Förra året fick baggen gå med mycket längre än han borde, men slaktades till slut i februari. Primär orsak: han var inte snäll mot endel av tackorna och gick inte att ha ensam.
I år har jag en massa bagglamm. En kommer att sparas som sällskap till den nyinköpte avelsbaggen. Frågan är bara vilken. Det lilla flasklammet som det ändå inte är något kött på och svarar och kommer när man ropar eller den snällaste och finaste av dem som kanske kan få tjänstgöra som reservbetäckare. Inte lätt val...
När jag avskiljde lamm så tog jag alla lamm utom den sista eftersläntaren som fick gå kvar en månad till. Nu har jag Åsenfår och de sägs inte brunsta på sommaren, och framför allt inte de små tacklammen, så jag var inte orolig för tjuvbetäckning. Framemot september så märktes de dock att bagglammen stångades mer och tacklammen verkade inte uppskatta sällskapet utan gick ofta för sig själva, så då flyttade jag ihop alla bagglamm för sig och alla tackor inkl tacklamm för sig. Då blev det lungt överallt och alla nöjda och glada!
Nästa år har jag ju problemet med att baggarna ska gå för sig hela sommaren, men det måste väl gå. Kanske blir det hemma i trädgården ;-).