Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör ni i praktiken?.....  (läst 2157 gånger)

Heureka

• Småland
Hur gör ni i praktiken?.....
« skrivet: 28 okt-13 kl 07:18 »
...med baggen i en liten fårflock? Bor han ensam, köper ni in en vid behov och sedan slaktar eller hur får man livet i en liten fårflock på en liten gård att fungera smidigt? Hur gör ni med hagar när lammen ska skiljas från tackorna? Får bagglamm och tacklamm gå tillsammans om dom ska slaktas senare? Om ni har tacklamm - får dom gå med baggen och betäckas redan samma säsong, om det tar sig, eller ska dom också avskiljas?
Mycket frågor - men det handlar om hur ni hanterar fåren under året vad gäller betäckning och avskiljning helt enkelt.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Hur gör ni i praktiken?.....
« Svar #1 skrivet: 28 okt-13 kl 08:37 »
Förra året fick baggen gå med mycket längre än han borde, men slaktades till slut i februari. Primär orsak: han var inte snäll mot endel av tackorna och gick inte att ha ensam.

I år har jag en massa bagglamm. En kommer att sparas som sällskap till den nyinköpte avelsbaggen. Frågan är bara vilken. Det lilla flasklammet som det ändå inte är något kött på och  svarar och kommer när man ropar eller den snällaste och finaste av dem som kanske kan få tjänstgöra som reservbetäckare. Inte lätt val...

När jag avskiljde lamm så tog jag alla lamm utom den sista eftersläntaren som fick gå kvar en månad till. Nu har jag Åsenfår och de sägs inte brunsta på sommaren, och framför allt inte de små tacklammen, så jag var inte orolig för tjuvbetäckning. Framemot september så märktes de dock att bagglammen stångades mer och tacklammen verkade inte uppskatta sällskapet utan gick ofta för sig själva, så då flyttade jag ihop alla bagglamm för sig och alla tackor inkl tacklamm för sig. Då blev det lungt överallt och alla nöjda och glada!

Nästa år har jag ju problemet med att baggarna ska gå för sig hela sommaren, men det måste väl gå. Kanske blir det hemma i trädgården ;-).
« Senast ändrad: 28 okt-13 kl 08:49 av Ylven »
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

macker

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 okt-13 kl 13:59 »
Våra baggar går ihop med tackorna året om.... får passa på dom under lammningen men det brukar inte vara några problem

calle4630

• Halland
« Svar #3 skrivet: 28 okt-13 kl 14:27 »
Jag släpper in min bagge till tackorna i början på oktober och
Sen får han gå med dom tills lammen är ca 3 månader för då skiljer jag ifrån
Lammen som ska slaktas plus baggen får gå i en grupp och tackorna och tacklammen
Som ska sparas får gå i en grupp. Sen kan det bli en period som baggen
Får gå för sig själv beroende på hur tidigt eller sent jag slaktar.
Livet är fullt av möjligheter :)

ewe

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 okt-13 kl 17:11 »
När vi hade ett 10-tal tackor fick baggen gå med sina damer året runt förutom när vi inte ville ha tackorna betäckta. Men det är inte säkert att han är så snäll och då kanske det inte funkar. Om man inte kan ha baggen mad tackorna kanman lösa det genom att sätta upp grindar så baggen har en egen box inne hos tackorna. Då är han ju inte ensam. Kanske kan bli lite krångel med utgångar till rasthage om man inte har möjlighet till hage åt två håll.

När man skiljer lamm och tackor är det bra att sätta dom i hagar så långt ifrån varann som möjligt eller en grupp inne och en ute. Dom brukar sluta ropa på varann efter 1-2 dgr.
Hade ett gutelamm som vi flyttade till grannbyn. Han saknade sin mamma så mycket att han bestämde sig för att leta upp henne. Hittade honom efter flera dagars letande flera kilometer bort. Vi var tvungna att ta med tackan ut i skogen för att hitta och få tag på honom. Hör dom varann rek. ordentliga stängsel. Vi har betasmarker lite utspritt men har du ont om bete så är nog åter igen ett bra stängsel mycket värt.

Vi brukar ha bagg- & tacklamm tillsammans och dela på dom senare. Då kan baggen gå med bagglammen men man kan ju skilja dom direkt så baggen får sällskap om det behövs. Skilj alla bagglamm samtidigt om dom ska gå tillsammans. Dom kan ha ihjäl varandra om man sätter in några senare. Kan hända att det går bra men kanske inte värt att riskera.

Tacklamm betäcks samma säsong men dom får inte vara för små.

Fordson

« Svar #5 skrivet: 07 nov-13 kl 14:53 »
Vi har normalt två baggar. Antingen två avelsbaggar som går ihop i "off season", eller "under arbete" med två olika gäng tackor. Annars har vi haft en avelsbagge med en baggkompis (normalt ett årsbagglamm). Nu går avelsbaggen med tackorna och kompisen med ett gäng lamm som ska slaktas efter Jul. Sen får baggarna gå ihop igen.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #6 skrivet: 07 nov-13 kl 15:49 »
Jag har 3 tackor och 1 bagge.
En väldigt liten fårflock :)

Baggen har gått tillsammans med tackorna hela säsongen, köpte dem under sommaren.
Vad jag vet har baggen gått med dem hela tiden, även under lammningen.

Han var snäll mot lammen när jag fick hem honom och jag tror inte att jag kommer att separera honom
i vår, ska givetvis hålla ett extra öga.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Bondbränna

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 09 nov-13 kl 12:52 »
Kanske jag kan få komma med en dum följdfråga :-)
Det var någon som skrev att den hade två avelsbaggar, vad är det som styr hur många baggar mna ska/bör ha?

ewe

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 09 nov-13 kl 13:03 »
Kanske jag kan få komma med en dum följdfråga :-)
Det var någon som skrev att den hade två avelsbaggar, vad är det som styr hur många baggar mna ska/bör ha?

Det är antalet tackor och sparar man tacklamm är det ju bra att ha en bagge som inte är släkt med tackorna. Vi har ett 30-tal i varje betäckningsgrupp. Vill man inte ha koncentrerad lamning kan man ha mindre antal baggar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1499 gäster, 2 användare
Dha87, hustomtar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser