Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart tog ungarna vägen??  (läst 1365 gånger)

tessg

• -
Vart tog ungarna vägen??
« skrivet: 31 okt-13 kl 09:42 »
Min fråga kräver lite bakgrund;

Min hona fick sin första kull i våras. Först födde hon en unge som hon struntade totalt i, dagen efter födde hon 7 till som hon byggt ett fint bo till.

Igår fick hon en kull till. Hon går i en stor box, och jag hittade två döda ungar bredvid varandra i spånet. Jag hade sett att hon innan byggt ett bo, så jag stack in handen och kände där, och jo då, där låg några varma ungar nerbäddade.

När jag på kvällen några timmar senare tog med pannlampa och tänkte titta bättre på ungarna, var det soprent i boet!

Har hon ätit upp dem? Varför? Varför la hon inte alla ungarna i boet utan la 2 utanför så de frös ihjäl? Det finns råttor i ladugården. Kan en råtta ha ätit upp ungarna??
Totalt förvirrad...
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Gille

• -
SV: Vart tog ungarna vägen??
« Svar #1 skrivet: 31 okt-13 kl 09:53 »
Var de i en bolåda? Om inte så kan de ha kravlat sig iväg, eller följt med spenar och inte hittat tillbaka. Eller blivit tagen av råttor. Inte alltid man kan veta helt säkert.
Kaninuppfödare och pelargontant.

tessg

• -
« Svar #2 skrivet: 31 okt-13 kl 10:17 »
Nej, bolådan jag hade ställt dit hade mamma kanin ratat, men en stor grenklyka som låg över en cementtunnel hade hon täckt med massor med halm och hö och gjort ett jättefint bo under, med en slags gång in, väldigt ombonat alltså.

Det händer alltså att råttor kan äta kaninungar?

Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 03 nov-13 kl 10:16 »
Ja, råttor kan även ta stora ungar som springer runt. De är rovdjur.

tessg

• -
« Svar #4 skrivet: 04 nov-13 kl 09:35 »
Nu har det hänt mera...
Dagen efter att jag skrev så hade även honan i boxen bredvid fått sitt bo länsat, sju fina två dagar gamla ungar...  :'(

Jag tänkte då att nähe, här kan jag inte ha ungar, bara större kaniner.

Men när jag kom till ladugården nästa dag igen, då låg den ena honan död!

Till synes helt orörd, inga bitmärken eller något. Pyttelite blod vid analöppningen, men jag tänkte att det kunde vara normalt om hon fått ungar för två dagar sedan??

Kan en råtta SKRÄMMA ihjäl en kanin? Det sägs ju att de skall vara lättstressade...

Vi "obducerade" henne och organen och tarmarna såg normala ut, fast det var illaluktande vätska i bukhålan.

Detta var en Vit Lant hona på drygt 4 kg.

Funderingar??

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 04 nov-13 kl 10:40 »
När jag hade råttor i min kaninbod för en massa år sedan stressades honorna och gav sig på sina egna ungar. Så helt omöjligt är det nog inte :(

tessg

• -
« Svar #6 skrivet: 04 nov-13 kl 13:55 »
Stackars min Vitnos... Nu ska här byggas om så att rått-asen inte kan ta sig in mera! Eller tror du att kaninerna kan stressas även om det är råttor UTANFÖR burarna?

Att eliminera råttorna helt tror jag inte går, stor gammal ladugård som hyser både hästar, kor och kaniner...

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 04 nov-13 kl 15:05 »
Jag hade bekämpat råttorna på alla sätt! Lite möss kan jag acceptera men aldrig råttor.

tessg

• -
« Svar #8 skrivet: 05 nov-13 kl 09:51 »
Ja, möss är ju något annat... Du har såklart rätt, borde försöka bli av med dem... frågan är väl bara HUR. Så länge det bor djur i ladugården så kommer det alltid finnas foderspill som de kan livnära sig på... Men fällor och gift är väl en bra början...? Jag minns för typ 15 år sedan när det fanns ankor på gården så drog de mycket råttor, men sedan har det varit lugnt fram tills kaninerna flyttade in.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser