Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solpaneler på gäststuga kopplat till huset?  (läst 2039 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Solpaneler på gäststuga kopplat till huset?
« skrivet: 28 okt-13 kl 11:54 »
Har en liten gäststuga på 22 kvadrat som vi funderar på att ansluta till husets vattenburna värmesystem. Har idag ett ganska underdimensionerat system som precis håller värmen i huset om det är riktigt kallt. Om man nu skulle koppla ihop gäststugan också blir det alltså lite för litet system och därför måste vi bygga ut det på något sätt. Då funderar jag på om man skulle kunna sätta in solpaneler på gäststugan kopplat till en 300 l tank, och sedan koppla ihop det med husets befintliga system.

Alltså, koppla solpanelerna till en solslinga i en 300 l tank. Koppla 300 l tanken via en annan slinga till husets acctank. Då får vi ju glädje av solpanelerna samtidigt som vi bygger ut tankkapaciteten med 300 liter och kan värma upp gäststugan genom att elda i boningshuset.

Eller är jag helt ute och cyklar?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

krikav

• Hälsingland
SV: Solpaneler på gäststuga kopplat till huset?
« Svar #1 skrivet: 28 okt-13 kl 12:04 »
Ser inget stort fel i planen.

Saker jag tänker på:

* Varför paneler på gäststugan och inte på boningshuset? Behovet av värme lär vara större i boningshuset.
* Ihopkoppling kan vara krångligt, dyrt och innebära stora förluster. Hur långt avstånd handlar det om? Kulvertar kan ju vara krångliga.
* Vattenburet system i gäststugan innebär att man i princip mister möjligheten att kallställa gäststugan vintertid, vilket kan innebära stora besparingar ur energisynpunkt.

Behöver nog veta mer om situationen i sin helhet, för att ge passande råd.

Men jag skulle nog fundera mer på att ha gäststugan mer fristående, och minimera vatten i gäststugan för att underlätta kallställning.
Luftsolfångare kan ju vara ett alternativ kanske?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #2 skrivet: 28 okt-13 kl 12:13 »
Jovisst kan man sätta panelerna på boningshuset istället. Vi har en tank med solslinga så det går bra.

Det är givetvis en nackdel att man inte kan stänga stugan och kallställa den, men samtidigt blir det så mycket enklare om vi bara behöver elda på ett ställe och värma upp båda ställena. Dessutom används stugan mycket och har alltid en kyl igång så vi behöver hur som helst hålla den varm.

Det är ca 10 meter mellan husen.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #3 skrivet: 28 okt-13 kl 13:20 »
Är det pannan som har för liten effekt?
När det är riktigt kallt kommer nog inte solfångarn ge något nämnvärt tillskott så då kvarstår problemet.
Och det låter lite onödigt komplicerat att koppla ihop husen...

Under vår och höst kan luftsolfångare (hemmabyggd?) hålla temperaturen behaglig.
Vintern är svårare - vad har ni för uppvärmning där nu och hur mycket energi går åt till uppvärmning?
Kanske är det värt att använda el för att hålla grundvärmen - det är ju ändå ett ganska litet utrymme.
Det borde gå ganska fort att värma upp från +5 till +20 när det ska användas.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 okt-13 kl 13:22 »
Om du pratar om att ha solfångare för att få värme på vintern så är detta en ganska svår ekvation.
ska du dessutom räkna hem det ekonomiskt så tror jag det blir omöjligt.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #5 skrivet: 28 okt-13 kl 13:55 »
Nej nej, solvärmen är ju för sommaren och möjligen våren. Just nu har vi bara elelement i gäststugan och vi vill ha runt +5 hela tiden när ingen är där. Sen blir det ju ganska ofta som vi vill ha +20 också när det bor folk där och då drar pengarna iväg...

Anledningen till att vi vill koppla ihop husen är enbart för att vi ska kunna elda på ett ställe.

Just nu har vi 500 liter acctank och den håller nätt och jämt så det ligger runt +15 på morgonen om det är -25 ute. Men sen har vi en täljstenskamin på övervåningen också(där vi sover) och den gör så att värmen håller sig bra där uppe även kallaste dagarna. Men om vi kopplar ihop husen kommer det inte räcka till de kallaste dagarna. Därför tänker jag att man kunde skaffa en till acctank på kanske 300 liter för att även värmen ska räcka till gäststugan.
www.backforsgard.se

krikav

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 28 okt-13 kl 14:09 »
En acktank gör ju bara att man behöver elda mer sällan.
Klarar inte pannan av att hålla värmen uppe i huset, så kan du installera 100 000liters acktank utan att det räcker.

Att värma upp gäststugan för att ett kylskåp ska stå där tycker jag låter väldigt konstigt.
Besök ofta säger inte så mycket, är det varje helg någon är där, eller är det en gång i månaden?

Jag skulle nog också fixa någon form av kamin till gäststugan, för att kunna elda i innan besöket kommer.
Sedan skulle jag lägga fokus på att isolera mera.
Installera hemmagjord luftsolfångare på gäststugan tycker jag också låter som ett klokt alternativ för sommaren.

Vattenburen solvärme, kulvertar och ackumulatortankar... Det låter som ett på tok för stort projekt, för tvivelaktig vinst.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #7 skrivet: 28 okt-13 kl 16:15 »
Det är ju inte pannan som håller värmen i huset, pannan värmer ju bara upp acctanken som sedan värmer huset. Problemet är inte att pannan inte klarar av att värma huset. Problemet är att när vi eldat upp tanken till 90 grader så håller den bara just precis över natten. Om vi då skulle lägga på ännu mer element så töms ju pannan fortare på varmvatten. Det är därför jag vill ha mer acctankvolym.

Det bor personer i stugan minst varje helg. Oftast även på veckorna nån dag. Värme sommartid är inget problem då det är nog varmt ändå, så en luftsolfångare känns värdelös. Däremot hade jag gärna haft varmvatten sommartid utan att behöva elda i kökspannan(därför jag snglar på solpaneler).
www.backforsgard.se

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #8 skrivet: 28 okt-13 kl 16:44 »
Har ni plats inne i stora huset för en slavtank? Fick ni till en kubik där gör det ju betydligt mer skillnad än en 300 liters i stugan? Och bara dra ut i kulvert till ett vattenburet element i stugan.

Jag är lite osäker - men det finns inget måste att ha en tank "på andra sidan" kulverten, va?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #9 skrivet: 28 okt-13 kl 17:55 »
Har ni plats inne i stora huset för en slavtank? Fick ni till en kubik där gör det ju betydligt mer skillnad än en 300 liters i stugan? Och bara dra ut i kulvert till ett vattenburet element i stugan.

Jag är lite osäker - men det finns inget måste att ha en tank "på andra sidan" kulverten, va?

Jo det hade ju varit det bästa, men vi har morötter å potatis hela källaren så vi vill helst undvika att smälla upp en plåtburk till där nere :)
www.backforsgard.se

Gottfrid

• -
« Svar #10 skrivet: 28 okt-13 kl 19:09 »
Om man drar en kulvert till lillstugan med ett slutet system och glykol fyller detta så kan man ju kall ställa stugan.Skulle nog försökt satt in en större tank i boningshuset.

krikav

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 28 okt-13 kl 19:15 »
Har man en tank i stugan, då kan man cirkulera massa värme i kulverten för att värma upp tanken i stugan.
Sedan kan man avbryta cirkulation i kulvert, och på så vis slippa förluster där i onödan.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #12 skrivet: 29 okt-13 kl 13:03 »
Smarta svar här på slutet! Får fundera ut någon smart lösning...
www.backforsgard.se

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 29 okt-13 kl 13:43 »
All volymökning i systemet har du glädje av. När du har så kort mellan husen så får du inte mycket förlust i en bra kulvertslang, du kan ju även isolera en köpeslang extra för att inte värma marken.

Med platsbrist i huset skulle jag nog fundera i dina banor också, men jag skulle definitivt klämma in mer än 300 l acktank. Minst 750 liter, gärna det dubbla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 3 användare (1 dolda)
Radar, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser