll. En del deklarerar stolt att de minsann inte driver sina höns med extraljus och köpefoder.
Var och en väljer själva vilken typ av hönshållning man har så länge man håller sig inom djurskydslagens ramar och sköter djuren så de inte far illa. Det är dock många nybörjare som läser på ett sådant här forum och om man inte är kunnig och tänker ett steg längre kan ett råd som inget extraljus och inget köpefoder få ledsamma konsekvenser. Framförallt om man bor i Norra Sverige!

En höna behöver ca 6 timmars ljus för att hinna äta det hon behöver för att hålla värmen och inte förlora hull. Bor man i norra Sverige så räcker inte dagsljuset riktigt. Är det sedan riktigt kallt så kanske hönan behöver 8 timmars ljus för att hinna få i sig maten. Bor man i Skåne där vintrarna är milda och vi har dagsljus genom hela vintern så behöver man kanske  inte ha lampa i hönshus eller på gårdsplanen men bor man i norr kan det vara en bra idé. Och kom inte dragande med att man inte hade lampor till hönsen förr. Förr var det både folk och fä som inte överlevde vintrarna just pga svält och dit vill vi inte igen. Höns behöver mer än 10 timmar ljus/dag för att komma igång att värpa ordentligt så man driver inte hönsen om man har lampa till dem 6-8 timmar per dag. Tänk på att solen är uppe mer än 6 timmar/dag även under den mörkaste tiden i Skåne men den går inte upp alls om du bor längst upp i norra Norrland.

Det samma gäller köpefoder eller inte. Det går alldeles utmärkt att hålla höns utan pelletsfloder om man vet lite om höns behov och olika fodermedels näringsinnehåll. Den del av året som höns kan gå ute och hitta mat själva kan man nästan inte misslyckas  :D Men under en kall och i norra Sverige lång vinter behöver hönsen få i sig bra foder för att må bra. Är man osäker och inte känner att man kan tillräckligt bra så är det bättre att man ger färdigfoder än att hönsen får näringsbrist. Man måste inte kunna allt från början och man lär sig hur hönsen beter sig och mår på olika foderstater när man har haft höns ett tag.

Så även ni som inte vill driva höns till vintervärpning tänk efter och anpassa er efter var ni bor i Sverige och er egen kunskapsnivå istället för att bara fixera er vid principer! Alla vill vi ju trots allt att hönsen ska må bra :)

Tack för ett bra, uttömmande och mycket betryggande svar. Jag är helt ny med höns och denna är min första vinter med dem. Jag bor i Västerbottens inland och så här tänkte jag. Jag vet inte tillräckligt än om vad höns behöver. Jag köper komplett hönsfoder så blir det knappast fel. Sedan läste jag att man inte skulle ha lampa till dem men då resonerade jag som så att inget levande kan må bra av så lite ljus så de får tilläggsljus på morgon och kväll så att den ljusa perioden blir ca 8h. Sedan startar jag värmen åt dem när det blir kallare än -10 i hönshuset.

Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser