Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sylta ingefära  (läst 7068 gånger)

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Sylta ingefära
« Svar #20 skrivet: 04 nov-13 kl 09:14 »

Idag odlas där helt klart ekologiska Krav märkta grönsaker/annat i hela världen men alla länder utanför EU har olika certifiering exempelvis ingefära som odlas i Kina och importeras först till Holland och därefter till Sverige
och säljas som Gilbert skriver här: Krav märkt ingefära!
Och det att importerar ett medel och annat som användes för att förlänga hållbarheten är jo ej nödvändigt.
Ett fråga är: Hur smaker en Krav odlat morot från Spanien i förehållande till en krav odlat morot här i Sverige?

mvh/
anne-li

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Linkan

• Västmanland
« Svar #21 skrivet: 04 nov-13 kl 10:54 »
Så enkelt är det inte Anne-li, smaken beror på hur jorden ser ut där du odlar den, näringstillgång och även vilken typ av morot det är frågan om, alltså kan två morötter av samma typ smaka olika om dem kommer från Spanien eller Sverige, även om dem odlats på olika håll i Sverige.

Sedan har vi det med frakten som gör att Svenska grödor/fruktor torde vara färskare än importerade, vilket enligt mig har en positiv inverkan på smak. Men folk i regel vill inte ha färska produkter längre (dem som är på detta forum är nog dem flesta borträknade) utan skall ha mat som håller länge. Om en frukt blir dålig på några dagar gnälls det hej vilt. Man fattar helt enkelt inte vad en färskvara är för någonting.

Brämhults hade färskpressad icke pastöriserad juice förut men folk fattade inte hur man skall hantera färska varor så dem fick sluta med det för att ha lönsamhet. Ett bra exempel på detta tycker jag. Opastöriserad juice har som bekant näringsämnen intakta medans även varsam pastörisering förstör dem flesta fina och nyttiga näringsämnena.

anne-li

• -
« Svar #22 skrivet: 04 nov-13 kl 11:13 »

Klart att smaken är olika på krav märkta morötter från olika ställen här och i Spanien
Där finns många olika sorter av morötter.

mvh/
anne-li

Sko-storlek 42!

kurt

« Svar #23 skrivet: 04 nov-13 kl 12:45 »
Hej Kurt, då har vi lite olika definition på lokalproducerat. En morot producerad på den svenska myllan är för mig inte samma sak som en morot från Spanien.
Den har konkat på lastbil till Holland, paketerats om och kanske behandlats med inom EU normen säkert godkända medel för att påverka hållbarheten.
Men för mig som konsument är det två helt skilda morötter. Den Spanska skulle jag aldrig ta i om det fanns en motsvarande svensk morot.

Men moroten som odlats i Spanien är lokalt producerad DÄR. Om någon odlar KRAV-märkta morötter i Sverige, så är de ju fortfarande KRAV-märkta även om dessa morötter sedan skickas till Spanien, jag mycket svårt att se hur grönsaker odlade på samma fält skulle märkas olika beroende på var de sedan skickas, producenten vet ju ofta inte ens vart de säljs!.

Hur skall man bedöma om en närproducerad grönsak som odlats i ett uppvärmt växthus är bättre än en som transporterats längre men inte odlats i ett växthus?

Hur skall man göra märka de växter som i princip bara kan odlas i tropiskt klimat?

anne-li

• -
« Svar #24 skrivet: 04 nov-13 kl 13:13 »

Jag skal ej lägga mig i Gilberts svar:
Men KRAV-märkta exempelvis morötter eller andre grönsaker
blir kravmärkta efter certifieringen som är gällande i det land att du säljer exporterar/importerar till?
Det är ett fråga tecken om odlaren för använde de samme medel för längre hållbarhet här i Sverige som i exempelvis Spanien?
Det här med transport eller växthus och vilket som är den klimatsmartaste lösning kan jo mätas!

mvh
/anne-li
Sko-storlek 42!

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser