Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga matkällare  (läst 13873 gånger)

AnnaPanna

• Gäst
Bygga matkällare
« skrivet: 27 feb-07 kl 12:20 »
Hej!

Jag vill ha en matkällare! Det behöver inte vara en av tradionellt bygge, utan en nyare variant är helt OK. Bara den fungerar och behåller min skörd fin och självklart inte kostar skjortan.

Vad och hur ska jag bygga mig ett bra förråd/matkällare för mina grönsaker, frukter, syltburkar etc, samt allt annat jag ska lära mig att odla.

Hjälp!!!!

/A

eka

• Värmland
Re:Bygga matkällare
« Svar #1 skrivet: 27 feb-07 kl 14:21 »
Mina föräldrar, när de flyttade från gården till ett bostadsområde köpte en färdig jordkällare i betong som grävdes ner. Kanske lite radikalt om man vill komma undan snabbt.

Allt beror på dina mark, blöt / torr brant eller plan.
Här är mitt recept.
Gräv en grop. Fyll botten med grov singel. Gjut en sockel runt kanten och på denna murar man lekabetong. 20*20*60. Slamma utsidan och på detta lägger du någon typ av matta som tar undan direkt vatten. Taket kan man gjuta som en platta. har du ett spann mellan väggarna på mindre än 2.5 meter tror jag en platta på ca 10 cm räcker. något grövre om man vill vara säker. Avsluta med minst en halv meter jord ovanpå.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

mia@motvikt.com

• älskar livet
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 mar-07 kl 08:51 »
Tjena,
jag ska oxå bygga matkällare såsmåningom. Bra å enkel beskrivning Eka, hur långt ner tror du man måste gräva? Altså, hur stor del av källaren får vara ovan mark?
Mia
bättre en tia i näven än en tjuga i foten

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #3 skrivet: 02 mar-07 kl 09:12 »
En matkällare skall vara under köket, dvs under köksgolvet. Alla andra lösningar är sämre. (Av samma anledning som det är bättre att ha vatten inomhus än behöva gå ut och hämta vatten eller liknande med toalettbestyr och duschning)

Kan man inte bygga den under köksgolvet så får man hitta en annan så likartad lösning som möjligt.

Följande grundregler kan vara bra att använda sig av.

1. En grop i backen.
2. Ståhöjd
3. Dränering från botten så grundvatten och snösmältningsvatten och översvämmningsvatten alltid far bort. En dräneringsslang som leder bort vattnet.
4. Tryckimpregnerad trall som golv. Annars kommer det att ruttna på grund av markfuktighet. Det finns alltid och ska alltid finnas markfuktighet i en matkällare.
5. Väggarna byggs upp av stenar, naturstenar, stora sådana av storlek som man kan lyfta om man är relativt stark. Dessa förankras fast i väggsidan och i varandra så de inte ramlar ner. Inget bindemedel typ cement eller så.
6. Eftersom man alltid bygger hus på pinnmogrund (den rör sig inte) och aldrig på lermark, jordnmark eller dylikt (om man inte tillhör det kortsiktiga tankestukets värld) som  rör sig upp och ner så är väggarna fasta av sig själv.
7. Ovanpå detta ett lock, lämpligtvis köksgolvet.

Om man nu går till väga på felaktigt sätt och inte börjar bygga sitt hus med matförrådet under köketsgolvet eller besitter ett hus där arkitekten inte tänkt så får man göra ett sämre alternativ.

Man kan förlänga huset med en utbyggnad. Lämpligt är då i direkt anslutning till köket. Man förlänger så mycket att man kan få plats med en jordkällare. Slår upp ett hål i köksväggen och får då ett torrskafferiutrymme + en jordkällare för alla rotfrukter och sådant som skall förvaras under backen.

Sämre alternativ är att bygga byggnader, jordkällare av olika varianter utanför huset.
Har man en jordbacke (eller så gör man en sådan) så kan man bygga in jordkällaren i den. Rejält med jord runt och på. Hur mycket beror på var man bor. Bor man där det är faller snö när man skall in genom en dörr bör man uppmärksamma detta  i sin konstruktion.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 mar-07 kl 09:51 »
Tack Anders!
Vi har gjutet köksgolv... så den lösningen finns liksom inte längre som alternativ. Mina alternativ;

- använda smedjan (ett uthus på naturstensgrund) och gräva upp golvet och där göra en jordkällare. Sedan göra ett tak som blir golv i det utrymmet som på sikt ska bli gäststuga på sommaren.

- använda min trädgård/betesmark och bygga en ny matkällare eller köpa en färdig (finns i glasfiber och betong vad jag kan hitta). Däremot är jag orolig för det du nämner, nämligen rörelser i marken. Gjutna grindstolpar lyfter ju 40 cm på vintern.

Men... under smedjan så borde ju marken oxå röra sig... blä...

Hrm.. inte ett lätt projekt för mig, men jag SKA på något sätt få möjligheten att förvara mina odlingsresultat.

Mia, lycka till med ditt bygge!

/A
« Senast ändrad: 02 mar-07 kl 09:53 av AnnaPanna »

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #5 skrivet: 02 mar-07 kl 11:15 »
Du skall inte ha minusgrader i källaren. +2 - +4 grader är bästa temperaturen för en jordkällare.

Under golvet i smedjan blir nog bra.
sätt in en värmevakt så du aldrig får kallare än +2 grader.

då rör sig inte marken där.
marken rör sig på grund av minusgrader och plusgrader (beror i och för sig var man bor)
under hus så fryser inte marken normalt sätt - i alla fall mycket litet och en värmevakt håller kylan borta

skotta upp rejält med snö runt väggarna på smedjan och låt snön ligga kvar på marken ett par meter ut från väggarna.

då har du en bra matkällare. isolera golvet rejält (30 cm bästa fiberkvalité så inte kylan tränger ner. om smedjan är kallställd

värme kommer alltid från underjorden men i kampen mellan den och kylan så behövs en värmevakt (kostar mellan 100 -300 beroende på reklamjippon och försäljningstempel)

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 mar-07 kl 12:09 »
Snö.. det har vi inte mycket.. bor i Västergötland.

Finns värmevakt som går på batteri?
Hur ska jag värma upp om det skulle råka bli för kallt?
Har ingen ström där...

Puh detta blir dyrt!

/A
« Senast ändrad: 02 mar-07 kl 12:11 av AnnaPanna »

eka

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 02 mar-07 kl 18:11 »
Lägger man källaren tillräckligt djupt så är det ingen större risk att det fryser, utan tillförsel av värme. Tekniken är långt äldre än elström. Nedgång med en dörr i markplanet och två dörrar längst ner om man är orolig.
Jag har också sett källare som är placerade i värsta tänkbara, blöta jordar som flyter i kring. Ja de står kvar. Men håller med om att man måste i så fall lösa med en bra dränering via en slänt. Som jag skrev tidigare, man bör anpassa till terängen.
Under smedjan låter bra. Rör sig inte smedjans stenar så rör sig inte källaren. Men det bör vara lite jord eller isolering mellan golv och tak.
Hur djup är svårt att säga. Gå runt och titta gamla källare i området. Där finns mycket erfarenhet att hämta.

ps . Batteri räcker aldrig för att värma. Tänkså här, ett bilbatteri är på ca 60 - 120Ah Det är i runda slängar 100W. Du skulle kunna få en 100W lampa lysa i en timme, hur mycket värme blir det  ;)
« Senast ändrad: 02 mar-07 kl 18:14 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #8 skrivet: 02 mar-07 kl 21:27 »
du kan ju kolla om det är någon tjäle i smedjan just nu.
alltså om marken är frusen.
Västergötland. Götastammarnas befolkningscentrum.
Hmm.
Se bara till att isoleringen är rejäl, 30 cm gullfiber/bergull eller motsvarande i smedjans golv, dvs mellan smedjans tak och smedjans golv. Kostnaden för den rejälare isoleringen är försumbar i förhållande till arbetet som sådant.

Dyrt.
Vad du/ni tänker göra kostar ju i princip ingenting. Mest eget arbete.

Jag har haft rundbalar på åkern. Den fryser inte under dessa. Spelar ingen roll hur kallt eller hur länge kylan matar på.

Jag kan inte tänka mig att det skall frysa. Men om midvintern eller atomstormvintern skulle slå till med all sin kraft. Lägg ett täcke över potatis och rotfrukter. En filt eller så.

Jag tror inte du/ni får några problem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser