Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sylta ingefära  (läst 7051 gånger)

Gilbert

• Gäst
Sylta ingefära
« skrivet: 01 nov-13 kl 19:12 »
Jag tycker om att använda syltad ingefära i en del maträtter.
Det finns förvisso gamla trådar om ingefära men det känns fel att klampa igång en sådan.
Var får man tag på riktigt fin purfärsk ekologisk ingefära som inte transporterats runt halva jordklotet med alla möjliga ämnen?
Ingefäran skall vara så pass stor att den går att skala och att sylta in med lite biprodukter jag råkar ha.

kurt

SV: Sylta ingefära
« Svar #1 skrivet: 02 nov-13 kl 04:00 »
Någon sådan ingefära finns nog inte. Jag har då inte sett någon ingefära som inte odlats i asien, även om det går tekniskt!

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 nov-13 kl 07:33 »
Tack, då vet jag.

Hittade en trevlig internetkokbok när jag sökte recept.
http://www.internetkokboken.se/syltsafta.htm#syltadingefara

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #3 skrivet: 02 nov-13 kl 08:39 »

Du kan odla ingefära i ett växthus!
Köp ingefära med färska gröna ögon
på roten och planterar i fuktig jord.
Och du har färsk egen ekologisk ingefära!

mvh/
anne-li
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 nov-13 kl 09:59 »
Hinner de bli lika stora som importerade köpta? Vänta ett år känns åter igen som en lång lång lång otålig transportsträcka.

anne-li

• -
« Svar #5 skrivet: 02 nov-13 kl 10:17 »

Nej de blir mindre men har en fin smak och
du kan även använde det gröna!
Det är/kan vara ett expermenterande försök
istället för köpa import.

mvh/
anne-li

Sko-storlek 42!

MissT

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 nov-13 kl 12:10 »
Men dom övervintrar väl inte i ett växthus om det inte är uppvärmt?
Jag har odlat inomhus och dom blev lika stora som köpta. Det tog ett år innan dom satte fart, men sen växte dom väldigt snabbt. Har du ett rum som inte används så mycket, så kan du ha ingefärsodling där. Välj breda kärl, dom behöver inte vara så djupa, 20 - 25 cm räcker. Ingefära växer vågrätt. Ha någon belysning vintertid. Vanlig rumstemperatur är bra.

Gilbert

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 nov-13 kl 13:40 »
Ska fundera på det och se vad man kan göra nästa säsong.
Idag åkte jag runt till Hemköp, Coop, ICA, Citygross och Willys. Kina, Kina, Kina, Kina, Kina. Stora hemska knölar som luktar ryss-5'or.
Coop hade ekologisk ingefära, KRAV som det så fint heter med små knölar. Även dessa import från Kina.
Man tänker bara IRK! Jag köpte lite ändå för att prova att sylta.

Gilbert

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 nov-13 kl 17:31 »
Syltningen är klar och finns i albumet. Det tog ca 1 timme drygt med lite passning mot slutet av koktiden.

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 03 nov-13 kl 10:20 »
Till vad använder du den syltade ingefäran?
Kaninuppfödare och pelargontant.

christelle

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 03 nov-13 kl 10:27 »
Jag använder färsk ingefära till inläggning av pumpa, squash och päron och det blir en väldigt fin smak på inkokningarna  ;)
« Senast ändrad: 03 nov-13 kl 11:16 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 nov-13 kl 10:28 »
Jag har den i grytor, på bordet till vilt. Lägger man i rosmarin som krydda passar det tydligen bra det också.
Jag förbrukar ca 3 köpta burkar, nu gjorde jag 3 egna och får se hur det blir. Ingefära är en ganska bra smaksättare till grytor.
Man behöver inte tillsätta något sött till såsen heller, typ en tsk gelé eller honung för smakbalansen.
Doften efter kokningen och tillredningen känns nästan kvar än dagen efter.

Gilbert

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 nov-13 kl 11:00 »
Den andra förpackningen skall jag riva eller skiva tunt och lägga in som inlagd ingefära (typ japansk variant).
Har fortfarande svårt att komma över att Kinesisk Ingefära kan bli KRAV Ekologiskt via ett företag i Holland för certifiering i Sveriges butiker.
Det luktar lite ... ingefära!

Gille

• -
« Svar #13 skrivet: 03 nov-13 kl 12:41 »
Tack christelle o Gilbert!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Linkan

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 03 nov-13 kl 13:57 »
Den andra förpackningen skall jag riva eller skiva tunt och lägga in som inlagd ingefära (typ japansk variant).
Har fortfarande svårt att komma över att Kinesisk Ingefära kan bli KRAV Ekologiskt via ett företag i Holland för certifiering i Sveriges butiker.
Det luktar lite ... ingefära!

Många gånger uppfyller produkter som inte är krav märkta kraven för densamma, men det är både dyrt och krångligt med certifieringen för kravmärkt. Dock föredrar jag att köpa krav/ekologiskt får då är jag säker på att få mer eller mindre giftfria produkter med högre näringsinnehåll.

Gilbert

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 nov-13 kl 15:03 »
Hade det inte varit trevligare att ha Lokalproducerat som en norm vid certifieringen. Kina+Holland konkurrerar ut allt som skulle fungera på våra breddgrader.
Transporterna verkar inte vara så ekologiska i sig i en hållbar cykel med tanke på miljön.

anne-li

• -
« Svar #16 skrivet: 03 nov-13 kl 16:15 »

Det är jo en affärsidé till de som har möjligheten att
starta en lokalproducerat ekologisk ingefära odling här i Sverige!

mvh/
anne-li
« Senast ändrad: 03 nov-13 kl 16:45 av anne-li »
Sko-storlek 42!

Linkan

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 03 nov-13 kl 16:48 »
Hade det inte varit trevligare att ha Lokalproducerat som en norm vid certifieringen. Kina+Holland konkurrerar ut allt som skulle fungera på våra breddgrader.
Transporterna verkar inte vara så ekologiska i sig i en hållbar cykel med tanke på miljön.

Håller självklart med dig där, och det är synd att vi i sverige gjort oss så beroende av import av mat, ett land som faktist har vart till största delen självförsörjande på mat. Om jag minns rätt var frankrike ett av få om inte det enda EU land som skulle klara sig helt utan import av mat.

kurt

« Svar #18 skrivet: 04 nov-13 kl 03:36 »

Men allt som odlas, oavsett vart på jorden det odlas är ju lokalproducerat! Vad som sedan händer med en vara efter att den odlats är ju inget som KRAV på något som helst sätt kan påverka! De kan ju inte förbjuda eller reglera hur eller var varor handlas!

Gilbert

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 04 nov-13 kl 06:05 »
Hej Kurt, då har vi lite olika definition på lokalproducerat. En morot producerad på den svenska myllan är för mig inte samma sak som en morot från Spanien.
Den har konkat på lastbil till Holland, paketerats om och kanske behandlats med inom EU normen säkert godkända medel för att påverka hållbarheten.
Men för mig som konsument är det två helt skilda morötter. Den Spanska skulle jag aldrig ta i om det fanns en motsvarande svensk morot.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser